دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چه زمانی لوازم خانگی تقلبی در بازار تمام می‌شود؟/ رواج لوازم خانگی تقلبی با پوشش برندهای معروف خارجی

یک کارشناس بازار لوازم خانگی معتقد است وزارت صمت با تکمیل «سامانه جامع تجارت» و «سامانه جامع گارانتی» می‌تواند حدود 80 درصد از معضلات موجود در بازار لوازم خانگی را کاهش دهد.
کد خبر : 499791
BQ4K8427.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سعید عباسی، کارشناس بازار لوازم خانگی در گفتگو با یک برنامه رادیویی ضمن اشاره به اینکه، بررسی دقیق آمار و اطلاعات مربوط به ظرفیت خطوط تولید و انبارهای کشور، نشان می‌دهد که هیچ‌گونه کمبودی در بازار لوازم خانگی وجود ندارد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد در حال حاضر، شرایط دست به دست هم داده تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند ظرفیت تولید و فروش خود را به حداکثر ممکن برسانند.


عباسی با بیان اینکه یکی از معضلات کنونی بازار، رواج لوازم خانگی تقلبی با پوشش برندهای معروف خارجی است، گفت: این تخلف اصطلاحاً «ری‌برندینگ» نام دارد و معمولاً بعد از نوسانات قیمتی شیوع بیشتری در بازار پیدا می‌کند.


کارشناس بازار لوازم خانگی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود معضلاتی همچون رواج ری‌برندینگ و فروش اجناس تقلبی و زیرپله‌ای، با ایجاد شفافیت در حلقه‌های زنجیره تأمین و تولید لوازم خانگی (تولیدکننده، واردکننده، خرده‌فروش و مصرف‌کننده) تا 80 درصد کاهش پیدا کند، گفت: بر اساس مفاد قانونی وزارت صمت مسئولیت پیگیری و راه‌اندازی سازوکارهای مذکور را بر عهده دارد.


وی با اشاره به مصوبه کارگروه تنظیم بازار در سال 95 که بر ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لوازم خانگی در سامانه جامع تجارت تأکید داشت، عنوان کرد: با اجرای کامل این مصوبه دولت قادر خواهد بود که از ابتدای مرحله تولید یا واردات تا مرحله رسیدن به دست مصرف کننده، رصد کند.


کشف اجناس تقلبی با استعلام گارانتی توسط خریدار


عباسی با بیان اینکه استعلام گارانتی توسط خریدار در حلقه‌های سوم و چهارم زنجیره فروش (خرده‌فروش به مصرف‌کننده) می‌تواند نقش گلوگاه مبارزه با اجناس تقلبی و قاچاق را ایفا کند، گفت: فراهم شدن این قابلیت منوط به راه‌اندازی هرچه سریعتر سامانه جامع گارانتی است و در این صورت اجناس قاچاق و تقلبی در هنگام خرید توسط مصرف‌کننده قابل شناسایی خواهند بود.


وی با بیان اینکه گارانتی در ایران به علت غیر واقعی و تقلبی بودن، اعتبار خود را در اذهان عمومی از دست داده است، گفت: در این زمینه ضعف قانونی نداریم و قانونگذار، الزام ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی را به واردکنندگان و تولیدکنندگان گوشزد کرده است.


این کارشناس بازار لوازم خانگی افزود: «ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان» صنایعی از جمله خودرو (سنگین یا سبک)، ماشین‌آلات صنعتی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و وسایل ارتباطی را مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات پس از فروش کرده است.


تولیدکنندگان سودجو عامل اصلی آشفتگی بازار مواد اولیه


این کارشناس بازار لوازم خانگی به ناهماهنگی‌های به‌وجودآمده در تخصیص ارز برای تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی اشاره داشت و عنوان کرد: علت اصلی پیدایش چنین مسائلی به سودجویی برخی تولیدکنندگان برمی‌گردد که ابتدا به شکل غیرواقعی اقدام به ثبت سفارش مواد اولیه کرده اما ارز دریافتی را به منظور واردات مواد اولیه مصرف نمی‌کنند.


وی افزود: لازم به ذکر است، متولی احراز صلاحیت اختصاص ارز به تولیدکنندگان، وزارت صمت است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچگاه آمار دقیقی در خصوص حجم تقاضا از سمت مصرف‌کننده و همچنین مقدار ظرفیت عرضه از سمت تولیدکننده در صنعت لوازم خانگی وجود نداشته است و به همین خاطر پیش‌بینی توانایی تأمین و ساخت قطعات در داخل کشور، برای سیاست‌گذار مبهم است.


انتهای پیام/ 4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب