تفاوت پژوهشهای دانشگاهی با اقدامپژوهی چیست؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درسپژوهی مسیری است که از آن برای بهبود و توسعه آموزش بهره میگیرند و یک رویکرد و روش ساختارمند در مطالعه را شامل میشود، که بر این اساس آموزش را تسهیل میکند.
اقدامپژوهی گامی است که برای رهایی از وضعیت نامطلوب و رسیدن به وضعیت مطلوب برداشته میشود، در این رویکرد اقدامپژوهی نوعی پژوهش در عمل است که فرایند مطالعه و بررسی در آن نقش موثری دارد.
شباهتها و تفاوتهای درس پژوهی و اقدامپژوهی
شباهتها
1- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) به توسعه و پرورش حرفهای كمک میكند.
2- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) مشارکتی است.
3- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) گروهی تیمی است (تاکید بر کار جمعی).
4- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) چرخهای گردشی است.
5- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) توسط معلم شروع میشود.
6- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، پژوهشی است با سوال و مسئلهای شروع میشود.
7- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) به ترویج و گسترش علم كمك میكند.
8- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، معلم تازهكار و با سابقه را در كنار هم برای هم آموزی و از دگرآموزی دعوت میكند.
9- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی) نیازمند نقادی فعال و متفكرانه است (تفكر انتقادی).
10-هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، زمان و نتیجه مهم است.
11- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، تمركز در مسایل واقعی مدرسه و كلاس است.
12- هر دو (درس پژوهی و اقدام پژوهی)، كاربرد یافته و نتایج در عمل به كار گرفته میشود.
شاخصههای درس پژوهی
1- درس پژوهی نقطه عزیمت عمل است.
2- هدف درس پژوهی، پرورش حرفهای معلم است.
3-ماهیت درس پژوهی بازاندیشی (تفكر) است.
4- درس پژوهی فقط در كلاس و مدرسه قابل اجرا است.
5- درس پژوهی بیشتر ارگانیك و كمتر سیستماتیك است.
6- درس پژوهی خیلی جزئی و محدود است
7- درس پژوهی گروهی (تیمی) است.
8- درس پژوهی یا طرح درس و راهنمایی عمل خاصی است.
9- تأكید بر غنی سازی فرآیند آموزش و یادگیری است.
10- برنامه درسی مورد توجه است.
11- درس پژوهی مبتنی بر برنامه درسی است.
12- هدف اساسی یادگیری معلم است.
شاخصههای اقدام پژوهی
1- اقدام پژوهی عزیمت تئوری و عمل است.
2- هدف اقدام پژوهی، انجام پژوهش در حین عمل است.
3- ماهیت اقدام پژوهی تفسیر دادهها است.
4- به دنبال بهسازی فرآیند آموزش و نتیجه بهتر است.
5- اقدام پژوهی در همهجا و هر سازمانی قابل اجرا است.
6- اقدام پژوهی بیشتر سیستماتیك است.
7- اقدام پژوهی گسترده است.
8- اقدام پژوهی بهصورت فردی هم اجرا میشود.
9- راهنمایی عمل خاصی ندارد.
10- شناخت مسئله و بهسازی عمل در مدرسه و سازمانهای مختلف مورد توجه است.
11- شناخت مسئله و كاربرد یافته در محل كار، مورد توجه است.
12- اقدام پژوهی به برنامه درسی، كاری ندارد.
13- هدف عمده شناسایی و حل كاربرد آن در عمل است.
تفاوت اقدام پژوهی با پژوهشهای دانشگاهی
در اقدام پژوهی تغییرات بر اساس شرایط شغلی و محیط کار انجام میشود اما در پژوهشهای دانشگاهی (حرفهای) تغییرات بر اساس فرضیههای مخبرانه شکل میگیرد.
در اقدام پژوهی نمونه واقعی مورد پژوهش قرار میگیرد اما در پژوهشهای دانشگاهی نمونهها بهصورت انتخابی است.
در اقدام پژوهی شخص شاغل با مسئله مرتبط است اما در تحقیق دانشگاهی پژوهشگران ناظر بر مسئله، به پژوهش میپردازند.
در اقدام پژوهی یافتههای پژوهشی توسط افراد شاغل و درگیر با مسئله به مرحله عمل در میآید اما در پژوهشهای دانشگاهی پژوهشگر یافتهها را به عوامل اجرایی ارائه میدهد.
در اقدام پژوهی یافتههای پژوهشی توسط افراد شاغل و درگیر با مسئله مورد ارزیابی قرار میگیرد؛ اما در پژوهشهای دانشگاهی یافتههای پژوهشگران را دیگران مورد ارزشیابی قرار میدهند.
انتهای پیام/4133/پ
انتهای پیام/