دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1399 - 11:18
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خبر داد؛

تراکم سه برابری جمعیت در بافت فرسوده پایتخت

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران از تراکم سه برابری جمعیت در بافت فرسوده پایتخت خبر داد.
کد خبر : 503064

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زهرا نژادبهرام در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در گزارشی از فرآیند نوسازی در شهر تهران اظهار کرد: بافت فرسوده یک نوع بیماری شهری قلمداد شده که در شرایط زمانی و مکانی مختلف وجود دارد که بسط و گسترش آن در مرحله اول به عدم پیشگیری وقوع آن و در مرحله بعد به نقص در تشخیص عوامل به‌وجودآورنده، انتخاب اشتباه روش درمان و در نهایت عدم اجرای کامل فرآیند درمان مربوط می‌شود.


عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجودی که بافت فرسوده سهم 5.3 درصدی از کل  مساحت تهران دارد ولی 15 درصد جمعیت پایتخت در آن جای گرفته است. یعنی تقریباً تراکم این محدوده‌ها سه برابر سایر مناطق است.


وی در ارتباط با الزام نوسازی سالانه 10 درصدی با توجه به برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور بیان کرد: روند نوسازی در پایتخت در بالاترین میزان خود در سال‌های گذشته از 5 درصد فراتر نرفته که بیشترین نرخ نوسازی آن در سال‌های 90، 91 و 92 بوده است.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در این سال‌ها با توجه به مشوق‌های تراکمی گسترده برای بافت فرسوده بسیاری از مالکین املاک واقع در این بافت‌ها برای نوسازی هجوم آوردند. از طرفی طرح تفصیلی جدید هنوز ضوابط و تکالیفش احصا نشده بود و شهرداری وقت با ضوابط سهل‌گیرانه کسر پارکینگ‌ها و اضافه طبقات را به راحتی می‌پذیرفت.


نژادبهرام تصریح کرد: نوسازی تراکمی صرفاً در سال‌های 1380 تا 1395، 48 هزار واحد کسر پارکینگ فقط در بافت فرسوده شهر تهران ایجاد شده که امروز شهر تهران با تبعات و پیامدهای آن مواجه است. در حال حاضر کلانشهر تهران با اشکالات و تبعات این رویکرد در قبال نوسازی، دست و پنجه نرم می‌کند.


وی با بیان این‌که از مشکلات ناشی از نوسازی تراکمی، تمرکز صرف بر نوسازی کالبدی است، گفت: عدم توجه به تأمین سرانه‌های خدماتی از جمله فضای سبز، تفریحی، ورزشی، درمان و آموزشی، تراکم بیش از حد جمعیت در بافت‌ها، تشدید کمبودهای خدماتی و تبدیل شدن حاشیه معابر به انبار پارک خودروها از معضلات نوسازی تراکمی است که به کاهش حس تعلق به زندگی در محلات منجر می‌شود.


عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اذعان کرد:‌ شورای پنجم از زمان آغاز به کار با رویکرد بازآفرینی پایدار به بافت‌های فرسوده نگریست و با تأمین کمبودهای خدماتی و اجرای پروژه‌های بهسازی محیطی در دل بافت فرسوده  و با هدف ارتقای ارزش سکونت، کوشید تا زمینه ترغیب ساکنین به نوسازی و بهسازی محیطی را فراهم آورد.


نژادبهرام با اشاره به این مطلب که شورای پنجم به منظور جلوگیری از تشدید تراکم در بافت فرسوده، مصوبه شوای عالی شهرسازی و معماری را که در اسفند سال 95 به تصویب رساند، گفت: در قالب آن طبقات مازاد تشویقی بافت‌های ناپایدار و فرسوده حذف شده بود با رویکرد ارتقاء ارزش سکونت در بافت، اجرایی نمود اما از آنجا که همزمان سیاست‌های ارائه خدمات و بهسازی محیطی را پی گرفت از کند شدن روند نوسازی جلوگیری کرد.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته