برگزاری کارگاه ارزیابی مقالات و کنفرانسهای بیاعتبار بینالمللی در واحد ایلام
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در خصوص برگزاری این کارگاه به خبرنگار آنا گفت: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر جامعه دانشگاهی است بحث مقالات، مجلات و کنفرانسهای نامعتبری است که نه به اخلاق پژوهشی پایبندند و نه صلاحیت علمی دارند.
دکتر شهریار عباسی گفت: متاسفانه بازار مجلات تقلبی، تجارت پررونقی است که ضرورت دارد مورد شناسایی قرار بگیرند و توجه به رفع آسیب های آن باید دوچندان باشد.
عباسی خاطرنشان کرد: قصد داریم برای بالابردن اطلاعات و تعیین شاخص های شناسایی مجلات نامعتبر، کارگاههای ارزیابی مقالات، مجلات و کنفرانسهای نامعتبر و همینطور کارگاه های تدوین مقاله های علمی پژوهشی را بهصورت ماهیانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام برگزار کنیم.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ایلام در این کارگاه گفت: به منظور کیفی سازی و ارتقای فعالیتهای پژوهشی در واحد ایلام و دوری از ورود به مقالات و کنفرانس های ملی و بینالمللی نامعتبر، این کارگاهی برگزار شده است.
دکتر شهرام مامی تصریح کرد: این ضرورت از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از پایههای تولید علم و دانش در کشور و به دلیل رشد و حرکت مترقی تولید علم در کشور و جهش مناسب دستاوردهای علمی در ایران به درستی تشخیص داده شده است.
وی عنوان کرد: این کارگاه آسیب شناسانه به مدت 16 ساعت و برای تمامی اعضای هیات علمی، مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای استان ایلام برگزار شد که با توجه به محتوای خوب آن، با استقبال خوبی مواجه شد.
مامی افزود: برگزاری چنین کارگاههایی، اثرگذاری مطلوبی در راستای رشد علمی و کیفی سازی دانش تولیدی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام خواهد داشت.
در کارگاه ارزیابی مقالات، مجلات و کنفرانسهای ملی و بینالمللی نامعتبر، دکتر ولی بریمنژاد با برشمردن شاخص هایی برای شناسایی مقالات و مجلات و کنفرانس های نامعتبر گفت: فرض بر این است که همه پژوهش ها درست انجام میگیرند ولی باید مواظب بود که سودجویان از دستاوردهای علمی سوءاستفاده نکنند.
وی گفت: در ارزیابیها باید به اصطلاحات تقلبی، هایجکت شده، بی اعتبار و بااعتبار توجه کرد که هر کدام تعاریف خود را دارد.
بریمنژاد در تعریف نشریههای علمی معتبر گفت: نشریه علمی داخلی معتبر، باید دارای مجوز از وزارتین و حوزه علمیه باشد و در بعد خارجی نشریهای معتبر است که امتیاز آن متناسب با درجه اعتبار آن توسط هیئت ممیزه تعیین میشود.
وی با برشمردن رفتارهای سوء پژوهشی گفت: جعل دادهها، تحریف دادهها و سرقت علمی بیشترین آمار در رفتارهای سوء پژوهشی است.
بریمنژاد گفت: بداخلاقی های علمی و فریبکاری های ناپسند در محیط علمی موضوعی حساس و چند بعدی است و باید با آن برخوردی متناسب صورت بگیرد.
وی با تأکید بر پاسداشت اصول اخلاقی در پژوهش گفت: متولیان امور آموزشی و پژوهشی باید شناخت دقیقی از این فریبکاریها داشته باشند و انواع آن را بشناسند.
انتهای پیام/