دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1399 - 12:00
کارشناس امور آسیا در گفتگو با آنا:

قرارداد راهبردی 25 ساله ایران و چین توافق برد-برد است/ دوره بلوغ روابط تهران و پکن

یک کارشناس امور آسیا با بیان اینکه روابط ایران و چین دوره بلوغ خود را می‌گذراند، گفت: قرارداد راهبردی 25 ساله میان تهران و پکن توافق برد-برد است.
کد خبر : 499904
10525cc5-6e24-4bef-b8f1-32743ae44e08.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نخستین‌بار پنج سال پیش بود که در دیدار شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی از «توافق ایران و چین برای روابط راهبردی ۲۵ ساله» صحبت به میان آمد. آن دیدار ۱۱ روز پیش از امضای برجام انجام شد. رهبر انقلاب در آن دیدار فرمودند: دولت و ملت ایران همواره به‌دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هست و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهور ایران و چین برای روابط راهبردی ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است.




بیشتر بخوانید:


آمریکا اصلی‌ترین دشمن رابطه ایران و چین است




ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه همکاری‌های چین را در دوران تحریم فراموش نخواهد کرد. سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ برخی کشورها به‌ویژه آمریکا و همکاری غیرصادقانه‌ آن‌ها با کشورهای دیگر موجب شده است کشورهای مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر باشند و توافق ایران و چین برای روابط راهبردی ۲۵ ساله در همین چارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتماً عملیاتی شوند.


دیدار رئیس جمهوری چین با رهبر معظم انقلاب


دیدار رئیس‌جمهور چین با رهبر انقلاب اسلامی


درواقع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یا سند راهبردی ۲۵ ساله ایران-چین توافقی دوجانبه برای سرمایه‌گذاری ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران است. به احتمال زیاد بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها در سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ ساله با آن‌ها به صنعت نفت و گاز ایران تزریق می‌شود و مابقی آن به‌صورت مرحله‌ای و بر مبنای توافق دو طرف از سوی پکن در ایران انجام می‌شود.


رابطه 2 هزار ساله ایران و چین


منصور صالح‌فرد، کارشناس مسائل آسیا در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، درباره قرارداد راهبردی میان ایران و چین گفت: روابط دو کشور قدمتی تاریخی دارد و جاده ابریشم به‌عنوان نماد این روابط به‌شمار می‌رود. بنابراین از 2 هزار سال پیش روابط اقتصادی و به‌ویژه فرهنگی میان دو کشور برقرار بوده است. پس از انقلاب اسلامی، روابط ایران با چین گسترش یافت و امروز می‌توانیم ادعا کنیم روابط دوجانبه تهران و پکن به بلوغ رسیده است.


منصور صالح‌فرد


وی افزود: دو کشور در ابعاد مختلف تجاری، صنعتی، فناوری، علمی و دفاعی در حال همکاری و دولتمردان ایران و چین به‌دنبال این هستند که روابط درازمدت را برای خود تعریف کنند. این برنامه 25 ساله می‌تواند تحقق روابط عالی دو کشور به صورت برد-برد باشد.


این کارشناس امور آسیا عنوان کرد: دولت چین حدود 15 سال پیش و در بحبوحه تحریم، صدور قطعنامه و فشار فزاینده غربی‌ها روابط خوبی با جمهوری اسلامی داشتند و بسیاری از شرکت‌های چینی در تهران دفتر نمایندگی تشکیل دادند، قرارداد بستند و تمایل داشتند روابط خود را با ایران گسترش دهند. شاید چین در آن زمان تنها کشوری بود که با ما روابط اقتصادی گسترده‌ای داشت؛ اما آمریکایی‌ها از فشار بر چین دست برنداشتند و نمی‌گذاشتند شرکت‌های چینی در ایران سرمایه‌گذاری کنند یا روابط اقتصادی رو به رشدی داشته باشند.



بهترین سیاست‌گذاری این است که ما با همه کشورهای آسیایی و شرق آسیا، به‌ویژه چین و هند روابط بسیار دوستانه و مستحکمی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و فناوری برقرار کنیم.



صالح‌فرد تأکید کرد: امضای قرارداد راهبردی 25 ساله با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش و در راستای سیاست «نگاه به شرق» به دولتمردان و مجریان حکومت توصیه شد و در دستور کار دولت‌ها قرار داشت. در حال حاضر سیاست نگاه به شرق به‌عنوان راهبرد و اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح است؛ لذا ما باید در راستای آن، روابط اقتصادی خود را با چین تبیین ‌کنیم.


وی گفت: چین در سال جاری میلادی به‌عنوان اقتصاد نخست جهان معرفی شده است و ما با امضای این قرارداد درازمدت درواقع در حال همکاری با دومین اقتصاد جهان هستیم. تمام کشورها به‌دنبال رابطه با چین هستند و در سال‌های گذشته نیز قزاقستان، روسیه و کشورهای دیگر به‌دنبال امضای قراردادهای درازمدت با چین بوده‌اند. موضوع مهم در روابط اقتصادی با چین این است که آن‌‌ها در روابط با کشورها اهداف استعماری ندارند؛ در حالی که غربی‌ها و اروپایی‌ها در روابط اقتصادی‌شان با کشورها همیشه اهداف استعماری و سلطه را دنبال کرده‌اند.


این دیپلمات سابق کشورمان عنوان کرد: هر کشوری به‌دنبال تحقق منافع ملی‌ خود است و ما نیز باید تلاش کنیم در رابطه برد-برد با چین، بیشترین منافع را برای کشور و مردم خود تأمین کنیم. در حال حاضر عده‌ای که در کشور مخالف روابط با چین و سیاست نگاه به شرق هستند و رویکرد غرب‌گرایی دارند، به‌دنبال آن هستند این قراردادها امضا نشود. متأسفانه در سال‌های گذشته نیز این رویکرد وجود داشت. خوشبختانه ما در سال‌های گذشته شاهد بودیم و در دوره برجام نیز ثابت شد که اروپا و غرب نمی‌توانند نقطه اتکایی برای جمهوری اسلامی ایران باشند.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته