دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 تير 1399 - 14:45
یک پژوهشگر ادبی عنوان کرد؛

دولت از جوایز ادبی کشور حمایت کند

فلاح هاشمی با تأکید بر اینکه نقش دولت در حمایت از جوایز ادبی باید ستادی و حمایتی باشد گفت: دولت در این حوزه نباید تصدی گری کند چراکه در این صورت خود فرهنگ عقب نشینی می‌کند.
کد خبر : 502878
D1737502T12830639(web)(b).jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، میرشمس‌الدین فلاح هاشمی نویسنده و پژوهشگر در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفتگو درباره جوایز ادبی و تأثیر آن بر ادبیات و وضعیت کلی جوایز ادبی در ایران گفت: اگر هدفمان را از برگزاری جوایز ادبی بدانیم قطعاً ثبات بیشتری در این جوایزه ایجاد می‌شود زیرا معمولاً اگر جوایز دولتی باشند با تغییر کادر و تیم جایزه اتفاقات دیگری میفتد و از انتخاب دبیر علمی و اجرایی جایزه گرفته تا هیئت داوران همیشه حرف و حدیث وجود دارد اما اگر نگاهمان را به تاثیرگذاری مثبت این جوایز بر بالندگی ادبیات عمیق تر کنیم قطعاً حساسیت این جوایز هم روشن تر خواهد شد.


این نویسنده بیان کرد: جایزه «جلال» با وجود فراز و فرودهای بسیار زیاد در این سال‌ها و با اینکه دولتی است اما مهم‌ترین جایزه ادبیات داستانی ما محسوب می‌شود و اکثر مخاطبان از آن استقبال می‌کنند.


وی با اشاره به قدرت و اهمیت داوران این جوایز گفت: تیم داوری می‌تواند جریانی را حذف و یا پدید بیاورد و یک سال فعالیت ادبی کشور را دستخوش تغییرات کند.


فلاح هاشمی متذکر شد: ما از مردمی که صدا و سیما تمام حافظه بصری آنها را با تبلیغ لوازم غیرضرور پر کرده و برای تبلیغ کالای فرهنگی هیچ تلاشی نمی‌کند نمی‌توانیم در این حوزه انتظاری داشته باشیم گرچه بخشی از این تبلیغات هم به خاطر نیازهای مالی است اما معتقدم اگر بزرگترین جایزه ادبی کشور را هم داشته باشیم به تنهایی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.


این پژوهشگر ادبی با بیان اینکه اهمیت کتاب بر همگان روشن است گفت: همه آثار ادبی ماندگار از حمایت‌های دولت‌های قرون گذشته بودند و اگر این حمایت‌ها نبود الان کتاب‌های حافظ و سعدی را هم نداشتیم.


وی با تأکید بر اینکه نقش دولت در حمایت از این جوایز ادبی باید ستادی و حمایتی باشد گفت: دولت در این حوزه نباید تصدی گری کند چراکه در این صورت خود فرهنگ عقب نشینی می‌کند.


فلاح هاشمی با بیان اینکه جایزه "جلال" با وجود داشتن بخش بین‌الملل اما خیلی موفق عمل نکرده است گفت: انتخاب داور، سیاستگذاری و تبلیغات در این زمینه بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد.


نویسنده و پژوهشگر کشورمان درباره تاثیر جوایز ادبی گفت: نویسندگان می‌نویسند تا حرف‌هایشان خوانده شود و تاثیر مثبتی در فهم جامعه ایجاد کنند و ناشران هم با اینکه فعالیت فرهنگی در این شرایط ریسک محسوب می‌شود اما همچنان فعالند و لذا طبیعی است که این جوایز بسیار با اهمیت باشند.


وی هماهنگی میان برخی ارگان‌های ذیربط را در این حوزه ضروری خواند و بیان کرد: وقتی یک اثر سینمایی بسیار خوب از یک رمان اقتباس شده باید توسط ارگان‌های مختلف معرفی شود.


فلاح هاشمی همچنین با اشاره به اهمیت حساسیت داوران به آثار ادبی گفت: هرچقدر که سطح داوران و برگزارکنندگان جوایز ادبی بالاتر باشد آثار بهتری انتخاب خواهند شد و هر چقدر که آثار فاخرتری انتخاب شوند اعتماد مردم و سینمایی‌ها هم بیشتر به ادبیات جلب می‌شود.


وی تأکید کرد: ما باید اهمیت و ضرورت نیاز خانواده‌ها به کتاب را توجیه کنیم و بودجه و یارانه‌ای را اختصاص دهیم تا ناشر هم بتواند نفس بکشد.


نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه کرونا فروش کتاب‌های الکترونیک و کتابخوان‌های ایجادشده را چندین برابر افزایش داد گفت: هرچقدر که ناشران در فروش کتاب‌های کاغذی ضرر کردند اما در این حوزه فروش خوبی داشتند.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته