دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1394 - 10:58
سردار اشتری:

نیروی انتظامی از حق مأمورانش در محاکم دستگاه‌های دیگر دفاع می‌کند/ مشکلات ناجا در اجرای آیین دادرسی کیفری جدید

فرمانده ناجا با بیان اینکه نیروی انتظامی از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس باید به دنبال این باشد تا حق مأمورانش در دستگاه‌های دیگر ضایع نشود، گفت:‌ ما در اجرای آیین دادرس کیفری جدید با مشکلاتی برخورد داشته‌ایم که آن را نزد رئیس قوه قضائیه و معاون اول این قوه مطرح کرده‌ایم.
کد خبر : 50209

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار حسین اشتری در مراسم تودیع و مرافعه معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس به منظور حمایت از نیروی انتظامی در برخورد با جرایم مشهود اظهار کرد: 200 نفر از نمایندگان مجلس در برخورد با جرایم مشهود از نیروی انتظامی حمایت کرده‌اند و خواستار اجرای مأموریت‌های نیروی انتظامی و برخورد قاطع با جرایم مشهود هستند که این در واقع باعث دلگرمی سایر همکاران ما در تمام کشور می‌شود.


وی از رئیس قوه قضائیه به منظور حمایت از اقدامات نیروی انتظامی تشکر کرد و گفت:‌ در این خصوص ایشان به مراجع قضائی سراسر کشور دستور لازم برای همکاری را داده‌اند.


سردار اشتری اضافه کرد:‌ معاونت حقوقی و امور مجلس معاونت وصل کننده با 3 قوه مجریه، مقننه و قضائیه است ما از تمام ظرفیت‌های قوای مقننه، قضائی و مجریه در راستای اجرای اهداف و برنامه‌های نیروی انتظامی استفاده می‌کنیم و براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری پل ارتباطی خود را روز به روز تقویت کرده و از آن استفاده می‌کنیم.


فرمانده ناجا با بیان اینکه نیروی انتظامی از ظرفیت مجلس برای بهبود قوانین و لوایح استفاده می‌کند تصریح کرد:‌ خوشبختانه هماهنگی بین کمیسیون‌ها به خصوص کمیسیون تلفیق وجود دارد. در آستانه برنامه ششم توسعه تلاش شده تا فعالیت بیشتر داشته باشیم و بنابر آن است تا حمایت خوبی از نیروی انتظامی صورت گیرد.


ماموران نیروی انتظامی در خصوص روش به کارگیری سلاح توجیه شده‌اند اما در برخی موارد مشکلاتی داریم. مأموران باید مورد حمایت معاضدت قضایی قرار گیرند. ما نباید بگذاریم مأموران بی‌انگیزه شوند. در برخی از موارد نسبت به آنها کم‌لطفی شود. آنها باید بتوانند با اقتدار با مجرمین برخورد کنند به خصوص در جرایم خشن نباید شرایطی را به وجود آوریم که آنها نتوانند مأموریت خود را انجام دهند.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور ادامه داد: به رغم مساعدت‌های مجلس و دولت اما ما همچنان مشکل زیادی در اعتبارات داریم. باید بودجه نیروی انتظامی تقویت شود. ما در آستانه برنامه ششم توسعه نیازمند توجه ویژه مجلس هستیم.


سردار اشتری تصریح کرد:‌ باید تجهیزات و نیروی انسانی تقویت شود تا بر امنیت آسایش و آرامش مردم بیفزاید. اگر ما تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشیم می‌توانیم در مرزها استان‌ها و جاده‌ها با تخلفات مناسب‌تر برخورد کنیم و با ناهنجاری‌ها و بی‌قانونی‌ها مقابله کنیم. البته همکاران ما انجام مأموریت را با توجه به روحیه جهادی خود انجام می‌دهند و هیچ کار را بر زمین نمی‌گذارند.


فرمانده ناجا با بیان اینکه در حوزه‌های درون سازمانی باید حمایت‌های لازم را بر کارکنان نیروی انتظامی داشته باشیم، اضافه کرد: ‌معاضدت قضایی و روش های اجرای آن از جمله مواردی است که باید مأموران با آن آشنا شوند. مأموریت مأموران نیروی انتظامی با توجه گستردگی و پراکندگی جغرافیایی کشور متنوع است آنها باید طبق قانون با جرایم برخورد کنند اما این گونه نباشد که در اجرای مأموریت‌ها حق مأمور ضایع شود و اعمال آنها را زیر ذره‌بین می‌برند و مشکلی برای آنها پیش می‌آید.


سردار اشتری ادامه داد: بارها تایید شده که برخورد باید طبق قانون باشد. آنها در خصوص روش به کارگیری سلاح توجیه شده‌اند اما در برخی موارد مشکلاتی داریم. مأموران باید مورد حمایت معاضدت قضایی قرار گیرند ما نباید بگذاریم مأموران بی‌انگیزه شوند در برخی از موارد نسبت به آنها کم‌لطفی شود. آنها باید بتوانند با اقتدار با مجرمین برخورد کنند به خصوص در جرایم خشن نباید شرایطی را به وجود آوریم که آنها نتوانند مأموریت خود را انجام دهند.


فرمانده ناجا با بیان اینکه دفاع از حقوق نیروی انتظامی در مجامع مختلف یک ضرورت است، عنوان کرد:‌ ما باید از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس این موضوع را به صورت گسترده‌تر پیگیری کنیم تا حق مأموران ما در دستگاه‌های دیگر ضایع نشود.


وی تأکید کرد:‌ ما در خصوص اجرای آئین دادرسی کیفری جدید مشکلاتی را داشتیم که من این موضوع را نزد رئیس قوه قضائیه و معاون اول قوه قضائیه مطرح کرده‌ام. آنها گفته‌اند نظرات خود را بدهید تا در موعد مقرر اصلاح شود. در واقع هر میزان که نیروی انتظامی با اقتدارتر عمل کند آرامش و امنیت نظم بیشتر می‌شود.


سردار اشتری بیان کرد:‌ بر اساس صحبت‌های مقام معظم رهبری باید با کسانی که قانون‌گریز هستند و به حقوق دیگران تعدی می‌کنند و جرایم خشن دارند طبق قانون با قاطعیت برخورد کنیم اما با ارباب رجوع و کسانی که در واقع به پلیس پناه آورده‌اند باید با رأفت برخورد شود زیرا آنها نیازمند کمک و راهنمایی پلیس هستند.


سردار اشتری تصریح کرد: برخورد ما باید با تبهکارانی که در حال دستگیری آنها هستیم متفاوت باشد زمانی که آنها در اختیار ما قرار می‌گیرند در واقع حکم اسیر را دارند و باید با آنها با مراعات رفتار کنیم. این دستورالعمل به همکاران ما رسیده است و آموزش کامل به آنها داده شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته