دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1393 - 13:25
رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور:

هزار میلیارد تومان برای طرح کاداستر نیاز است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: پیش بینی می‌کنیم هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن طرح کاداستر (نقشه‌برداری‌ که ارزش حقوقی داشته باشد) به طور خاص نیاز است.
کد خبر : 5027

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، احمد تویسرکانی روز دوشنبه در حاشیه همایش مدیریت بهینه زمین و شهرها با کاداستر و اطلاعات مکانی سه‌بعدی در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: ساختار نامناسب، نبود منابع مالی مناسب و نبود اراده و همکاری جمعی، از مهم‌ترین موانع و مشکلات اجرایی شدن طرح کاداستر عنوان کرد.
تویسرکانی اظهار داشت: این طرح در فازهای مختلف اجرایی می‌شود و هزینه‌های متاثر شده بیشتر در بحث تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های هوایی و همچنین نیاز به سیستم‌های برای تبدیل عکس‌های هوایی به نقشه‌های یو تی ام است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره مناطق تحت شامل این طرح و همکاری سازمان‌هایی مانند منابع طبیعی و بسیج مستضعفین و دیگر مالکان عمومی برای اجرای این طرح، گفت: در قانون جامع کاداستر پیش‌بینی شده که در تمام عرصه‌ها اعم از جنگل‌ها، مراتع، اراضی کشاورزی مناطق شهری و روستایی، تالاب‌ها، کوه‌ها و غیره طرح کاداستر انجام و حدود مالکیت‌های حقوقی ونقشه‌های کاداستر تهیه شود.
به گفته وی اطلاعات حقوقی مربوط به این مالکیت‌ها در بانک‌های جامع و مرکز ملی داده‌های ثبتی جا نمایی می‌شود.
تویسرکانی اضافه کرد: با این اقدامات مهمی که در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درحوزه فناوری ایجاد شده نقشه و راه کاملا روشن است.
وی درباره همایش امروز اظهار کرد: این همایش با همکاری دانشگاه ملبورن استرالیا که رئیس دانشکده نقشه‌برداری آن یک ایرانی است برگزار و از این استاد دعوت شد تا آخرین یافته‌ها و دستاوردهای کاداستر خصوصا در بحث مدیریت زمین و کاداستر سه بعدی را در اختیار متخصصان و کارشناسان داخلی قرار دهد.


اهمیت بحث کاداستر سه بعدی


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با مهم خواندن بحث کاداستر سه بعدی، گفت: در کاداستر سه بعدی به جهت توسعه شهرها به اطلاعات در ارتفاعات و همچنین حقوق مالکیت‌ها در ارتفاعات مانند آپارتمان‌ها و مشاع‌ها می‌توانیم دسترسی پیدا کنیم.
وی ادامه داد: کاداستر از سال 1351 براساس قانون تکلیف شد و از سال 1373 کلید خورد و امیدواریم هر چه زودتر در این فاصله پنج ساله‌ای که در قانون جامع حدنگار معین شده، بتوانیم این طرح را به طور کامل اجرا کنیم.


اسناد تک برگی جایگزین دفترچه‌های بزرگ
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص اجرای اسناد تک‌برگی گفت: بر اساس قانون کاداستر، بعد از ابلاغ و نوشتن آیین‌نامه‌های اجرایی فراخوان تبدیل سندهای قدیمی به اسناد مالکیت جدید در بستر کاداستر یعنی همان سند تک‌برگی اعلام شده است.


وی اضافه کرد: همچنین دفترچه‌های بزرگ در دفترخانهها حذف خواهد شد و تمام فرایند نقل و انتقال و ثبت مالکیت املاک به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته