دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1394 - 12:53
رویترز به نقل از یک مقام کاخ سفید اعلام کرد

توافق اوباما و پوتین بر نیاز سوریه به یک «انتقال سیابسی» برای مبارزه با داعش

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، در حاشیه نشست گروه20 در ترکیه دیداری 35 دقیقه‌ای داشتند.
کد خبر : 49992

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، یک مقام کاخ سفید گفت اوباما و پوتین طی نشست 35 دقیقه‌ای خود بر نیاز سوریه به یک انتقال سیاسی توافق کردند و اینکه حوادث پاریس این امر را ضروری‌تر ساخته است.


اوباما روز یکشنبه نیز وعده داده بود تلاش برای از بین بردن داعش و جلوگیری از حملات بیشتر تروریستی مشابه پاریس را افزایش دهد. وی تاکید کرد از پوتین می‌خواهد روسیه بر مبارزه با گروه‌های تکفیری در سوریه تمرکز کند.


نشست دو روزه گروه 20 در حالی برگزار می‌شود اوباما و دیگر رهبران جهان فقط 500 کیلومتر (310 مایل) از سوریه دورند؛ جایی که پس چهار سال و نیم درگیری با داعش این گروه را به یک تهدید امنیت جهانی تبدیل کرده و باعث جریان بزرگ‌ترین مهاجرت اروپا پس از جنگ جهانی دوم شده است.


از سوی دیگر، شامگاه جمعه حوادثی تروریستی در پاریس رخ داد که به نوشته رویترز، بیش از 120 کشته بر جای گذاشت (منابع دیگر آمار جانباختگان را 159 نفر اعلام می‌کنند).


اوباما کشتار روز جمعه در پاریس را که ادعا شده به دست داعش انجام شده است، «حمله به جهان متمدن» توصیف کرد و گفت ایالات متحده با فرانسه برای شکار کسانی که مسئول این اقدامند، همکاری می‌کند.


اوباما گفت: آسمان از حملات وحشتناکی که فقط یک روز و نیم پیش در پاریس رخ داد، تیره و تار شده است. ما تلاش‌های خود را برای همکاری با دیگر اعضای ائتلاف دوچندان می‌کنیم تا یک دوره انتقالی مسالمت‌آمیز در سوریه ارمغان بیاورد و داعش را به عنوان نیرویی که می‌تواند درد و رنج بیشتری را برای مردم پاریس، آنکارا و دیگر نقاط جهان خلق کند، از بین ببریم.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


آمریکا و برخی همپیمانان غربی و منطقه‌ای از شهریور پارسال ائتلافی برای مبارزه علیه داعش راه‌اندازی کردند و به اقدام نظامی در سوریه و عراق دست زدند.


روسیه نیز از هفتم مهرماه به درخواست دولت سوریه حمله هوایی به مواضع داعش در آن کشور را آغاز کرد.


به گزارش رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی، اوباما و پوتین طی این ناهار کاری بر سر نیاز سوریه به دوره انتقالی با کمک همه طرف‌ها بویژه سازمان ملل متحد به توافق رسیدند.


«یوری اوشاکوف» مشاور بلندپایه سیاست خارجی کرملین، نیز به خبرگزاری‌های روسیه گفت پوتین و اوباما «به طور گسترده» صحبت کردند.


وی افزود: اهداف راهبردی مربوط به مبارزه با داعش در اصل، بسیار مشابه‌اند اما تفاوت به بحث تاکتیک برمی‌گردد.


به گزارش رویترز، وزرای امورخارجه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای روز شنبه بر سر یک برنامه زمانی برای آغاز یک روند سیاسی در سوریه توافق کردند که منجر به برگزاری انتخابات در عرض دو سال خواهد شد، اگر چه اختلاف‌های بر سر نقش «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه، باقی مانده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب