دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از حواشی #اعدام_نکنید؛

پای درازتر از گلیم سلبریتی‌ها در هشتگ‌های خاص/ حیف از رسانه‌های شخصی که به فنا می‌روند!

به تأکید نظریه‌پردازان رسانه، سلبریتی‌ها باید با داشتن حداقلی از سواد رسانه‌ای، انتشار هر اطلاعات نامشخصی را منوط به مخاطب‌سنجی و بررسی هزینه-فایده آن کنند تا در این فضای مجازی پرهمهمه موجب فضای چرک خبری و تضییع حقوق مخاطب نشوند.
کد خبر : 502479
اینستاگرام.jpg

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا- محسن غلامی (قلعه‌سیدی)*: «سلبریتی» از آن دست کلیدواژه‌هایی است که در فضای رسانه‌ای منبعث از فعالیت‌های مجازیِ چهره‌های سرشناس مثل هنرمندان، ورزشکاران و جز آن زیاد دهان به دهان می‌شود و با هر اتفاقی نیز بر سر زبان‌ها می‌افتد.


همین واژه در میان چهره‌ها نیز موافقان و مخالفانی دارد و این نشئت گرفته از حضور باربط و بی‌ربط آنان در صفحاتی است که متأسفانه دنبال‌کنندگان و به اصطلاح فالوئرهای زیادی هم پشت خود دارد؛ فالوئرهایی که همیشه و حتی در «کمیّت» باعث رقابت و البته دعوای بین آنان نیز می‌شود!


جدیدترین سوژه همه‌گیر میان سلبریتی‌ها که بخشی از جامعه‌ شاید سیاست‌زده‌ بی‌اطلاع را به کنش و واکنش واداشت، به ماجرای حکم اعدام برای مجرمان پرونده اخیر (سارقان مسلحی که در پی شیطنت صاحبان برخی رسانه‌ها به ناآرامی‌های آبان‌ماه برچسب خوردند) برمی‌گردد که باعث شد جماعتی از سلبریتی‌ها «#اعدام_نکنید» را در صفحات خود منتشر کنند.



این ماجرا متأسفانه عقبه‌ای طولانی دارد و بارها دیده شده؛ عده‌ای از سلبریتی‌ها که در این بین قشر هنرمند کمیّت بیشتر آنان را هم دربرمی‌گیرد، نسبت به هر موضوعی وارد ماجرا شده‌اند یعنی دخالتی که بارها از سر بی‌اطلاعی بوده است.



هرچند که برخی خواسته و برخی بی‌اطلاع و شاید برای عقب نماندن از قافله خاصه در میان هنرمندان، گوی و میدان را به این هشتگ و حواشی آن ارتباط دادند. نکته جالب واکنشی است که برخی دیگر از اینها با کمی تحلیل ماجرا رقم زدند تا جایی که با تأکید بر عدم همراهی با جریاناتی که علناً با منافع ملی ضدّیت دارند و مثل همیشه چنین هشتگ‌هایی را دستاویز کینه‌های قبلی‌‎شان قرار داده‌اند، با «#عفو_کنید» یا «#ببخشید» این کارزار رسانه‌ای مشوّش را به سمت و سوی دیگری بردند.


این ماجرا متأسفانه عقبه‌ای طولانی دارد و بارها دیده شده؛ عده‌ای از سلبریتی‌ها که در این بین قشر هنرمند کمیّت بیشتری از آنان را هم دربرمی‌گیرد، نسبت به هر موضوعی وارد ماجرا شده‌اند یعنی دخالتی که بارها از سر بی‌اطلاعی بوده است و نهایتاً منتج به همهمه و سوگیری جریانات سوء رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی شده است.


طی روزهای اخیر با کمی جستجو در صفحات توئیتر و خاصه اینستاگرامی این عده از سلبریتی‌ها، به مراتب تصاویر و شاید عباراتی مشوش را دیده‌اید که حداقل برای «اهالی حقوق‌خوان» جای تعجب دارد. عباراتی که گاه خود به‌تنهایی اتهامی است به افراد تا دستگاه قضا و ... . در این بین برخی به اصطلاح «وکلا» هم هستند که برای معروفیت و شهرت از این حربه استفاده می‌کنند و وارد میدان حمایت از بزه، بزهکار و حتی موج‌سواری سلبریتی‌ها نیز شده‌اند.



طی روزهای اخیر با کمی جستجو در صفحات توئیتر و خاصه اینستاگرامی این عده از سلبریتی‌ها، به مراتب تصاویر و شاید عباراتی مشوش را دیده‌اید که حداقل برای «اهالی حقوق‌خوان» جای تعجب دارد.



با این حال مسئله اصلی به فضاسازی‌هایی برمی‌‎گردد که بارها به‌واسطه فعالیت‌های مجازی سلبریتی‌ها، باعث تخطئه یا هجمه به کلیت «فضای هنری» و «قانون‌محوری» شده است. پس این انتقاد به فضاسازی‌ها، به این جماعت از هنرمندان نیز وارد است که چرا در برابر موضوعات مبهم سیاسی و حتی موضوعات نامشخص به یکباره اظهارنظر می‌کنند؟


البته در مقابل این عده، همچنان هستند برخی  چهره‌ها که در تلاشند صفحات شخصی مجازی خود را به فعالیت‌های شخصی، هنری، تبلیغات، مسائل روز مشخص و حتی فعالیت‌های خیرخواهانه اختصاص دهند، بی‌آنکه در معرض حواشی و بازخوردهای منفی عجیب قرار گیرند.


امروز هرکدام از این صفحات که برخی حتی فالوئرهایی چندمیلیونی دارند، به‌راحتی می‌تواند در نقش یک رسانه جمعی با مخاطبانی ریزودرشت از خودی گرفته تا ناخودی عمل کند. به تأکید نظریه‌پردازان رسانه، سلبریتی‌ها و یا هنرمندان، باید با داشتن حداقلی از سواد رسانه‌ای، انتشار هر پست و دیتایی (با اطلاعات نامشخص) را منوط به مخاطب‌سنجی و ارزیابی هزینه-فایده کنند تا در این فضای مجازی پرهمهمه موجب فضای چرک خبری نشوند.


آسیب چنین عکس‌العمل‌های عجولانه‌ای چیزی نخواهد بود جز آسیب رساندن به فضای هنری و ورزشی و غیره کشور، به حاشیه کشاندن آن و نهایتاً تشویش اذهان مخاطبان هنر و هنرمندان  و البته حقوق مخاطب.


* کارشناس حقوق رسانه


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: سلبریتی ها
ارسال نظر
هلدینگ شایسته