دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1399 - 11:34

ویژگی های کرم های ضدآفتاب خوب و بد را بشناسیم

ضد آفتاب ماده ای ضروری برای قرار گرفتن درمعرض تابش نور خورشید به ویژه در فصل‌های گرم سال است و پزشکان استفاده از آن را به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کنند‌.
کد خبر : 501280
2310422.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، شاید در گذشته ضد آفتابی را مصرف کرده‌اید و بعد از آن پوستتان تحریک شده و جوش زده، یا اینکه با مصرف ضد آفتاب احساس و ظاهری ناخوشایند داشته‌اید. خب! طبیعی است، نگرانی شما را درک می‌کنیم؛ اما راه حل آن، کنار گذاشتن ضد آفتاب نیست.
در عوض، بهتر است از ضد آفتابی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگار است و در برابر آسیب‌های آفتاب از پوستتان محافظت می‌کند. برای این کار ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشید. همچنین لازم است از مواد تشکیل دهنده‌ی انواع کرم ضد آفتاب آگاه باشید.


ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی را بشناسید
در کرم ضد آفتابی که شما بر روی پوست خود می مالید، مواد متعدد تشکیل دهنده ای دارد که یا نور خورشید را جذب می کند و اجازه عبور اشعه ها را نمی دهد (ضد آفتاب شیمیایی) و یا اینکه نور خورشید را منعکس می کند و از سطح پوست بر می گرداند (ضدآفتاب فیزیکی).
حالا کدام را بخریم؟
همانطور که خواندید، ضد آفتابی برای شما مناسب است که با آن راحت‌تر باشید و بتوانید هر روز از آن استفاده کنید. این ضد آفتاب باید دست کم SPF 30 یا بالاتر باشد. علاوه بر این، دقت کنید «طیف گسترده» باشد تا بتواند از آسیب‌های خطرناک پرتوهای فرابنفش (UVA و UVB) جلوگیری کند. همچنین، برای اینکه انتخابی آگاهانه داشته باشید، باید بدانید پوست شما با کدام فرمولاسیون انواع ضد آفتاب سازگارتر است: فیلترهای فیزیکی، فیلترهای شیمیایی یا ترکیبی از هر دو.


بهترین ضدآفتاب
بر اساس نوع پوست، قسمت های پوست و فعالیت ها، شما باید از کرم های ضد آفتاب مناسب برای هر هدف استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از فعالیت های آبی لذت می برید، شما نیاز به ضد آفتاب ضد آب دارید.
اگر شما مستعد جوش یا آکنه هستید، از کرم ضد آفتاب درجه دو استفاده نکنید. کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که شامل دی اکسید تیتانیوم و میکرو اکسید روی به عنوان محافظ بهتر برای پوست شما باشد. این مواد منافذ پوستی را در افراد با پوست مستعد به حساسیت مسدود نمی کنند.
به گفته کارشناسان، شما به دنبال ضدآفتابی باید باشید که محصولی با طیف گسترده ای از حفاظت برای هر دو اشعه UVA و UVB باشد. محصولی که حاوی سینامات (اکتیل متیل سینامات و سینوکسات)، بنزوفنونها (oxybenzone)، اکسامیل (Mexoryl SX)، سالیسیلات، سالیسوبنزون، دی اکسید تیتانیوم، اووبنزون و اکسید روی باشد.


SPFچیه؟
« اس پی اف» یا « فاکتور حفاظتی دربرابر نور آفتاب» ، مقیاسی است که برای ارزیابی میزان حفاظت درمقابل اشعه فرابنفش نوع « بی» و خطر آفتاب سوختگی ابداع شد. باید توجه داشت که روش برآورد « اس پی اف » در همه کشورها و شرکتهای تولید کننده یکسان نیست و همین امر مشکلاتی را در مقایسه پدید می آورد.
معمولا بیشتر افراد فکر می‌کنند که هرچه SPF یک کرم ضد آفتاب بالاتر باشد، قدرت اثر آن در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب هم بیشتر خواهد بود. این در حالی است که میزان SPF، نشان‌دهنده قدرت محافظت پوست در برابر نور افتاب است.



  • SPF 15 می‌تواند جلوی ۹۳ درصد اشعه‌های مضر آفتاب را بگیرد.

  • SPF 30 از برخورد ۹۷ درصد اشعه‌های UVB با پوست جلوگیری می‌کند.

  • SPF 50 جلوی برخورد ۹۸ درصد اشعه‌های UVB با پوست را می‌گیرد.


بررسی‌های سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ‌گونه ارزشی را برای SPF بالاتر از ۵۰ قائل نشده است.


جالب است بدانید که اگر شما کرم ضد آفتاب بصورت نمالید و در فضای باز و در تماس با نور خورشید قرار بگیرید، پوست شما توانایی دارد که 10 دقیقه در برابر اشعه های خورشید طاقت بیاورد.
نکته ای که می تواند برای شما به عنوان یک دلیل و برهان باشد که چرا باید از کرم ضد آفتاب خوب استفاده کنید، این است که اگر عدد  SPF کرم را در زمان 10 دقیقه ضرب کنید، عددی که بدست می آید مدت زمانی است که پوست شما با داشتن لایه محافظت کننده ای از کرم ضد آفتاب توانایی غلبه بر اشعه های نور خورشید دارد.


توصیه
●کرم ضد آفتابی را بخرید که عبارت‌های زیر روی برچسب آن درج شده باشد:



  • طیف گسترده (از هر دو اشعه‌ی UVA و UVB محافظت می‌کند.)

  • بدون عطر

  • غیرکومدون زا (منافذ پوست را مسدود نمی‌کند)

  • فاقد چربی

  • بدون پارابن

  • با حداقل SPF 30 یا بالاتر


●استفاده از ضد آفتاب هایی که بصورت پودر یا اسپری هستند برای شما مناسب نمی باشد بدین دلیل که ممکن است ذرات معلق به صورت استنشاقی وارد مجاری تنفسی تان گردد.
●بعضی از کرم های ضد آفتاب دارای موادی هستند که ممکن است برای سلامت بدن شما مفید نباشند از قبیل رتینیل پالمیتات و اکسی بنزون. سعی کنید کرم هایی انتخاب کنید که فاقد این مواد شیمیایی باشد.
●بهتر است از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که از زینک و تیتانیوم برای جلوگیری از نفوذ اشعه خورشید به پوست استفاده می کنند. البته گروهی دیگر از متخصصان هم معتقدند برای اینکه اکسی بنزون بتواند برای انسان خطر ایجاد کند، لازم است که انسان 34 سال هر روز، از فرق سر تا نوک شست پای خود را ضد آفتاب بمالد تا اکسی بنزون بتواند تاثیری مانند آنچه که بر موش های آزمایشگاه داشته بر انسان بگذارد.
●به شما توصیه می کنیم که برای انتخاب کرم ضد آفتاب خوب و استفاده متمادی از آن، از پزشکان، به خصوص متخصصین پوست، مو و زیبایی راهنمایی بگیرید تا مناسب ترین نوع کرم ضد آفتاب را بر اساس خصوصیات پوستی شما پیشنهاد کنند.



انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته