دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1399 - 14:36
همایش وبیناری «برنامه ۲۵ ساله همکاریهای تهران-پکن»-5

یوسفی: در حوزه دانشگاهی از شرق و چین شناخت زیادی وجود ندارد/ درک آداب و رسوم ایران برای چینی‌ها سخت است

مدیر برنامه آموزش آنلاین دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای چین گفت: در حوزه دانشگاهی شناخت از شرق و چین زیاد وجود ندارد و آنچه در این زمینه اهمیت دارد، آموزش زبان و ادبیات چینی است که باید پیگیری شود و باید بر موضوع ایران‌شناسی نیز تمرکز شود.
کد خبر : 502888
1399041821503652120746124.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، مهدی یوسفی، مدیر برنامه آموزش آنلاین دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای چین ظهر امروز در نشست وبیناری «برنامه 25 ساله همکاری‌های تهران-پکن و چشم‌انداز مناسبات ایران و چین در دو دهه آینده» گفت: در حوزه دانشگاهی شناخت از شرق و چین زیاد وجود ندارد و آنچه در این زمینه اهمیت دارد، آموزش زبان و ادبیات چینی است که باید پیگیری شود و باید بر موضوع ایران‌شناسی نیز تمرکز شود. همچنین مراکز چین شناسی نداریم و ادبیاتی که میان دو کشور وجود دارد، ادبیاتی است که آمریکایی‌ها سال‌ها قبل آن را مطرح کردند و اکنون میان دو کشور رواج دارد.


وی افزود: شیوع کرونا روابط میان دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است و ایرانی‌ها تمایل چندانی برای سفر به چین ندارند که این موضوع می‌تواند بر روند معاملات دو کشور در حوزه تجاری تأثيرگذار باشد.


یوسفی عنوان کرد: بزرگترین نگرانی چینی‌ها نسبت به ایران به‌نقل از یک اقتصاددان چینی این است که آن‌ها در ونزوئلا سرمایه‌گذاری کردند و همه چیز خراب شد و به‌دلیل بی‌ثباتی در این کشور سرمایه‌گذاری آن‌ها بر باد رفت. اکنون آن‌ها باید تحقیق کنند آیا در ایران بی‌ثباتی وجود دارد یا خیر و این موضوع برای چینی‌ها عمده نگرانی را پدید آورده است. اسلام و دین ایرانی‌ها در فرهنگ چین به‌عنوان یک عنصر ناشناخته است و عنصر محوری به‌شمار نمی‌رود و به همین دلیل در روند شناخت فرهنگ ایران مشکل وجود دارد و طبعاً درک آداب و رسوم ایران برای چینی‌ها سخت است.


این پژوهشگر ایرانی فعال در چین گفت: در طرف مقابل، ما هنوز چینی‌ها را به‌خوبی از لحاظ اقتصادی ناشناخته‌ایم و قدرت اقتصادی این کشور را به‌خوبی درک نکرده‌ایم که آیا توان تعامل با ما وجود دارد یا خیر. چین در رأس کشورهایی است که توانسته از لحاظ اقتصادی با ایران روابط خوبی برقرار کند و تبعات ناشی از شیوع کرونا را پشت سر بگذارد و به رشد نسبی دست یابد.


وی افزود: تمرکز اصلی چین در بحث سیاست خارجی و داخلی موضوع رشد اقتصادی است و همه چیز را زیر این مبحث می‌بینند. برنامه «یک کمربند؛ یک جاده» به‌دنبال شناسایی بازارهای جدید برای فروش محصولات چینی است و ایران نیز در این مسیر جایگاه بسیار مهمی دارد و چین را به اروپا وصل می‌کند. امیدواریم درک پشتوانه این توافق سرآغازی برای به اوج رساندن همکاری‌های دوجانبه و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور باشد.


یوسفی گفت: آمریکا پازل سوم روابط ایران و چین است که در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد. کارشناسان معتقدند که چین نمی‌تواند در برابر فشارهای آمریکا برای رابطه با ایران دوام بیاورد. من با تحقیقی که در داخل چین و میان محققان چینی انجام دادم متوجه شدم چنین فرضیه‌ای وجود ندارد. آن‌ها معتقدند چین در رأس قدرت نرم می‌تواند با آمریکا در زمینه فشارها تقابل و این رابطه را با ایران حفظ کند.


انتهای پیام/4033/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: تفاهم نامه چین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته