دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1399 - 16:17

ظفرقندی

/
کد خبر : 501257

؟؟؟


- اصلاً مگر چند درصد از درآمد شهرداری از ناحیه حمل و نقل عمومی تأمین می‌شود؟


؟؟؟


- خب این مهم است. درآمدهای اصلی شهرداری را آقای شهردار تهران متوقف کرده. یک‌سری مواردی را شهردار تهران حذف کرده و متأسفانه رفته روی حمل و نقل. خب فشار آوردن که دلیل نمی‌شود. ستاد باید با کارشناسان صحبت کند ببیند چند درصد از درآمد شهرداری در حمل و نقل عمومی، مترو و اتوبوس است؟ الان وضعیت، وضعیتی است که مردم نمی‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. اینکه الان درصد یک مقدار بالا و پایین می‌شود به خاطر این است که مردم دارند از وسایل شخصی استفاده می‌کنند. تأکید رئیس جمهور هم که همین است. پس چرا اینها با هم هماهنگ نیستند؟


؟؟؟


- اصلاً صدور پروانه در شهر تهران از سال گذشته به این طرف درصد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. صدور پروانه هم که کاهش پیدا کند، تراکم‌ها جابه‌جا شود، الان دادن تراکم متوقف شده، کمیسیون توافقات کلاً حذف شده، البته این قانونی است که حذف شد. چندین سال است دارد کمیسیون توافقات انجام می‌شود و این کمیسیون از ابتدا هم خلاف بود ولی بالای 60 درصد درآمد شهرداری تهران از کمیسیون توافقات بود که باید به قوه قضاییه می‌رفت و آنها نظر می‌دادند. البته حالا آقای حناچی آمده و آن را حذف کرده. حالا آن یک بحث است. ولی کلاً صدور پروانه در شهر تهران حذف شده، یعنی کاهش شدید پیدا کرده است. درصد قبابل توجهی از منابع شهرداری تهران در اینهاست ولی در حمل و نقل عمومی که الان دغدغه کروناست، ساکت بگذارند خیلی از مردم اصلاً نمی‌دانند که طرح ترافیک هست یا نیست. خیلی‌ها ماشین نمی‌آورند چون فکر می‌کنند که به محدوده ترافیک آمده و جریمه می‌شوند ولی اگر بخواهند رسماً اعلام کنند، ممکن است ترافیک سنگین و آلودگی هوا را تشدید کند. بله، این هست. ولی باید ببینیم چند درصد از منابع شهرداری تهران را تأمین می‌کند که فشار آورده؛ این فشار را شورا آورده یا شهرداری؟


معاون جدید حمل و نقل آقای مناف هاشمی.


- بله! بالاخره این آدم صالحی که برگشت سر کار!


؟؟؟


- در این شرایط همه دولت‌های کشورهای اروپایی و غیراروپایی آمده‌اند به میدان. بالاخره اگر ما یک جایی درآمدهایمان را از دست داده‌ایم از یک جای دیگری درآمدهایی را به دست آورده‌ایم. ما یکسری هزینه‌هایی را می‌کردیم که الان دیگر آن هزینه‌ها را نمی‌کنیم. اینها باید در دولت و بخش‌های اجرایی کشور محاسبه شود، مثل همین چیزی که آمدند در بحث درآمدی دولت محاسبه کردند در یارانه‌هایی که می‌دادند، ولی الان دولت باید وارد صحنه شود. یعنی راهکارش این است که باید خسارت‌هایی که شهرداری تهران، خیلی هم سنگین نیست. یعنی حمل و نقل به اضافه آن عوارض‌هایی، آخر عوارض پسماند و عوارض نوسازی را که برایش پنج یا 10 درصد تخفیف می‌گذاشتند، مگر چقدر می‌شده در آن بودجه کلی شهرداری تهران؟! که حالا بیایند این فشار را بگذارند. این یک تناقض و پارادوکس به نظر من مدیریتی و ضد مردمی است. یعنی وقتی دولت می‌آید در بالادست، همه می‌گویند کارخانه‌هایی که نیمه‌فعالند فعال شوند، جهش تولید انجام شود. خب ما بیاییم هزینه‌های اینها را بالا ببریم، از آن طرف هم بگوییم در سال جهش تولید هم هستیم و کار تولیدتان را انجام دهید. مردم الان در شرایط بحرانی از لحاظ معیشتی و خرید مشکل دارند. یک ریال به مردم بار مالی اضافه کردن مثل وزنه‌برداری است که یک مگس روی آن وزنه 400 کیلویی بنشیند. یک وزنه‌بردار وقتی می‌خواهد 300 کیلو یا 200 کیلو وزنه را یکضرب بلند کند، برایش یک پشه و یک مگس هم می‌شود یک بار سنگین در هر قسمتی که بنشیند. یعنی نمی‌توانیم بگوییم که این مگر چقدر می‌ارزد که مثلاً! چقدر می‌ارزد چیست؟! الان مردم دارند بنزین 3 هزار تومانی را می‌زنند. خب مابه‌التفاوت بنزین 3 هزار تومانی را دولت باید به شهرداری بدهد بابت همین اتفاقاتی که دارد می‌افتد. یعنی یک جا درآمدهای ما هست. خب درست است که الان در نفت مشکل داریم، ولی صندوق ذخیره را آقا آورده‌اند توی کار، صندوق توسعه را آورده‌اند توی کار، ذخائر را آورده‌اند توی کار. اینها را دولت باید کند. یعنی اگر شهرداری تهران به مشکل مالی می‌خورد باید 100 درصد ورود کند به دولت و بار مالی را از طریق مردم تهیه نکند. راهکارش ورود دولت است و تأمین آن سوبسیدهایی که شهرداری دارد بابتش خسارت می‌بیند.


؟؟؟


- بحث رسانه‌ای است دیگر. حالا اینکه ایشان در دولت حضور پیدا می‌کند کاری انجام شده یا نشده، خب آن یک بحث مدیریتی است که اصلاً حضور ایشان از نظر حقوقی و قانونی هیچ تأثیری ندارد. نه در رأی دولت مؤثر است. فقط حضورش این است که آنجا می‌نشیند یک چند ساعتی که دولت هست یک وقتی را تلف می‌کند. وگرنه آقای احمدی‌نژاد که حضور پیدا نمی‌کرد مگر کار شهرداری خوابیده بود که راهش نمی‌دادند. یا آن قبلی هم همین‌طور یا خود آقای احمدی‌نژاد وقتی قالیباف را راه نمی‌داد، مگر کار آقای قالیباف خوابید. آقای قالیباف یک‌سری وظایفی داشت که انجام می‌داد. حالا این آقا هم چه برود و چه نرود یک‌سری وظایف بالذاتی دارد که باید انجام دهد. آن چیزی که مهم است این است که الان در شهر تهران توپ را انداخته‌اند در زمین مردم. یعنی الان حضور آقای شهردار تهران، شورای شهر جدید، یک سؤال باید از مردم شود. یعنی شما الان می‌توانید 22 منطقه را 22 تا از بچه‌های خودتان را بگذارید بروند یک آمار جمع کنند. بگویند از زمانی که مدیریت جدید شورای شهر و یا شهردار جدید تهران آمده چه اتفاقی در مناطق شما افتاده است. منطقه 22، منطقه 21، منطقه 18، منطقه 12، منطقه جنوبی شهری 17، چه اتفاقی افتاده؟ یک متر مربع به فضای سبز شما اضافه شده است؟ خیابان‌های تهران که دارد آش و لاش می‌شود. چند متر از خیابان‌های تهران بازسازی شده است. درآمد شهر تهران از زمان شورای شهر و شهرداری جدید کاملاً متوقف است. یعنی الان چیزی که در شهر تهران مشخص است، درآمدها دارد وصول می‌شود حالا به اندک ولی هزینه‌ها کاملاً بسته و صفر است، البته علت هم دارد. علتش هم این است که شهرداری تهران دارد یک انباشت مالی ایجاد می‌کند، حالا برای چه زمانی و چه کاری؟ مشخص نیست! هزینه‌ها به شدت کاهش  پیدا کرده، مخصوصاً هزینه‌های عمرانی، هزینه‌های توسعه فضای سبز، بازسازی و مرمت خیابان‌ها، یعنی واقعاً الان در شهر تهران یک جاهایی هست که ماشین فرو می‌رود. من از یک قسمتی رد می‌شدم دیدم یک قسمتی از خیابان را بسته‌اند یک چاله بسیار بزرگی وسط یک خیابان خیلی عریضی پیش آمده بود. یعنی کار عمرانی، کار فضای سبز، توسعه شهری و ... کاملاً متوقف است. از آن طرف هم دارند روی درآمدها کار می‌کنند. معلوم است که اینها یک جایی دارند انباشت مالی ایجاد می‌کنند و حالا چه کسی باید برود سراغ اینها، من نمی‌دانم. همین درآمدی که الان دارد وصول می‌شود را به شهرداری مناطق پولی نمی‌دهند. الان وصول حقوق و دستمزد کارگران در شهرداری تهران خیلی با تأخیر دارد انجام می‌شود و به موقع نیست.


؟؟؟


- در شرایط فعلی نه. در شرایط فعلی باید آن سوراخ سنبه‌های شهرداری تهران را دولت پر کند. اگر حمل و نقل عمومی الان متوقف است، 99 درصد دولت‌های فقیر و غنی در تمام دنیا برای بستن فروشگاه‌ها، برای حمل و نقل عمومی، برای بخش هوایی، برای تمام اینها دولت آمده بودجه گذاشته الان با مردمش تماس می‌گیرد. با مردم به صورت مجازی در تماس هستند. شما این اطلاعات را خوب دارید. تماس می‌گیرند که از تاریخ فلان تا تاریخ فلان که در منزل‌تان بودید چه هزینه‌هایی به شما وارد شده؟ یعنی دارند یک‌سری اعتبارات مالی را به مردم شارژ می‌کنند. نه، من در شرایط فعلی برای کوتاه‌مدت، تأمین مایحتاج شهرداری تهران را از محل کمک دولت فقط امکان‌پذیر می‌بینم ولی نه در درازمدت. چون در درازمدت بحث شهرداری تهران و مدیریت شهری در بخش درآمدی‌اش بسیار ضعیف دارد عمل می‌کند. از یک طرف هزینه‌هایش را کم کرده، از آن طرف هم درآمدهایش یک مقداری کاهش پیدا کرده ولی بخش بدنه شهرداری تهران خیلی گسترده شده و هزینه جاری شهرداری تهران بسیار بالاست، بسیار بالا با حقوق‌های بسیار بالا. اینها یک چیزهایی است که آقایان بیایند بگویند مثلاً ما حالا سه ماه حقوق ستادمان را 50 درصد پرداخت کنیم، ستاد را، نه صف را. آقای شهردار تهران از خودش گرفته بیاید پایین و شورای شهری‌ها از خودشان گرفته بیایند پایین، 50 درصد حقوق‌شان را فعلاً برداشت نکنند، بگذارند در حساب طلب و بستانکاریشان ولی بیایند کارگران شهرداری تهران، یک چیزهایی در شهرداری تهران از زمان قالیباف تا الان درست شده که این می‌توانست در مدیریت شهری الان اینها کاهش پیدا کند. ده‌ها شرکت‌های مختلف، ده‌ها تشکیلات موازی، خب اینها را آقایان می‌توانستند بررسی کنند هر کدام که زائد است، هر کدام که الان فایده آنچنانی ندارد، اینها را جمع کنند، کم کنند. ولی این کارها اتفاق نیفتاد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب