دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1399 - 11:00
آنا بررسی کرد؛

مهم‌ترین نکات و حاشیه‌های دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب چه بود؟+ فیلم

دیدار روز گذشته نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب اسلامی نکات و حاشیه‌های جالبی داشت.
کد خبر : 503235
13990431_0746082.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برخی نکات پیرامون روابط ایران و عراق را برای وی و مقامات ایرانی و عراقی تبیین کردند.


مهم‌ترین نکته‌ای که در حاشیه دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب وجود داشت، رعایت فاصله اجتماعی چند متری و زدن ماسک توسط تمام مهمان حاضر در جلسه بود.


دیدار نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب


در این دیدار علاوه بر کاظمی، نخست‌وزیر عراق، وزیر امورخارجه این کشور، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد بین‌الملل رهبر معظم انقلاب، رئیس دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم در جلسه حضور داشتند.


نخست‌وزیر عراق در بدو ورود به اتاق ملاقات با شتاب فراوان به سمت رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت که در عرف دیپلماتیک به معنای احترام زیاد به طرف مقابل تفسیر می‌شود. او دست سینه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سلام کردند که در رفت‌وآمدهای سیاسی نشان از ادب بسیار زیاد دارد. او از واژه «آقا» برای رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده کردند.





رهبر معظم انقلاب اسلامی به زبان عربی آمدن نخست‌وزیر عراق را خوش آمد گفتند. از سوی دیگر نحوه سلام نخست‌وزیر عراق به رهبر انقلاب بسیار معنادار بود. او دست به سینه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سلام کرده که نوعی احترام به طرف مقابل محسوب می‌شود.


البته ناگفته هم نماند رهبر معظم انقلاب بعد از 5 ماه از شیوع ویروس کرونا نخستین دیدار خارجی خودشان را با نخست‌وزیر عراق انجام دادند که نشان‌دهنده اهمیت راهبردی روابط ایران و عراق است.


مهم‌ترین نکته‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نخست‌وزیر عراق فرمودند، به موضوع صلح و ثبات در عراق مربوط می‌شود. برخی از جملات مهم رهبر انقلاب خطاب به مصطفی کاظمی از قرار زیر است:


*رابطه ایران و عراق بر اساس منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای [تعریف شده است].


*ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت.


*جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود.


*ایران هرگز موضوع ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.


دیدار نخست وزیر عراق با رهبر انقلاب


*آیت‌الله سیستانی نعمت بزرگی برای عراق است.


*حشدالشعبی نعمت بزرگ دیگری در عراق است که باید آن را حفظ کرد.


می‌توان گفت این سطح دیدار مسئولان ارشد ایران و عراق در دو دهه اخیر بی‌سابقه است. این دیدار در حساس‌ترین زمان ممکن رخ داده است که حامل پیام‌های زیادی به دولت آمریکا است.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته