دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1399 - 16:38
همایش وبیناری «برنامه ۲۵ ساله همکاریهای تهران-پکن»-10

آمریکا به دنبال تخریب سند همکاری ایران و چین است

سفیر اسبق چین در ایران گفت: به وضعیت توافق 25 ساله در چین اشاره کرد و گفت: هنوز این تفاهم‌نامه رسمی نشده ولی آمریکا به دنبال تخریب ارتباطات بین دو کشور است و از هر فرصتی برای افزایش اختلافات میان ایران و چین استفاده می‌کند تا این توافق را تضعیف کند.
کد خبر : 502932
1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، هوا لیمینگ سفیر اسبق جمهور خلق چین در نشست بررسی توافق 25 ساله ایران و چین درباره ابعاد مختلف این توافق گفت: پس از تشکیل جمهوری خلق چین تا مدتی ایران اصلاً چین را نمی‌شناخت تا در سال ۱۹۷۱ شاه نماینده خود را برای ارتباط با چین فرستاد و ۸ سال در زمان شاه ایران با چین ارتباط داشت. مناسبات ایران و چین دارای تحولاتی بوده و در زمان شاه ایران و چین ارتباط خوبی داشتند. علاوه بر این چون مناسبات چین و آمریکا هم آن زمان هنوز بد نبود، شاه ارتباطات خود را افزایش داد.


وی ادامه داد: اما پس از انقلاب ایران به دلیل ذهنیتی که انقلابیون از شاه داشتن و به دلیل ارتباطی که چین با شاه داشت تا چند سالی ارتباط بین ایران و چین بسیار سرد بود؛ اما به مرور با افزایش ارتباطات بهبود پیدا کرد و مناسبات خیلی خوبی آغاز شد.


سفیر اسبق جمهوری خلق چین ویژگی دو کشور در ارتباطات بین‌المللی بیان کرد: هر دو کشور استقلال‌طلب هستند و به دنبال تصمیم‌گیری مستقل هستند و سعی می‌کنند تا در هژمونی‌های قدرت‌ها قرار نگیرند به همین خاطر دو دولت ایران و چین پس از انقلاب روابط اقتصادی و سیاسی و تجاری بسیار خوبی برقرار کردند.


وی افزود: در سال‌های دهه ۸۰ میلادی چون هنوز چین از ایران نفت وارد نمی‌کرد حجم تجارت بین دو کشور بسیار پایین بود. در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ میلادی چین به واردکننده نفت تبدیل شد و به دلیل اینکه ایران از صادرکننده بزرگ نفتی بود، از ایران نیز نفت وارد می‌کرد و حتی در سال ۱۹۹۶ برخی پالایشگاه‌های چین، شرایط خود را با نفت ایران منطبق کردند.


لیمینگ تأکید کرد: همیشه در ارتباطات ایران و چین مشکلی بین کشورها وجود نداشته و همیشه شریک هم بودند و تنها مانع مناسبات دو کشور، آمریکا بوده است. همچنین در ارتباطات بین چین و آمریکا، همیشه رابطه ایران و چین حساس بوده و آمریکایی‌ها مداوم به چین برای مناسبات مختلف با ایران هشدار داده‌اند. در حال حاضر ارتباطات چین و آمریکا مناسب نیست و فشارهای زیادی به این کشور وارد می‌کند.


سفیر اسبق چین در ایران اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران در سال 2016 پس از ۱۳ سال انجام شد که در این سفر دو طرف به دنبال مناسبات و توافقات استراتژیک بودند در افکار عمومی امریکا بیان می‌شود که چین و ایران که دو دشمن این کشور هستند به دنبال افزایش ارتباطات هستند.


وی به وضعیت توافق 25 ساله در چین اشاره کرد و گفت: هنوز این تفاهم‌نامه رسمی نشده و مسئولان چینی نیز در حال بررسی این توافق هستند. آمریکا به دنبال تخریب ارتباطات بین دو کشور هستند و از هر فرصتی برای افزایش اختلافات میان ایران و چین استفاده می‌کند تا این توافق را تضعیف کند.


لیمینگ در پایان در رابطه نگاه مردم چین به این توافق نیز گفت: یکی از مشکلات شرایط فعلی این است که اطلاعاتی که چینی‌ها درباره ایران می‌گیرند عمدتاً از طریق رسانه‌های غربی انجام می‌شود. همین اتفاق در ایران نیز می‌افتد و رسانه‌های غربی و دشمن ایران و چین مداوم در حال پمپاژ اخبار مختلف هستند. این اتفاق باعث شد که پس از ۴۰ سال ارتباط دو طرف، اما به راحتی جو منفی علیه این قرارداد ایجاد شود. به همین دلیل لازم است تا مناسبات مردمی بین دو کشور افزایش یابد.


انتهای پیام/4141/


انتهای پیام/

برچسب ها: چین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته