ساخت دستگاه ضدعفونیکننده پیشرفته برای مبارزه با کرونا/ اساتید، دانشجویان را برای ماندن در ایران تشویق کنند
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ ویروس منحوس کرونا بیش از ۵ ماه است که در ایران شیوع پیدا کرده و تهدیدی برای بشریت در سرتاسر جهان به حساب میآید. اما دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند و دستگاهها و تجهیزاتی در مبارزه با کووید-۱۹ ساختند.
دانشگاه آزاد اسلامی که حدود ۴۰ درصد از آموزش عالی کشور را در اختیار دارد از همان ابتدای پاندمی کرونا به فکر ساخت تجهیرات ضدکرونایی در واحدهای دانشگاهی و آزمایشگاهی خود افتاد و علم را در خدمت بشریت قرار داد و خدمات بسیار ارزشمندی به مردم و دانشگاهیان کرد.
همچنین این دانشگاه در تولید دانش مواجهه با کرونا مقالات بسیاری توسط اساتید برجسته تدوین کرد که نمونهای موفق از اقدامات بزرگترین دانشگاه حضوری جهان در مبارزه با کرونا محسوب میشود.
دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز کارهای شایستهای برای مقابله با کرونا انجام دادهاند که یکی از آنها ساخت دستگاه تمیزکننده و ضدعفونیکننده اقلام و وسایل مختلف با استفاده از تکنیکهای خاص بوده که توسط حمید زعفرانی آرانی و حسامالدین آتشی دانشجویان سال آخر رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و از اعضای فعال باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان اختراع شده است.
در همین راستا، برای جویا شدن از تولید علم به وسیله دانشگاهیان، نقش شرکتهای دانشبنیان در پیشرفت علمی کشور و جزئیات دستگاه تمیزکننده و ضدعفونیکننده اقلام و وسایل مختلف با استفاده از تکنیکهای خاص با حمید زعفرانی آرانی یکی از مخترعان این دستگاه به گفتگو نشستهایم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
نقش مهم اقتصاد دانشبنیان در ایجاد اشتغال پایدار
آنا: در خصوص ضرورت تقویت اقتصاد دانشبنیان برای حل مسائل کشور توضیحاتی بفرمایید.
زعفرانی: اقتصاد دانشبنیان از پایههای اصلی سیاست اقتصاد مقاومتی است و میتواند در ایجاد اشتغال پایدار نقش مهم و اساسی داشته باشد. این اقتصاد که مبتنی بر برنامهریزی، تلاش و استفاده از علم و خلاقیت نخبگان در نوآوری است، میتواند بسیاری از مشکلات اساسی جامعه را برطرف کند.
شرکتهای دانشبنیان طبق تعریف سازمانی خود، بر پایه تولید، توزیع و كاربرد دانش و اطلاعات شکل میگیرند و با استفاده از نیروی کار نخبه و تحصیلکرده با کارایی بالا و تولید داخلی کالای با کیفیت، میتوانند موجب خودکفایی آن محصول شوند و از واردات آن و خروج ارز جلوگیری کنند و صادرات آن باعث ارزآوری به کشور میشود.
لزوم اتکا به نخبگان داخلی و حمایت از اختراع آنان
بنابراین میتوان نتیجه گرفت یكی از اموری كه میتواند كمک كند تا كشور به میزان بالایی از تولید دانشبنیان برخوردار شود، شناسایی و درک اهمیت اقتصاد دانشبنیان در جامعه است.
امروزه بهدلیل تحمیل تحریمهای ظالمانه به کشور عزیزمان، یکی از مهمترین سیاستهای اقتصادی کشور اتکا به نخبگان داخلی و حمایت از اختراعات آنهاست تا بتوانند محصول خود را بهصورت یک شرکت دانشبنیان به تولید انبوه برسانند و همچنین از گرانی محصول ناشی از افزایش قیمت ارز تا حد قابل توجهی بکاهند.
شرکتهای دانشبنیان علاوهبر کمک به مهار گرانیها، با اشتغالزایی افراد تحصیلکرده میتوانند نرخ بیکاری را نیز تا حد زیادی کاهش دهند. همچنین اقتصاد مبتنی بر دانش (دانشبنیان) موجب رهایی از اقتصاد تکمحصولی، بهدست آمدن قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مانع مهاجرت نخبگان از کشور میشود.
ضرورت حمایت مالی و معنوی از نخبگان توسط اساتید و مسئولان دانشگاه
آنا: دانشگاهیان چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
زعفرانی: یکی از محوریترین ارگانهایی که میتواند موجب تولید علم و فناوری شود و نقش اساسی در این زمینه ایفا کند، دانشگاه است. تشویق نخبگان به ماندن در کشور و حمایت مالی و معنوی از طرحهای تحقیقاتی و اختراع آنان توسط مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشگاه مهمترین نکتهای است که در تولید علم مؤثر است.
امروزه خوشبختانه دانشگاهها از طرحهای پژوهشی و صنعتی دانشجویان حمایت میکنند و بهخصوص مراکز رشد دانشگاهی میتواند نقش اساسی در این زمینه داشته باشد.
اساتید، دانشجویان را برای ماندن در ایران تشویق کنند
به جای اینکه اساتید، نخبگان را تشویق به مهاجرت از کشور کنند باید در این برهه حساس کشور، همه نخبگان را تشویق به ماندن در ایران و حل مشکلات کشور کنند.
وقتی یک دانشجوی نخبه علمی توسط دانشگاه مورد حمایت قرار بگیرد و در کنار درس خواندن عادی، از طریق ایدهپردازی، انجام اختراع و کارهای تحقیقاتی به تولید علم کمک کند میتوان گفت که این دانشگاه و دانشجو به وظیفه اصلی و انقلابی خود عمل کرده است و قطعاً موجب رشد کشور در تمام عرصهها خواهد شد.
راهاندازی سرای نوآوری، حمایت از انجمن علمی و توجه به سند دانشگاه اسلامی برای تولید علم
در شرایط تحریم حداقل کاری که یک دانشگاه میتواند انجام دهد حمایت معنوی از نخبگان است، البته بسیاری از دانشگاهها توانستهاند که علم و صنعت را به یکدیگر وصل کنند. برخی از دانشگاهها بهطور پیوسته بهدنبال سرمایهگذار داخلی هستند تا بتوانند محصولات تولیدی دانشجویان را به کمک سرمایهگذار به تولید انبوه برسانند و این دقیقا همان چیزی است که الان میتواند کشور را از مشکلات خارج کند.
یکی از پیشنهادهای مهم در این زمینه برگزاری دورههای مختلف ایدهپردازی و حل مسئله و رویدادهای استارتآپی و جشنواره، راهاندازی سرای نوآوری و حمایت از انجمنهای علمی دانشجویی است. همچنین توجه فراوان به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند اسلامی شدن دانشگاهها، میتواند گام بسیار مؤثری در ایجاد تحرک بیشتر در تولید علم توسط دانشگاهها باشد.
شرکتهای دانشبنیان؛ مؤثرترین مؤلفههای تحقق اقتصاد پایدار
آنا: نقش شرکتهای دانشبنیان در پیشرفت علمی کشور چیست؟
زعفرانی: شركتهای دانشبنیان نقش مهمی در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی دارند و مؤثرترین مؤلفههای تحقق اقتصاد پایدار هستند. اگر خلاقیت، نوآوری و فناوری در بنگاههای اقتصادی ضعیف و کم باشد موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد كشور به فناوریهای خارجی میشود و این مسئله برای كشوری مانند ایران كه سرشار از منابع اقتصادی است ضعفی اساسی به شمار میرود.
شركتهای دانشبنیان مؤسسات خصوصی یا تعاونیای هستند كه بهمنظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراع، نوآوری و تجاریسازی، نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی، تولید كالا و خدمات را در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام میدهند.
یکی دیگر از مشکلات کشور نرخ بالای بیکاری بهخصوص در میان افراد تحصیل کرده است. شركتهای دانشبنیان در توسعه اشتغال و كارآفرینی نقش مهمی ایفا میکنند، در نتیجه موجب افزایش صرفه اقتصادی تولید شده و با عملکرد انتقال علم و دانش به كسب و كارهای محلی و تولیدی موجب ارتقا و عمومی كردن دانش فنی در جامعه میشوند.
شرکتهای دانش بنیان به دلیل اتكا به خلاقیت، دانش و علم، از اركان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار میروند و با سرمایهگذاری در این بخش میتوان علاوهبر اشتغال پایدار، ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر را شاهد بود.
ایران، کشوری با منابع و معادن بسیار است و در تأمین مواد اولیه مشکلی ندارد، تنها مشکلی که در ایران به چشم میخورد استفاده از مواد اولیه خام برای تولید محصول داخلی با کیفیت رقابتی است. این شرکتهای دانشبنیان هستند که میتوانند با استفاده از مواد اولیه خام و ارزانقیمت داخلی، یک محصول با کیفیت و با قیمت ارزان تولید کنند و موجب مهار گرانیها شوند.
شركتهای دانشبنیان بهدلیل پویایی و تطبیق با شرایط و مسائل محیط پیرامونی و انعطافپذیری بالا، ظرفیت خوبی برای روبهرو شدن با شرایط تحریمها را دارند. این شرکتها بهطور قابل توجهی وابستگی کشور به خارج و نفت را کاهش میدهند و خوداتکایی و اعتماد به داخل را بهعنوان الگو در کشور نهادینه میکنند.
۱۳ چالش شرکتهای دانشبنیان
آنا: چالش شرکتهای دانشبنیان چیست و چه راهکاری برای تقویت این شرکتها وجود دارد؟
زعفرانی: شرکتهای دانشبنیان با چالشهای مختلفی روبرو هستند. عدم تحقق تعهدات دستگاههای دولتی به شرکتهای دانشبنیان، زمانبر بودن ارزیابی شرکتها برای گرفتن مجوز دانشبنیانی، داشتن بروکراسی اداری وحشتناک، صرف هزینههای بسیار برای دانشبنیان شدن شرکتها که در بسیاری از مواقع شرکتها از جیب خود مقدار زیادی باید هزینه کنند.
حمایتهای مالی ناکافی، مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات ساختاری و مدیریتی کشور، قوانین سخت و دستوپاگیر دولتی برای شرکتها در پارکهای علم و فناوری، موفقیت پایین پارکهای علم و فناوری از مأموریت اصلی خود در قبال شرکتها، فقدان فرهنگ سرمایهگذاری خطرپذیر در کشور، واردات بیرویه کالاهای مشابه خارجی با کالاهای تولید شده توسط شرکتهای دانشبنیان داخلی، وجود رانتهای داخلی فروش محصولات خارجی، ورود کالاهای قاچاق به کشور و مقرون به صرفه نبودن تولیدات دانشبنیان از جمله چالشهای شرکتهای دانشبنیان است.
این شرکتها بهعنوان یک مرکز تولید، توزیع، کاربرد دانش و محرک رشد اقتصادی نیاز است تا فرآیندهای خلق دانش و کاربرد عملی در آنها ارزیابی و در صورت لزوم بهینه شود.
انتصاب مسئولان خلاق و از جنس دانشبنیان برای درک نخبگان
نکته مهمتر آن است که باید همه چالشهای فراروی شرکتهای دانشبنیان شناسایی شوند تا بتوان راهکارهای موردنیاز برای رفع و یا کاهش اثر این چالشها را ارائه کرد تا بتوانیم به سطح خوبی از توسعه دانشبنیان در قالب اقتصاد دانشبنیان دستیابیم.
یکی دیگر از راهکارهای تقویت این شرکتها، انتصاب مسئولانی شایسته است که خود خلاق، نوآور و دارای شرکتهای دانشبنیان باشند تا بدانند این مسیر چقدر سختیهای فراوان دارد و نخبگان را درک کنند و تا حد امکان به آنها در پیشبرد امور کمک کنند نه اینکه مدام با زدن حرفهای ناامیدکننده و عدم انجام حداقل وظیفه خود، موجب کند شدن روند کار برای آنها شوند.
آنا: درباره محصولی که اختراع کردهاید به طور کامل توضیح دهید. آیا به مرحله تجاریسازی رسیده است؟
زعفرانی: بنده به همراه دوستم حسامالدین آتشی در شهریورماه سال ۹۸ (قبل از شیوع کرونا) یک ایده در رابطه با ضدعفونی وسایل توسط یک دستگاه پیشرفته که قابلیت استفاده در هر جایی و قابلیت تعمیمپذیری داشته باشد را به معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران دادیم و او رهنمودهای خوبی در این زمینه به ما داشت، از طرح ما حمایت و تشویق کرد تا این دستگاه را بسازیم.
حدود ۶ ماه بیوقفه و شبانهروز بر روی دستگاه کار کردیم و از اساتید IT و الکترونیک نیز کمک گرفتیم تا خوشبختانه توانستیم اوایل سال ۹۹ دستگاه تمیزکننده و ضدعفونیکننده اقلام و وسایل مختلف با استفاده از تکنیکهای خاص را بسازیم و تا تیرماه به ثبت اختراع برسانیم.
این دستگاه ضدعفونیکننده توسط مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت و مرکز تحقیقات زیست فناوری کاربردی دانشگاه مورد حمایت قرار گرفت. با کمک و حمایت اساتید و تلاش برای گرفتن حمایت مالی از دانشگاه آزاد اسلامی هستیم تا بتوانیم این دستگاه را بهصورت پیشرفتهتر و با تکنولوژی بالاتر بسازیم.
دستگاهی که اختراع کردیم یک دستگاه ضدعفونیکننده است که با مکانیسمهای بیخطر ولی پیچیده و با تکنولوژی بالا میتواند در طول چند دقیقه همه میکروبهای موجود در سطوح را از بین ببرد.
طبق بررسی و تأیید نهایی آزمایشگاه ویروسشناسی، این دستگاه بهسرعت تمامی ویروسها اعم از ویروس کرونا را نابود میکند و خطر انتقال ویروس کرونا از طریق وسایل و سطوح اجسام را صفر میکند. در این دوره زمانی که ویروس کرونا روزانه هزاران نفر را مبتلا و صدها نفر را به کام مرگ میبرد و هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد، مهمترین نکته پیشگیری از انتقال ویروس در جامعه است.
این دستگاه با عملکرد هوشمندانه و با تکنولوژی پیشرفتهای که دارد برای اولین بار در دنیا ساخته شده است و میتواند در این برهه حساس به ارتقای سلامت مردم کمک شایانی کند و ترس حضور مردم در تجمعات را کاهش دهد. هنوز این محصول به مرحله تولید انبوه نرسیده است و در حال تکمیل مجوزهای نهایی برای تولید انبوه و تجاریسازی است و به زودی این هدف برآورده میشود.
آنا: از مرحله ایده تا ساخت محصول چه مشکلاتی بر سر راهتان بود؟
زعفرانی: مهمترین مشکلی که با آن در این زمینه مواجهه بودیم ناامید کردن برخی از مسئولان و عدم کوچکترین حمایت معنوی توسط آنها بوده است. ما برای شروع کار و پخته کردن ایده خود نزد بسیاری از اساتید و مسئولان دانشگاهی و غیردانشگاهی رفتیم، اما بیشتر آنها در همان ابتدای کار ما را ناامید میکردند و میگفتند ساخت چنین دستگاهی فایدهای ندارد.
درحالی که الآن با توجه به شیوع و پاندمی کرونا خلأ حضور چنین دستگاهی در اماکن عمومی به خوبی حس میشود. اگر ما در همان روزهای اول ناامید میشدیم الآن به چنین دستگاهی دست نمییافتیم. در حال حاضر با تولید انبوه این دستگاه و با توجه به تأییدیههای بهداشتی فراوانی که از مراکز علمی و تحقیقاتی دارد، میتوان استرس مردم را کاسته و بهطور معناداری موجب کاهش و حتی قطع زنجیره انتقال بیماری شود. در سال ۹۸ شرکتی در شهرستان آران و بیدگل تأسیس کردیم که در حال دانشبنیان شدن است و دستگاهی که ما اختراع کردیم دارای گواهی ایزو اروپا و منطبق بر استانداردهای ملی و بینالمللی است.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/