دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس خراسان رضوی برای پیشگیری از شپش

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، با اشاره به اقدامات پیشگیرانه آموزش و پرورش در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان گفت: کار ما آموزش به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران فرهنگی است و در راستای پیشگیری از پدیکولوز (شپش سر) دوره‌های آموزشی ویژه مراقبان و رابطان سلامت گذاشته‌ایم.
کد خبر : 49977

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه محلی شهرآرا که در مشهد منتشر می‌شود نوشت: در عصری که روز به‌روز بر میزان اطلاعات مردم و امکانات زندگی افزوده می‌شود، باز هم خانواده‌ها از نبود بهداشت در مدارس و وجود شپش در سر فرزندانشان گلایه دارند، اما به‌راستی این موضوع ناشی از چیست؟ آیا مدیران مدارس و آموزش و پرورش مسئول بهداشت فردی دانش‌آموزان هستند یا خانواده‌ها باید ممارست بیشتری در این زمینه داشته باشند؟
مبتلاشدن دانش‌آموزان به شپش مانند هر بیماری مسری دیگر چون سرماخوردگی، ممکن است در مدارس اتفاق بیفتد اما آنچه مهم است، بحث آموزش به دانش‌آموزان به‌منظور رعایت بهداشت فردی خود است.


از آنجا که تاکنون چندین پیامک از سوی والدین دانش‌آموزان مبنی بر وجود شپش در مدارس به ما ارسال شده است و از ما درخواست پیگیری این موضوع را داشته‌اند، گفتگویی با رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی داشتیم.
ابتلا به شپش سر ١٠روز زمان می‌برد
وی با تاکید بر لزوم حساسیت خانواده‌ها به بهداشت فرزندانشان، افزود: خانواده‌ها باید به سلامت فرزندانشان اهمیت بدهند چرا که تخم رشک باید حداقل ١٠روز در سر دانش‌آموز باشد که تبدیل به شپش شود.
احمدیان با بیان اینکه شپش پرواز نمی‌کند که از سر یک دانش‌آموز به سر دانش‌آموز دیگری برود، خاطرنشان کرد: ما راه‌های پیشگیری را در مدرسه آموزش می‌دهیم که به‌طور مثال دانش‌آموزان زنگ ورزش مقنعه‌هایشان را روی هم نریزند و بهداشت فردی را رعایت کنند.
این مقام مسئول همچنین متذکر شد: رشک سفید و مانند شوره سر است اما حالت چسبنده دارد و اگر خانواده‌ها متوجه ابتلای فرزند خود شدند، باید او را به مراکز بهداشتی‌درمانی که ما معرفی می‌کنیم، ببرند. در این مراکز شامپوی پرمیترید رایگان در اختیار دانش‌آموزان و خانواده قرار می‌گیرد و تمام اصول بهداشتی به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.
احمدیان با تاکید بر اینکه مادران باید روزانه نظافت دانش‌آموزانشان را کنترل کنند، یادآور شد: مادری که ١٠روز از سر بچه‌اش خبر نداشته باشد و بعد به شپش سر مبتلا شود، واقعا تاسف‌آور است. امروزه خانواده‌ها اکثرا به بهداشت خود و فرزندانشان اهمیت می‌دهند ازهمین‌رو ما با اطلاع‌رسانی و آموزش روش‌های پیشگیری، سعی در کاهش ابتلا به بیماری‌های مسری دانش‌آموزان به یکدیگر داشته‌ایم.
شپش در مدرسه تولید نمی‌شود
وی در ادامه همچنین گفت: شپش که در مدرسه تولید نمی‌شود که عده‌ای از والدین، آموزش و پرورش را زیرسوال می‌برند؛ این بیماری نیز مانند سرماخوردگی است. دانش‌آموز در خانه ممکن است سرما بخورد اما وقتی می‌آید مدرسه چند دانش‌آموز دیگر را نیز ممکن است مبتلا کند، از همین رو در درجه اول خانواده‌ها باید روش‌های پیشگیری را خودشان رعایت کنند.
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه به‌ازای هر ٧۵٠دانش‌آموز یک مراقب مدرسه در مقطع ابتدایی داریم، خاطرنشان کرد: اولویت ما با مدارس ابتدایی است و در مقطع متوسطه اول و دوم نیز رابطان سلامت را داریم که به آموزش راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مسری می‌پردازند.
به گفته احمدیان دیگر نباید مانند گذشته این تصور را داشت که مربی بهداشت مو و ناخن تک‌تک دانش‌آموزان را چک کند، بلکه کار مراقبان سلامت ما فراتر از این است و ما به‌سمت آموزش به دانش‌آموزان و خانواده‌ها پیش‌رفته‌ایم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته