ملاک دعوت از کارشناسان برنامههای ورزشی تلویزیون چیست؟ / چهرههایی که مخاطبان را فراری میدهند
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، برنامههای ورزشی صدا و سیما تبدیل به محله بروبیای اشخاص بهظاهر کارشناس شده است که نهتنها حضورشان در این برنامهها کمکی به افزایش بار علمی ورزشی مخاطبان نمیکند بلکه بیشتر باعث افزایش تنش و اختلاف بین هواداران و بعضاً بازیکنان و مربیان میشود و باعث دلزدگی مخاطبان و ریزش بینندگان برنامههای ورزشی میشود.
یک کارشناس باید ویژگیهای مشخصی داشته باشد تا اعتماد مردم به برنامههای ورزشی کمرنگ نشود. در سالهای اخیر در شبکههای مختلف اجتماعی شاهد اعتراض مردم به حضور کارشناسانی بودهایم که کفایت لازم را ندارند و باعث میشوند تا جذابیت برنامهها کاهش پیدا کند. در حقیقت حرف اصلی مخاطبان این است که چرا باید افرادی به تفسیر و تحلیل مسابقات بپردازند که بار علمی اندکی دارند و درباره نکاتی حرف میزنند که در راستای برنامه نیست.
در حال حاضر استفاده از تلویزیون میتواند رقابت بسیار خوبی را میان تیمها ایجاد کند و فرهنگ ورزشی را افزایش دهد. باید بپذیریم که یک کارشناس باید فردی محبوب باشد و اگر اسطوره ورزش نیست، با توان علمی بالای خود باعث ایجاد محبوبیت برای خود شود. کارشناس وقتی تریبون در اختیارش قرار میگیرد باید اطلاعات دقیق و کافی نسبت به موضوعی که صحبت میکند در اختیار داشته باشد تا بتواند مخاطبان را پای تلویزیون نگه دارد اما شاهد این هستیم که این اتفاق نمیافتد و بیشتر حرف های زده میشود که باعث ریزش مخاطبان تلویزیونی میشود.
در واقع در برنامههای ورزشی کشورمان بسیاری از افراد بهعنوان کارشناس آمدهاند که مردم اعتقادی به آنها ندارند و بر این باورند که این افراد توانایی کافی را برای تحلیل مسابقات ندارند و حتی برخی از آنها حتی صلاحیت حضور در برنامهها را هم ندارند.
در برنامههای پربیننده ورزشی دنیا از اسطورهها و کارشناسانی که دانش بالایی دارند دعوت میشود تا باعث جذب هر چه بیشتر مخاطبان شوند و رقابت شدیدی میان برنامههای ورزشی وجود دارد تا بتوانند بینندگان بیشتری را جذب برنامههای خود کنند. نقش مجریان تلویزیونی نیز برای ایجاد ارتباط با کارشناسان تأثیر بسزایی دارد اما میبینیم که این روزها برنامههای ورزشی در صدا و سیمای ایران با حضور اندک کارشناسان مجرب و متبحر برگزار میشود که این موضوع باعث فاصله گرفتن مخاطبان با برنامهها شده است.
حتی برخی از این مهمانان به ظاهر کارشناس در توجیه ناکامی تیمهای محبوبشان صحبتهایی را مطرح میکنند که واقعا جای تعجب و تاسف دارد. حرفهای بیپایه و غیر منطقی که فقط باعث تحریک هواداران فوتبال و فحاشی آنها در شبکههای اجتماعی به یکدیگر میشود. شاید بهتر باشد مجریان و تهیهکنندگان برنامههای ورزشی صدا و سیما قبل از اینکه کارشناسی را دعوت کنند ابتدا در مورد شخصیت و کارنامه فوتبالی او تحقیق کنند.
بینندگان برنامههای ورزشی صدا و سیما انتظار دارند تا کارشناسانی در برنامه به نقد و بررسی مسابقات بپردازند که حداقل دستی بر آتش داشته باشند و بتوانند اطلاعاتی در اختیارشان قرار دهند که برای آنها تازگی داشته و قدرت محاورهشان را افزایش دهد نه اینکه حرفهایی بشنوند که ارتباط مستقیمی با موضوع برنامه نداشته باشد و خارج از حوصله باشد. امید است که تهیهکنندههای برنامههای تلویزیونی بازنگری در دعوت از کارشناسان داشته باشند تا کیفیت برنامهها مناسب حال مخاطبان شود.
انتهای پیام/4048/
انتهای پیام/