دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1399 - 19:55
همه برای «بیلسا» دست می‌زنند؛

پیرمرد ناشناخته جذاب با «لیدز یونایتد» در لیگ جزیره

مارچلو بیلسا دیوانه خوانده می‌شود. بهترین راهِ آماده شدن برای مواجهه با مارچلو بیلسای لیگ برتر، فقط نشستن به انتظارِ چیزهای غیر منتظره است؛ مردی که همه برای او به نشانه تشویق خواهند ایستاد.
کد خبر : 503218
3504609.jpg


به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا لیدزیونایتد پس از ۱۶ سال به لیگ برتر فوتبال انگلیس رسید تا هواداران متعصب این تیم را در روزهای سخت بیماری کرونا در کشور انگلیس خوشحال کند. تیمی که با پیرمرد جذاب و البته مرموز خود می‌خواهد حرف های تازه ای را در فوتبال جزیره بزند. هوادارانی که چشم انتظار ادامه موفقیت های لیدز با «مارچلو بی یلسا» هستند.






 


بیلسا به خاطر فوتبال زیبا و تهاجمی، اصول جالب و فلسفه خاص در مربیگری و رفتارهای منحصر به فردش، محبوبیت ویژه‌ای در جهان فوتبال دارد. این مرد ۶۴ ساله متولد روزاریو آرژانتین، با وجود افتخارات کم، هر جا مربیگری کرده است هواداران و حتی مدیران از عملکرد او راضی بودهاند. بیلسا سال‌های موفقی در تیم ملی آرژانتین، شیلی و تیم اتلتیک بیلبائوی اسپانیا داشته است.


 


وی از سال ۲۰۱۸ به‌عنوان سرمربی لیدزیونایتد در لیگ چمپیونزشیپ (دسته اول انگلیس) منصوب شد. در اولین فصل حضور او (۱۹-۲۰۱۸) در بازی آخر در پلیآف قافیه را به شفیلد واگذار کردند و با حضور در رده سوم نتوانستند مستقیم به لیگ برتر صعود کنند و به پلی‌آف رفتند. آنجا هم با شکست مقابل دربی کانتی از صعود باز ماندند. لیدزی‌ها فصل اخیر (۲۰-۲۰۱۹) با هدایت بی یلسا قهرمان چمیونزشیپ شدند و فصل ۲۱-۲۰۲۰ در لیگ برتر خواهند بود.


 


بی توجه به احساسات


وقتی که برای اولین بار بیلسا به لیدز وارد شد، اصراری به یک مراسم معارفه احساسی مقابل بازیکنانش نداشت. او مدیر باشگاه را هم ملزم نکرد که مهاجمان جدید برای بازی کردن برند فوتبالش استخدام کند و حتی با پیراهن باشگاهی که نامش پشت آن حک شده باشد هم، ژست نگرفت. این موارد خبر از ورود یک مرد خاص میداد.


 


تعهدات کشف نشده برای بازیکنان


خیلی طول نکشید تا بازیکنان لیدزیونایتد متوجه شوند که او چقدر آدم متفاوتی است. در اولین هفته تحت هدایت بیلسا، اعضای تیم سه ساعت کامل مشغول جمع آوری بطریهای پلاستیکی رها شده در اطراف بودند فقط برای اینکه تعهد هواداران را بفهمند. بیلسا کارها را به این روش انجام میدهد و برخی مواقع، به روشهایی ناشناخته و کشف نشده هم متوسل میشود.


 


با بازگشت لیدز به لیگ برتر برای اولین بار بعد از سال ۲۰۰۴، سرمربی غیرمعمولی آنها، نخستین بار است طعم فوتبال در بالاترین سطح فوتبال انگلیس را میچشد. اکنون هواداران میتوانند منتظر دیدن بدعتها و شاهکارهای جدیدی از او در لیگ برتر باشند.


 



 


نشستن روی کلمن!


بیلسا در هنگام هدایت بازیکنان کنار زمین روی مچ پاهایش چمپاتمه می زند. این ژست را از جام جهانی ۲۰۰۲ (کره-ژاپن) زمان هدایت تیم ملی آرژانتین به یاد داریم و مربیان زیادی این کار را از او تقلید کرده اند. او در طول مسابقه، روی کلمن آب کنار خط طولی زمین می نشیند. در حالی که اذهان عمومی اینگونه فکر می کنند که شاید مزیت ویژه دنبال کردن بازی در این وضعیت، زاویه دید متفاوتی از بازی باشد که دیگر مربیان هنوز به آن پی نبرده اند، اما گیلم بالاگ (Guillem Balague)، خبرنگار فوتبالی اهل اسپانیا گفته است که این طرز نشستنِ بیلسا ریشه در کمردردی دارد که او از زمان بازیگری داشته است.


 



 


تقابل غیردوستانه با لمپارد به صرف جاسوس


بیلسا یک جاسوس فرستاده بود تا تمرینات شاگردان فرانک لمپارد در تیم دربی کانتی را زیر نظر بگیرد، رسانه های انگلیسی از این کار پرده برداشتند اما در پایان بازی نیمه نهایی پلی آف صعود به لیگ برتر، تیم برنده، یاران لمپارد بودند؛ هرچند در نهایت آن ها هم موفق به صعود نشدند.


 


بیلسا بعد از آن بازی اعلام کرد: «من او را برای عذرخواهی صدا نکردم. لمپارد گفت قوانین بازی جوانمردانه را زیر پا گذاشتید، برای من خیلی متقاعدکننده نبود که دیدگاه خودم را به او توضیح دهم».


 


در مقابل واکنش لمپارد هم، به اهدای جایزه بازی جوانمردانه به بیلسا (به خاطر اینکه از شاگردان خود در داخل زمین خواست اجازه دهند بازیکنان استون ویلا توپ را در دوازه لیدز جای دهند تا تک گل آن ها که تصور بر این بود در شرایط ناجوانمردانه به ثمر رسیده است، خنثی شود)؛ به همان اندازه گستاخانه بود. «برای گرفتن جایزه بازی جوانمردانه به خاطر آن کار» از لمپارد سوال شد که در جواب گفت: «من ابتدا فکر می کردم یک طنز مسخره است».


 



 


نوع متفاوتی از مهلکه


لقب او بیانگر تمام افکارش است: ال لوکو (آقای دیوانه)!


بیلسا در تاکتیک هایش اهل چرخش بازیکن با توپ نیست. توقعِ فشار به حریف از خط حمله و بازیسازی از عقب و شور و هیجان در تیمش دارد.


 


لیدز بیش از اینکه شبیه به تیم هایی باشد که با سقوط دست و پنجه نرم می‌کنند با تاتنهام در دوران مربیگری پوچتینو دارای اشتراکات زیادی است.


 


فراموش نکنید که لیدزی ها هنگام انتصاب بیلسا، توقع میانه های جدول را داشتند. آن ها هرگز با گرانی که او به تیم تزریق کرده بود راحت نبودند اما قصد هم ندارند به جایگاه امن قبلی خود برگردند. مشخص نیست، این رویکرد آن ها را بالا نگه می دارد یا نه.


 



 


رکورد شاهکار مقابل منچستریونایتد


در حین اینکه زمین های تمرین تیم های لیگ برتری، حصارهای امنیتی جدیدی نصب می کند تا از نگاه عقاب جاسوسی بیلسا به جلسات تمرینی در امان باشند؛ زمین های بازی لیگ برتر هم باید یک کلمن یا سطل کنار زمین برای بیلسا آماده کنند. اما یکی از باشگاه هایی که قبلاً با آقای دیوانه دیدار کرده است، منچستر یونایتد است و اتفاقا یک لقمه گلو گیر برای آن ها شد.


 


در سال ۲۰۱۲، یونایتد از لیگ قهرمانان اروپا بیرون ماند و در لیگ اروپا حضور پیدا کرد و در مرحله یک هشتم پایانی مقابل بیلبائو با بیلسا قرار گرفت. تیمی که فرناندو یورنته، خاوی مارتینز و آندر هررا (که دو سال بعد به منچستر پیوست و از ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۹ در این تیم بازی کرد) در آن ایفای نقش می کردند؛ در هر دو بازی رفت و برگشت به شیاطین سرخ درس خوبی دادند، آتلتیک بیلبائو با نتیجه ۳ بر ۲ در اولدترافورد منچستر را شکست داد و در بازی برگشت با نتیجه ۲ بر ۱ در خانه نیز پیروز شد و جایگاه خود در مرحله یک چهارم نهایی ثبت کردند.


 


ازدحام رسانه های پر سر و صدا اطرف تیم باسکی در کنفراس خبری روبروی آلکس فرگوسن بسیار زیاد بود؛ سرالکس در جمع آن ها اقرار کرد: «این بهترین تیم ورزشی است که من در این سال ها دیده ام.»


 


هواداران لیدز چقدر دوست دارند سرمربیشان، فصل آینده هم رکورد خود را مقابل یونایتد حفظ کند؟


 



 


دیدار مجدد با پپ گواردیولا


هنگام تقابل بیلبائو با بارسلونا در لالیگا، پپ گواردیولا، مربی وقت بارسلونا، از سطح جزئیات بسیار زیادی که مارچلو بیلسا درباره بارسلونا آماده کرده بود شوکه شد و اعتراف کرد بیلسا باشگاه کاتالونیایی را بهتر از خودش می شناسد.


 


پپ با حرارت گفت: «ما سرمربی ها با توجه به تعداد عناوینی که کسب کرده ایم، داوری می شویم. اما این بسیار کمتر از تأثیری است که بیلسا بر فوتبال و بازیکنانش، گذاشته است. به همین دلیل، برای من، او بهترین مربی جهان است.»


 


گواردیولا، حتی صحبت های بیلسا را روی دیوار دفتر خود در باشگاه منچستر سیتی، چسپانده است. گواردیولا در مصاحبه ای آمدن بیلسا به لیگ برتر را فوق العاده دانست و بازهم به تمجید از این مرد صاحب سبک پرداخت. در فصل آتی در تقابل پپ و آقای بیلسا، احتمالاً شاهد بازی های فانتزی زیادی خواهم بود.


 


سیستم هیجانی ۳-۱-۳-۳


آنتونیو کونته هنگام هدایت چلسی، سیستم ۳-۴-۳ را به نام خود ثبت کرد. گواردیولا نیز به روش های متفاوتی در لیگ برتر روی آورد اما به نظر می رسد با بیلسا شاهد آرایش جدید دیگری از جمله سیستم ۳-۱-۳-۳ باشیم.


 


بیلسا روی رژیم های خاصی برای مدافعان، هافبک هافبک ها و مهاجمان، اصرار دارد؛ و آن ها را در گروه های مستحکمِ سه نفره، سازماندهی می کند. این یک راه ساده اما نبوغ آمیز برای نمایش برنامه‌های بیلسا است. این واقعیت که بازیکنان عقب زمین می توانند توپ را به کمک یک نفر در جلوی آن ها، به جلوی زمین انتقال دهند، نشان دهنده بازی در عمق ( مستقیم از مرکز) آن ها هم هست.


 


لیدز همیشه با ترکیب ۳-۱-۳-۳ به میدان نمی‌رود. مطمئناً، آنها برخی هفته‌ها مشابه با ۱-۴-۱-۴ خواهند بود. بیلسا اصرار دارد که همه بازیکنانش را طبق اصول تمام ۳۰ نوع آرایشی که به اعتقاد متخصصین وجود دارد، هدایت کند (مشخص نیست او سیستم ۱-۳-۶ مورینیو در بازی‌های بزرگ را به حساب می‌آورد یا خیر)، اما دیدن یک تیم لیگ برتری با چنین ترکیبی پدیده بسیار نوظهوری خواهد بود، حتی اگر این فقط ساختاری باشد که آن‌ها از عقب بازی‌سازی کنند.


 



 


پیرمرد ناشناخته


بیلسا علی‌رغم همه رفتار های عجیب و غریبی که از او دیده شده، همواره دست به کارهای شوک برانگیز جدیدی زده است. در سال ۲۰۱۶، شهر رم در آماده شدن برای تب «ال لوکو» بود، زیرا قرار بود مارچلو بیلسا به‌عنوان سرمربی لاتزیو انتخاب شود، اما او تنها دو روز بعد، از سمت خود استعفا داد. این دوره کوتاه یک روز بیشتر از دومین فصل حضورش در مارسی به طول انجامید، هنگامی که او به طرز رازآلودی قبل از رفتن به رسانه گفت: « کار من اینجا تمام است، به کشورم باز خواهم گشت.»


 


این ها همه ثابت می‌کند که با وجود هر شرایطی، مرد آرژانتینی به روش خودش حرکت می‌کند.


 


بیلسا بنا به دلایلی آقای دیوانه خوانده می‌شود. بهترین راهِ آماده شدن برای مواجه با مارچلو بیلسای لیگ برتر، فقط نشستن به انتظارِ چیزهای غیر منتظره است. مردی که همه برای او به نشانه تشویق و احترام، دست خواهند زد.


 


منبع:مهر


انتهای پیام/4127




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته