دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرعامل شهر جدید اندیشه: اندیشه، شهری استاندارد، بدون تبعیض و متناسب با الگوی اسلامی ایرانی است

مدیرعامل شهر جدید اندیشه معتقد است می‌توان از این منطقه به عنوان نماد شهر‌سازی معاصر نام برد، چون شهر جدید اندیشه با رعایت حداکثر استاندارهای شهرسازی ساخته شده است.
کد خبر : 50116

محمد آئینی مدیرعامل شهر جدید اندیشه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره وضع این شهر و حضور مسکن مهر در آن توضیحاتی ارائه کرده است. متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.


شهر جدید اندیشه از نظر استانداردهای شهرسازی و ساختمان‌سازی چگونه است؟


می‌توان از شهر جدید اندیشه به عنوان نماد شهر‌سازی معاصر نام برد. اندیشه شهری است که با رعایت حداکثر استاندارهای شهرسازی ساخته شده است و همچنین از سرانه‌های مطلوب شهری برخوردار است.


در واقع می‌توان پارامترهای یک شهر خوب را در شهر جدید اندیشه پیدا کرد، هر چند این شهر نیز دچار نواقص و اشکالاتی است.


همچنین از شهر جدید اندیشه به عنوان کیش منطقه هم نام می‌برند. مخاطب در میان شهرهای شهریار، ملارد، مارلیک، شهر قدس و فردیسِ کرج که در این منطقه هستند، به یک باره با شهری مواجه می‌شوند که از بقیه شهر‌ها متفاوت است.


آیا شرایط زیر ساختی برای زندگی در این شهر مهیا است؟


این شهر دارای سیستم سر سبز، خیابان‌های عریض و استاندارد و همچنین خیابان‌هایی با باند‌های سواره تندرو و کندرو است.


ساکنان شاهد نواری سرسبز در پیاده‌روهای عریض هستند. در شهر جدید اندیشه به عنوان یک شهر انسان‌گرا به پیاده‌روهای معلولان و کم‌توانان توجه ویژه شده است و شما در اکثر نقاط شهر می‌بینید که در کنار پیاده‌روهای عریض، هر 100 متر یک نیمکت برای استراحت وجود دارد.


آیا ساکنان این شهر برای رفع نیازهای خود به بازارها دسترسی مناسبی دارند؟


در کنار بناهای فاخر و زیبایی که ساخته شده، ما شاهد فضاهای تجاری و بازارهای مختلفی هستیم که از جمله آن می‌توان به بازار بزرگ اندیشه بنا شده در 15 سال پیش اشاره کرد.


همچنین بازار بزرگ ایرانی اسلامی اندیشه که به عنوان بزرگترین بازار سنتی کشور در دوره جمهوری اسلامی ساخته شده و خردادماه امسال توسط ریاست جمهوری افتتاح شد، به عنوان یک فضای شهری بی‌نظیر از عهد صفوی تا کنون است.


بازار بزرگ ایرانی اسلامی اندیشه که به عنوان بزرگترین بازار سنتی کشور در دوره جمهوری اسلامی ساخته شده و خردادماه امسال توسط ریاست جمهوری افتتاح شد، به عنوان یک فضای شهری بی‌نظیر از عهد صفوی تا کنون است

این مجموعه هم فضایی برای تفریح و استراحت مردم و هم برای همچنین رفع نیازهای آنها است. در مجموع این بازار مجموعه‌ای کم نظیر است. بزرگترین «روف گاردن» یا «سقف سبز» کشور را می‌توان در آنجا مشاهده کرد.


این بازار بسیار زیبا با المان‌های ایرانی اسلامی، مخاطب را به یاد میدان نقش جهان اصفهان، میدان حسن‌آباد و میدان توپخانه تهران، جلوخان مدرسه آقابزرگ و باغ‌ فین کاشان و همچنین باغ ماهان شازده کرمان می‌اندازد.


مسجد سلمان فارسی هم یکی از فاخر‌ترین مساجد کشور محسوب می‌شود که در این منطقه وجود دارد. در مجموع شهر جدید اندیشه به عنوان یک منطقه اقتصادی و یک بازار فرامنطقه‌ای است و به زودی یکی از قطب‌های گردشگری خواهد شد.


مسکن مهر هم در شهر جدید اندیشه عملیاتی شده است؟


این شهر با ویژگی‌هایی که برشمردم فضایی برای مسکن مهر با ویژگی‌های پرند و پردیس ندارد، اما در لابه‌لای این شهر فضاهایی که قابلیت مسکونی شدن داشتند را به این بخش اختصاص داده‌اند.


حدود 14 پروژه در قالب 176 واحد مسکن مهر 99 ساله و حدود 40 پروژه خود مالکی در حدود 717 واحد در دستور کار قرار گرفته که خوشبختانه اکثر خودمالکی‌ها در حال بهره‌برداری است.


همچنین پروژه 64 واحدی مسکن مهر نیز در مراحل انتهایی خود قرار دارد. پروژه‌های 99 ساله در قالب 14 پروژه در حال انجام است که 13 پروژه از دولت قبل باقی مانده بود و تکمیل آن در دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت.


در هفته وحدت که اوایل دی ماه خواهد بود، از این 13 پروژه 12 پروژه را تحویل می‌دهیم.


مسکن مهر در برخی نقاط کشور با مشکلات زیرساختی مواجه شده است. در شهر جدید اندیشه وضع به چه صورت است؟


از آنجا که مسکن مهر اندیشه هم باید در تراز این شهر می‌بود، اکنون بهترین و زیباترین مسکن مهر کشور است. ما در این شهر اجازه ندادیم برای نماهای ساختمان‌‌ها مانند باقی شهرها از سیمان و رنگ استفاده شود، بلکه ترکیبی از سنگ، آجر قرمز و کاشی فیروزه‌ای استفاده شده که نمادهایی از معماری سنتی ما را القا می‌کند.


مسکن مهر اندیشه یکی از زیباترین پروژه‌های شهر است، یعنی با کمی تدبیر و درایت توانستیم مسکن مهر اندیشه را طوری کار کنیم که از ارزش شهر کم نکند

مسکن مهر اندیشه یکی از زیباترین پروژه‌های شهر است، یعنی با کمی تدبیر و درایت توانستیم مسکن مهر اندیشه را طوری کار کنیم که از ارزش شهر کم نکند.


با توجه به توصیف‌های شما از مسکن مهر اندیشه، آیا آنها تفاوت قیمتی با سایر پروژه‌های مسکن مهرها دارند؟


قیمت مسکن مهر اندیشه هم مانند باقی شهرهاست، اما به دلیل اینکه نمای متفاوتی دارد، مجموع هزینه آن حدود 2 تا 3 میلیون تومان نسبت به شهرهای دیگر گران‌تر است. این اقدام در مقابل حداقل بین 15 تا 20 میلیون تومان ارزش افزوده برای متقاضیان فراهم کرده است.


آیا مسکن مهر شهر جدید اندیشه از باقی پروژه‌های مسکونی این شهر جداست؟


بیشتر پروژه‌های مسکن‌ مهر در دل شهر پراکنده است و این گونه نیست که یک بخشی از شهر را که قبلا بیابان بوده اکنون بخواهیم به مسکن مهر اختصاص دهیم.


ما در بهمن ماه سال گذشته در کنار پروژه مسکن مهر شهر جدید پرند، مسجدی افتتاح کردیم که جزو برنامه‌های عمرانی خود شهر بود.


شهر جدید اندیشه اکنون بیش از 45 واحد آموزشی و دانشگاه و 15 مسجد فاخر و زیبا دارد که مردم می‌توانند از تمام خدمات آنها استفاده کنند. بهتر کردن این شرایط در دستور کار ماست و این گونه نیست که ساکنان مسکن مهر به امکانات شهر دسترسی نداشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته