دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1399 - 15:27

بهترین کتاب‌ها برای روخوانی و روان‌خوانی کودکان دبستانی

دانش‌آموزان با یادگرفتن روان‌خوانی در کلاس اول دبستان، این مهارت را در سال‌های بالاتر هم به کار می‌گیرند و به این ترتیب، می‌توانند همه متن‌ها و کتاب‌ها را خوب و آسان بخوانند.
کد خبر : 499584
1.png

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مهارت خواندن مانند سلیس خوانی و روان خوانی، یکی از مهم ترین مهارت های کودکان است که در اوایل سال های دوران ابتدایی یاد می گیرند. تقویت این مهارت که پایه و اساس یادگیری و آموزش در مقاطع بعدی تحصیلی است نیازمند تمرین و تکرار زیاد است. این تمرین و تکرار با روش های متفاوتی تقویت می شود تا جایی که کودک بتوانند به راحتی و بدون هیچ مشکلی روخوانی زبان فارسی را انجام دهد. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد تقویت روخوانی و روان خوانی با کمک کتاب ها و روش های مختلف با شما صحبت کنیم.


آموزش روخوانی را از چه سنی برای کودکان شروع کنیم ؟


بهترین سن آموزش برای کودکان در سراسر دنیا از شش یا هفت سالگی شروع می‌شود و تحقیقات فراونی این موضوع را اثبات کرده است. کودکان تا قبل از شش سالگی از لحاظ ذهنی و مغزی آمادگی فراگیری و آموزش روخوانی و نوشتاری را ندارند اما از سن شش سالگی با خرید کتاب درسی می توانند یک قدم از کلاس جلوتر باشند.


اول باید کودکان به خواندن علاقه پیدا کنند و بهترین راه ایجاد مکانی برای کودکان است که آنها بتوانند در هنگام خواندن احساس راحتی کنند. برای مثال قسمتی از اتاق کودک را با کتاب های خودش پر کنید.این روش موجب فهم کلی در زمینه خواندن و اهمیت مطالعه برای کودک می شود.


برای تقویت روخوانی پیش‌دبستانی‌ها چه باید کرد؟


روان خوانی، از اهداف مهم کتاب فارسی کلاس اول دبستان است و در بخش هایی از کتاب درسی نیز متن های روان خوانی آورده شده است. دانش آموزان با یادگرفتن روان خوانی در کلاس اول دبستان، این مهارت را در سال های بالاتر هم به کار می گیرند و به این ترتیب، می توانند همه متن ها و کتاب ها را خوب و آسان بخوانند.



همچنین با خرید کتاب کمک درسی می توانند مهارت سلیس خوانی را تقویت کنند. والدین می توانند با صدای بلند برای کودک کتاب بخوانند، این روش برای او مفید است تا صدای خواندن فرد باتجربه‌ای را بشنوند و از او الگو بگیرند. این کار باعث تقویت مهارت خواندن کودک شما خواهد شد چراکه فرزند شما درک بهتری از ریتم و طرز بیان پیدا می‌کند. اگر شما کتاب‌ها را از ژانرهای متفاوت انتخاب کنید، فهم و درک او از کتاب‌های مختلف بهبود پیدا خواهد کرد.


کتاب جامع زبان آموزی پیش دبستانی نشر گراد یکی از گزینه های مناسب برای تقویت روخوانی مقطع پیش دبستانی است. این کتاب می تواند یک پیشنهاد فوق العاده برای والدینی باشد که نگران روان خوانی فرزند خود هستند.


کتاب های داستان و غیر درسی، بهترین روش برای روان خوانی دبستانی ها


از کودکتان بخواهید با صدای بلند از روی چند کتاب و مجله، رمان یا فصلی از کتابی علمی یا مجله مورد علاقه اش بخواند.


البته دقت داشته باشید که برای مطالعه فرزندتان حتما کتاب هایی را انتخاب کنید که دیالوگ های زیادی دارند و یا به نوبت، پاراگراف و یا صفحاتی از کتابی را بخوانید که در سطح آموزشی کودک تان باشد.


خوشبختانه انتشارات هایی از جمله پرتغال و هوپا از جمله نشرهای هستند که با چاپ تخصصی کتاب های داستانی کودکان و نوجوانان این امکان را برای والدین ایجاد کردند تا بتوانند با خرید هر یک از آن ها تمرین و تکرار روان خوانی را با فرزند خود آغاز کنند.


روخوانی کتاب داستان های کودکانه


کودکان علاقه زیادی به داستان و قصه دارند. از زمان نوزادی تا 6 سالگی، والدین برای آنکه کودک بخوابد، برای او داستان تعریف می کنند. .معمولا کودکان علاقه زیادی به کتاب های قصه و شعرهای مخصوص کودکان دارند. پس یکی از رایج ترین روش ها روخوانی کتاب داستان و قصه ها است.


برای بچه های دبستانی لذت بخش تر از آن که کتاب های داستان کودکانه هدیه بگیرند و خودشان آن کتاب را مطالعه کنند وجود ندارد. سعی کنید برای آنکه بیشتر علاقه مند به کتاب شوند مدام کودک خود را تشویق به مطالعه کنید و از همین سنین پایین فرهنگ کتاب و کتابخوانی را به کودک خود آموزش دهید.


تمرین و تکرار روان خوانی با مطالعه مجلات آنلاین


مجله های آنلاین زیادی مناسب کودکان در فضای مجازی وجود دارد و خیلی از والدین برای تمرین و تکرار رو خوانی و سلیس خوانی فرزندشان از این روش استقبال می کنند. همچنین سی دی ها و دی وی دی های آموزشی زیادی در کتاب فروشی ها و بانک کتاب های آنلاین موجود است که به صورت تخصصی روی تقویت مهارت روخوانی و روان خوانی کودکان تمرکز کرده اند.



مارکا کتاب، بزرگترین سایت سفارش کتاب های آموزشی و کمک آموزشی


در این مقاله روش های مناسب برای روان خوانی و روخوانی کتاب برای کودکان، پیش دبستانی ها و دبستانی ها پرداختیم. همان طور که در طول مقاله اشاره کردیم انتخاب منابع مناسب یکی از مهم‌ترین قسمت قبل از خریداری کتاب است. مارکا کتاب به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین بانک‌ کتاب دانشگاهی و درسی در تمامی مقاطع مختلف تحصیلی، امکان خرید تمامی کتاب‌های درسی، کمک درسی، عمومی و تخصصی را فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به سایت مارکا کتاب مراجعه کنید و کتاب مورد علاقه خود را سفارش دهید.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: کتابخوانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته