برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی اولویت با اقدامات پیشران است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه ۳۴۳ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئوکنفرانس در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
حجت الاسلام روحالله شاطری، دبیر شورای اسلامی دانشگاهها و مراکز آموزشی در پیش از دستور جلسه با اشاره به گذشت پنج سال از ابلاغ سند دانشگاه اسلامی گفت: اولین دوره بازنگری و ارزیابی چگونگی اجرای سند از طریق کمیتههای چهارگانه انجام و این گزارشها در جلسات شورا و دبیرخانه بررسی و ارزیابی شده است.
وی تأکید کرد: بررسی نقاط قوت و ضعف در فرآیند اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی و اعلام آن به شورا از وظایف دبیرخانه است.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها ادامه داد: گزارشهایی به شورای اسلامی مبنی بر اینکه در برخی دانشگاهها روند اجرای آییننامه ارتقای اساتید در بخش ماده یک با اهداف ذاتی آن همخوانی ندارد، ارسال شده است و دلیل آن برداشتهای متفاوت به دلیل برخی ابهامات و شفاف نبودن این آیین نامه عنوان شده است.
شاطری اظهار کرد: بر اساس شیوهنامه اجرایی آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی، ابلاغشده توسط وزارت علوم، دانشگاهها و مؤسسات مربوطه مجاز هستند برنامههای تکمیلی را بر حسب نیازهای خود، در دورههای مهارتی و معرفتی تدوین و پس از تصویب در شورای مؤسسه، اجرا کنند.
وی افزود: بخش مهارتی از اختیارات دانشگاههاست و طبق مفاد آییننامه دورههای دانشافزایی مصوبه شورای اسلامی شدن طراحی دورههای معرفتی به عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با محوریت دفتر هماندیشی است.
به گفته دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها عنوان همکاری دانشگاهها در این مصوبه برای بعضی از دانشگاهها محل ابهام شده و با طراحی دورههایی با عنوان دانشافزایی، منجر به نادیده گرفته شدن سرفصلهای مصوب پنج گانه در دورههای معرفتافزایی و کنُد شدن فرآیند شده است.
شاطری با اشاره به ماده یک فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی گفت: هدف از تدوین بندهای دهگانه، ارتقا و تقویت نقش فرهنگی دانشگاهیان و اساتید است اما به دلیل عدم وجود وحدت رویه در طراحی دستورالعمل و آیین نامههای اجرایی، آییننامههای مختلفی در دانشگاهها طراحی شد که ضرورت دارد در آنها بازنگری انجام شود.
وی اظهار کرد: در فرایند اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی، اولویت با اقدامات پیشران و اقدامات تکمیلی است که باید توسط دستگاهها اجرا شود.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها با بیان اینکه فرآیند نظارت باید از طریق کمیتههای چهارگانه انجام شود، افزود: یکی از وظایف کمیتههای چهارگانه رصد و ارزیابی میزان و چگونگی اجرایی شدن سند است که باید از دستگاهها، اجرای سند را مطالبه کنند.
انتهای پیام/4133/پ
انتهای پیام/