کشتیهای بیشتری باید در آتش بسوزند تا فرماندهان آمریکایی برای ایمنسازی ناوها به خود آیند
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا، شامگاه یکشنبه آتشسوزی در عرشه ناو جنگی آمریکایی «یواساس بانهام ریچارد»، به بمب خبری محافل رسانهای تبدیل شد.
این ناو چند میلیارد دلاری از سال 1988 به ناوگان نیروی دریایی این کشور پیوست و بخشی از سازوبرگ نظامی آمریکا در برابر چین بود. از رده خارج شدن این کشتی جنگی، بهاحتمالزیاد اثر منفی خود را بر ناوگان ارتش آمریکا خواهد گذاشت.
درحالیکه رسانههای بزرگ و مطرح آمریکایی از شنیده شدن صدای انفجار و سپس وقوع آتشسوزی روی عرشه کشتی خبر میدهند اما پنتاگون در قبال این سانحه سکوت اختیار کرده است. از سوی دیگر، رسانههای وابسته به وزارت دفاع آمریکا تلاش میکنند که علت این حادثه آتشسوزی آنهم به دلیلی ناشناخته مطرح کنند. شدت حرارت آتش بهاندازهای بود که سازههای فولادی را دچار آسیب کرده و وسایل نقلیه پارک شده روی عرشه را نابود کرده است. حتی گفته میشود که میزان آسیبها و تخریبها آنچنان گسترده است که به نظر میرسد پس از فروکش کردن آتش، این ناو گرانقیمت ارزش تعمیر نداشته باشد.
آتشسوزی سریالی در ناوهای آمریکایی
نشریه فوربز در این خصوص نوشت: درحالیکه هنوز علت این حادثه مشخص نیست، اما این نکته نیز لازم به یادآوری است که آتشسوزی عرشه کشتیهای آمریکایی اتفاقی مسبوق به سابقه بوده و مشکلات جدی برای نیروی دریایی این کشور ایجاد کرده است.
طی چند ماه گذشته، چندین ناو در دست تعمیر، دچار حریق شدهاند و پنتاگون بهجای ایجاد تغییرات، صورتمسئله را پاککرده است.
فرماندهان ارتش ترجیح میدهند که با خوشحالی به حوادث مشابه، نظیر آتشسوزی در ناو هواپیمابر «آدمیرال کوزنتسف» روسیه در آذر سال گذشته و برخورد ناو هواپیمابر چینی «لیائونینگ» در همان تاریخ با ناو آمریکایی اشاره کنند.
بر اساس این گزارش، انفعال نیروی دریایی ایالاتمتحده - حتی پس از چندین هشدار و تماس نزدیک با ناوهای دیگر - غیرقابلتوصیف و غیرقابلباور است. حریق در ناو بانهام ریچارد کاملاً قابلاجتناب بود، ضمن اینکه آتشسوزی در کنارههای کشتی زمانی که اصول اولیه پیشگیری از ایجاد حریق رعایت شوند، بسیار نادر است.
به نوشته فوربز، علیرغم اینکه نیروی دریایی آمریکا پس از دو حادثه مشابه در سال 2017، برای آموزش نیروهای خود برنامههایی را در دستور کار قرار داد اما از سال 2012 به اینسو، تجهیزات قابلتوجهی در آتشسوزیهای کاملاً قابلپیشگیری سوخته و انرژی اندکی برای اصلاح این رویه بکار گرفتهشده است.
بیشتر بخوانید:
سکوت ادامهدار پنتاگون درخصوص حادثه در ناو آمریکایی
آخرین خبرها و تصاویر از انفجار و آتشسوزی در ناو جنگی آمریکایی
این نشریه در ادامه نوشت: متأسفانه نیروی دریایی تصمیم جدی برای ترمیم این رویه اتخاذ نکرده است. آتشسوزیها و حوادث بهطور مداوم اتفاق میافتند و به غرق شدن کشتیها و مرگ ملوانان منتهی میشوند تا شاید یکی از فرماندهان نیرو به خود آید و از بروز این وقایع جلوگیری کند. اگر مشخص شود این حادثه به دلیل عدم رعایت اصول اولیه پیشگیری بوده و قواعد جلوگیری از وقوع حریق ملاحظه نشده، درنتیجه همه خاطیان از دریادار تا ردههای پایینتر باید فوراً اخراج شوند.
فوربز با اشاره به اینکه ناو «یواساس فیتز جرالد» در سال 2017 نیز به همین حادثه دچار شد، تأکید کرد: این فرصت برای فرماندهان نیروی دریایی وجود داشت تا از وقوع چنین حادثهای در ناو «بانهام ریچارد» جلوگیری کنند. در طول دوره تعمیر چندین ساله ناو فیتزجرالد، شدت نگرانی فرمانده این ناو آنچنان بالا بود که در یادداشتی محرمانه به مقامات بالادستی نوشت 15 حادثه آتشسوزی در عرشه این کشتی نظامی رخداده است. «کنترل دیرهنگام و ناکافی آتش، آتشسوزی شدید روی عرشه، سوختن مواد قابلاحتراق، کشف موارد آتشسوزی که پیشتر گزارش نشده بودند و سوختن تجهیزات کشتی در حریق» ازجمله مواردی هستند که وی به آنها اذعان کرده بود.
فوربز در پایان نوشت: برای تجهیز ناو بانهام ریچارد برای پرواز و فرود جنگندههای نسل جدید اف-35 بی، مبلغی به میزان 250 میلیون دلار هزینه شده بود و حالا معادل همین مبلغ برای ایمنسازی این ناو که در دست تعمیر و نگهداری بود، باید دوباره صرف شود.
انتهای پیام/4106/
انتهای پیام/