دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مراکز رشد؛ از تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی تا همراهی با ایده‌های نو

راه‌اندازی مراکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از مهم‌ترین اقدامات و ماموریت‌های این دانشگاه در زمینه انتقال تکنولوژی از دانشگاه به صنعت و جامعه است تا این دانشگاه بتواند علاوه بر حمایت از ایده‌های نو، حامی اقتصاد مقاومتی بوده و علاوه بر آن بر رشد و بقای خویش بیفزاید.
کد خبر : 50026

گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا- آن‌گونه که مدیر کل دفتر توسعه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید، اکنون ۳۵ درصد مراکز رشد کل کشور متعلق به این دانشگاه بوده و این عدد تا پایان سال ۹۶ رشد چشمگیری خواهد داشت.


هدف‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌اندازی ۱۵۰ مرکز رشد تا پایان سال ۹۶ است. اکنون بیش از 70 مرکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به فعالیت هستند و ۵ مرکز رشد در صف مجوز شورای سیاستگذاری است که به‌زودی این مجوز‌ها اخذ می‌شود و تا ابتدای سال ۹۵ تعداد مراکز رشد دانشگاه به ۱۰۰ می‌رسد. دانشگاه آزاد اسلامی طبق برنامه ترسیم شده خود قرار است تا پایان سال 96 تعداد واحدهای فناور خود را هم در مراکز رشد به 800 واحد برساند.


در این راستا با توجه به راه‌اندازی پورتال مراکز رشد، اطلاعات کامل، ویژگی‌ها، زمینه‌های تخصصی، واحد‌ها و شرکت‌ها و هسته‌های مستقر در مراکز رشد در پورتال به تفکیک هر مرکز رشد قابل دسترسی است و به گفته دکتر ثمری تاکنون ۸۰ درصد این اطلاعات در پورتال تکمیل شده و تا دهه فجر امسال(بهمن 94) این پورتال به صورت کامل راه‌اندازی می‌شود و تمامی اطلاعات به تفکیک هر مرکز رشد در پورتال با موتور جستجوگر قابل دسترسی است..


با راه‌اندازی این شبکه از موازی‌کاری‌ها جلوگیری خواهد شد و هر مرکز رشد به صورت تخصصی بر موضوعی خاص تمرکز می‌کند و زمینه ورود هسته‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز فراهم می‌شود.


خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی«آنا» بر آن است تا در راستای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های این دانشگاه در عرصه پژوهش و فناوری و تجاری‌سازی علم در چندین شماره به معرفی مراکز رشد این دانشگاه در واحدهای مختلف که در تخصص‌های گوناگون فعال هستند، بپردازد

باید یادآور شد که این فعالیت‌ها با شتاب مناسب در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد آغاز شده و در گذشته بیشتر پژوهش مد نظر بود اما رویکرد مدیریت جدید دانشگاه توجه به موضوع فناوری است. حال با توجه به بیانات و تاکیدهای اخیر مقام معظم رهبری درباره توسعه فناوری، خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی خروجی‌های مراکز رشد، کارآفرینی و افزایش شرکت‌های دانش بنیان است؛ چنانچه از ۱۸۶ واحد و هسته فناور در دانشگاه آزاد اسلامی ۲۲ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده‌اند و مابقی در تلاش هستند که به این شرکت‌ها تبدیل شوند.


در این راستا بیش از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد در حال ارزیابی در سامانه ثبت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۵۰ شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شوند در صورتی که در گذشته دانشگاه آزاد شرکت دانش‌بنیان نداشت.


پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز آغاز به کار کرده و این دانشگاه درخواست‌های زیادی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک دارد و تاکنون دو شرکت دانش‌بنیان مجوز استقرار در این پارک را اخذ کرده‌اند. به گفته مدیرکل دفتر توسعه فناوری دانشگاه آزاد بیش از ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری این دانشگاه مستقر خواهند شد. این پارک با دیگر پارک‌های علم و فناوری کشور متفاوت است، همچنین زنجیره خدمات برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد در این پارک، اعم از خدمات مالی، بانکی، حقوقی و کار‌شناسی مدنظر قرار داده شده و در کنار این موضوع استارتاپ‌ها در حال راه‌اندازی هستند.


بر اساس سند آمایش هر استان، صنایعی که در کنار واحدهای دانشگاه آزاد قرار دارد و رشته‌های تخصصی واحد‌ها از موارد ضرورت راه‌اندازی مراکز رشد است و راه‌اندازی مراکز رشد در مناطق مختلف کشور با توجه به پتانسیل آن مناطق صورت می‌گیرد و تاکید دانشگاه آزاد بر همکاری صنعت و مراکز رشد و توسعه ارتباط آنهاست.


اکنون مراکز رشد واحدهای قزوین، اصفهان، نجف‌آباد، سنندج، ساری و ... از سرآمد‌ها هستند و البته تمامی مراکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد با استاندارد‌ها هماهنگ و به صورت فعال در حال کار هستند.


در این راستا خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی«آنا» بر آن است تا در راستای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های این دانشگاه در عرصه پژوهش و فناوری در چندین شماره به معرفی مراکز رشد این دانشگاه در واحدهای مختلف که در تخصص‌های گوناگون فعال هستند، بپردازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته