دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1399 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

بازتاب محکومیت کاریکاتور موهن الشرق الاوسط/ مرجعیت دینی عامل وحدت ملی عراق شد

انتشار کاریکاتوری موهن در روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط باعث شد فعالان رسانه‌‌ای و سیاسی عراق چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در محافل رسمی آن را محکوم کنند و مرجعیت بیش از گذشته به عامل وحدت ملی این کشور تبدیل شود.
کد خبر : 499700
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رسانه‌های سعودی که در خط مقدم توطئه علیه کشورهای منطقه به‌ویژه محور مقاومت قرار دارند، این بار عراق را نشانه رفته‌اند. این نخستین بار نیست که آل سعود با گستاخی تمام، به نمادهای دینی و ملی عراق توهین می‌کنند، چراکه چندی پیش نیز یک رسانه سعودی فرمانده شهید ابومهدی المهندس را تروریست خوانده بود. در جدیدترین اقدام سعودی‌ها، روزنامه الشرق‌الاوسط کاریکاتور یک روحانی را به تصویر کشید که در حال جدا کردن حاکمیت از کشور عراق است. به باور بسیاری از فعالان سیاسی عراق، مضمون و مخاطب این کاریکاتور آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالی عراق است.




بیشتر بخوانید:


اقدامات حکیمانه آیت‌الله سیستانی دسیسه‌های سعودی‌‌ها را به شکست کشاند




انتشار این کاریکاتور موهن باعث شد فعالان رسانه‌‌ای و سیاسی داخلی و خارجی عراق چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در محافل رسمی آن را محکوم کنند. با وجود توضیح الشرق‌الاوسط درباره اینکه هدف کاریکاتور آیت‌الله سیستانی نبوده است، برخی کاربران فضای مجازی معتقدند کاریکاتور شباهت زیادی به مرجعیت دینی عراق دارد و اقدام روزنامه عربستانی توهین به مقام روحانیت و مرجعیت دینی عراق است. توجیه الشرق‌الاوسط در حالی است که رسانه‌های سعودی سابقه‌ای طولانی در توهین به ملت عراق و مراجع دینی این کشور دارند و چند هفته پیش نیز شبکه خبری الحدث با توهینی آشکار به حشدالشعبی، اعتراض مردم عراق را برانگیخت.


بلافاصله پس از انتشار کاریکاتور موهن، موجی از محکومیت در داخل عراق به راه افتاد و برخی گروه‌های هنری مانند «فنانون العراق» (هنرمندان عراقی) و برخی شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای مانند «احمد الاسدی»، نماینده مجلس عراق و «غزوان جاسم» انتشار کاریکاتور را محکوم کردند. اسدی در اظهاراتی گفت: بی‌احترامی روزنامه الشرق‌الاوسط به آیت‌الله سیستانی نشان‌دهنده این است که اقدام علیه مراجع ما همچنان موضوع حاکم بر ذهنیت عربستان است.


احمد الاسدی


احمد الاسدی، نماینده مجلس عراق


وی افزود: ما از توده‌های مردمی و فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری می‌خواهیم این اقدام توهین‌آمیز نسبت به آیت‌الله سیستانی را محکوم کنند.


هادی العامری، رئیس ائتلاف پارلمانی فتح، بی‌احترامی روزنامه الشرق‌الاوسط را به آیت‌الله سیستانی محکوم و اعلام کرد: بار دیگر نظام آل‌سعود از خطوط قرمز و ارزش‌های عالی ملت عراق تجاوز و به‌وسیله رسانه زرد خود، الشرق‌الاوسط به مقام مرجعیت عالی شیعه بی‌احترامی کردند.


«محمد الغبان»، نماینده مجلس عراق نیز به کاریکاتور توهین‌آمیز روزنامه الشرق‌الاوسط واکنش نشان داد و با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: این کاریکاتور توهین‌آمیز تداوم روش فرقه‌گرایانه رسانه‌های سعودی است. محافل رسمی، حرفه‌ای، دینی، فرهنگی و اجتماعی عراق با هر گرایش و رویکردی باید این بی‌احترامی غیرقابل توجیه را محکوم کنند. رفتار فرقه‌گرایانه رسانه‌های سعودی به افزایش فتنه میان ملت عراق منجر می‌شود.


همچنین شیخ «خالد الملا»، رئیس جماعت علمای عراق با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: حمله هدفمند و سازمان‌یافته علیه روحانیون با بهانه‌های واهی مردود است. مراجع دینی محترم هستند و ما بی‌احترامی به آن‌ها را محکوم می‌کنیم.



توئیت شیخ «خالد الملا»، رئیس جماعت علمای عراق


«فادی الشمری»، عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق نیز گفت: بی‌احترامی روزنامه الشرق‌الاوسط و کاریکاتوریست اردنی آن را به مقام مرجعیت دینی و نماد شیعه محکوم می‌کنیم. صرف نظر از اینکه چه کسی منظور نظر این روزنامه زرد و کاریکاتوریست مزدور آن بوده، این بی‌احترامی به نمادها و علمای شیعه است.


پس از این واکنش‌ها بود که نوری المالکی، دبیرکل حزب الدعوه در مصاحبه‌ای تلویزیونی به توهین روزنامه الشرق‌الاوسط واکنش نشان داد و گفت: مرجعیت دینی قلعه امت اسلامی در دفاع از عقیده، حفظ هویت و محافظت از حقوق شهروندان آن است.


نوری المالکی


وی افزود: کاریکاتوری که روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط منتشر کرد، عبور از تمام خط قرمزهاست و از دولت عراق می‌خواهیم از کانال‌های دیپلماتیک و رسمی اقدامات حقوقی و سیاسی مورد نظر را در این زمینه انجام دهد.


«علی الاسدی»، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نجباء دلیل اصلی توهین روزنامه الشرق‌الاوسط به آیت‌الله سیستانی را فتوای مهم مرجعیت عالی عراق توصیف کرد.


وی با ارائه درخواست محاکمه این روزنامه و ممنوع‌الفعالیت کردن دفتر نمایندگی آن در عراق، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: این فتوا رؤیاهای تکفیری‌ها و حامیان آمریکایی و صهیونیستی آن را ناکام گذاشت و خاک و ناموس عراق را حفظ کرد.


همچنین «نصر الشمری»، سخنگوی نجباء با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر با تأکید بر اینکه مواضع ضد شیعی آل‌سعود و دیگر مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی پدیده عجیبی نیست، نوشت: سعودی‌ها همان کسانی هستند که خون پاک مسلمانان را به ناحق ریخته‌اند.


نصر الشمری


وی با درخواست برای بی‌تفاوت نبودن در برابر توهین‌های سعودی و تأکید بر لزوم موضع‌گیری حکومت و مردم در واکنش به این اقدام، افزود: توهین و تعرض آن‌ها به مرجعیت دلیل واضحی بر احساس تلخ شکست در برابر اقدامات حکیمانه و مستحکم مرجعیت دینی است که همه دسیسه‌های تکفیری آنان را به شکست کشاند.


از سوی دیگر، بسیج مردمی عراق در پاسخ به اهانت روزنامه الشرق‌الاوسط به آیت‌الله سیستانی یک طرح گرافیکی از ایشان را با مضمون قطع زنجیره فتنه از عراق منتشر کرد.



طرح گرافیکی حشد الشعبی از آیت الله سیستانی در پاسخ به کاریکاتور موهن روزنامه الشرق الاوسط


از منظر حقوقی کانون وکلای دادگستری نجف نیز برای تحت پیگرد قانونی قرار دادن و شکایت کیفری علیه مدیران روزنامه الشرق‌الاوسط و کسانی که کاریکاتور توهین‌آمیز را ترسیم کرده‌اند، یک تیم تشکیل داد.


توطئه‌هایی غیرقابل تصور برای به حاشیه راندن فتوای جهاد کفایی


پایگاه خبری براثا در‌باره توهین روزنامه الشرق‌الاوسط نوشت: نقشه‌هایی فوق تصور در جریان بوده است تا فتوای جهاد کفایی حشدالشعبی را به حاشیه براند و یکی از این توطئه‌ها کمرنگ کردن نقش مرجعیت دینی است. واقعیت این است که در عراق با وجود همه چنددستگی‌های ظاهری، مردم در باطن بر محور مرجعیت و امور دینی استوار هستند و توهین به آن را برنمی‌تابند.


در این گزارش آمده است: همه خوب می‌دانند مواضع آیت‌الله سیستانی نماد ملی عراق علیه مفاسد و سهم‌خواهی‌هاست و فتواهای ایشان تاکنون هم نقشه‌ها را چه در دولت، چه در سیاست، چه در منطقه و سهم‌خواهی‌ها و چه در موضوعات نظامی و تهدیداتی که عراق با آن مواجه بوده، حفظ کرده است. در این میان اقدام تحریک‌آمیز روزنامه الشرق‌الاوسط در اهانت به شخصیت مرجعیت دینی عراق باعث شد تا خشم عمومی مردم ظاهر و عیان شود و سیاسیون در محافل داخلی آن را محکوم کنند. 


براثا افزود: گرچه ادعای سعودی‌ها بر موضوع دیگری جز اهانت به مرجعیت است (نقش ایران در عراق)، ولی سعودی‌ها مدت‌هاست در خاک عراق به‌دنبال فتنه‌انگیزی و توطئه هستند و از موضوع سفیرشان در بغداد که به اتهام جاسوسی اخراج شد تا توزیع پول میان معترضان فتنه‌های اخیر، نشان‌دهنده جهت‌گیری خاص ریاض در قبال بغداد است. 


بر اساس این گزارش؛ دولت فدرال عراق تنها نباید به فکر جذب سرمایه کشورهای حوزه خلیج(فارس) باشد، بلکه بخشی از اقدامات خود را باید بر حفظ وحدت ملی و مقابله با تهدیدات سرزمینی، مجازی و رسانه‌ای بگذارد.


در پایان گزارش آمده است: با تعامل دیپلماتیک و رویکرد صحیحی که سیاستمداران عراقی در پیش گرفته‌اند، مرجعیت دینی به‌خوبی نماد ملی عراق را به سعودی‌ها نشان داد و اثبات کرد، هرگونه توهین و اقدام علیه نماد ملی این کشور باعث خروش مردم عراق خواهد شد.


نکته قابل توجه این است سعودی‌های تکفیری که جز قتل، خونریزی، کشتار و نوکری برای آمریکا و رژیم صهیونیستی چیز دستاورد دیگری نداشته‌اند، خوب می‌دانند مرجعیت شیعه مهم‌ترین محور اتحاد و هم‌گرایی عراقی‌ها در مقابل اقدامات تفرقه‌افکنانه و ضد انسانی آل‌سعود است. سعودی‌ها پس از به شهادت رساندن باقر نمر النمر، رهبر شیعیان عربستان، به سراغ فتنه در بحرین رفتند و در این کشور و با کمک رژیم آل‌خلیفه شیعیان را سرکوب می‌کنند. همچنین در یمن شکست سنگینی از انصارالله خورده‌اند و اکنون با این کاریکاتور موهن فکر می‌کنند می‌توانند در عزم ملت عراق برای مقابله با فتنه‌ها خللی ایجاد کنند، در حالی که  بیش از پیش ماهیت زشت و غیر انسانی خود را نمایان می‌کنند.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته