انحراف پژوهشگاهها از رسالت پژوهشمحوری/ آیا پژوهشگاهها ساماندهی میشوند؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشگاهها در کشور همانطور که از نامشان پیداست وظیفه پژوهش را برعهده دارند به همین دلیل در حوزهها و موضوعات مختلف که نیازهای اساسی نیز به نظر میرسید پژوهشگاههایی ایجاد شدند؛ اما بعد از مدتی نام این پژوهشگاهها در کنار دانشگاهها برای جذب دانشجو قرار گرفت.
این نوع عملکرد باعث شد که این پژوهشگاهها نتوانند خروجیهای مورد انتظار را ارائه دهند و فقط نام پژوهشگاه را یدک بکشند. در این زمینه محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف میگوید اینکه پژوهشگاهها میتوانند مفید باشند و اینکه هر کدام برای حل مسئله خاصی تأسیس شدهاند، تردیدی نیست و اکثر آنها از امکانات خوبی بهرهمند هستند. البته خیلی از پژوهشگاهها در کشور به سمت مراکز آموزشی سوق داده شدهاند و به جای آنکه کار پژوهشی انجام دهند و در حل مسائل کشور نقش ایفا کنند، به تربیت دانشجو روی آوردهاند.
بیشتر بخوانید:
بسیاری از پژوهشگاههای کشور به سمت تربیت دانشجو روی آوردهاند
فتوحی در زمینه تربیت نیروی جوان در این پژوهشگاهها معتقد است برای یک پژوهشگاه، افرادی که باید در آن کار کنند و نقش کلیدی داشته باشند، پژوهشگرها هستند که این پژوهشگران میتوانند در قالب پسادکتری یا در قالب دانشجویان تحصیلات تکمیلی با پژوهشگاهها همکاری کنند. درحقیقت پژوهشگاهها نیاز به دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت کار کردن دارند اما خود پژوهشگاه نباید دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری بگیرد.
به گفته وی پژوهشگاهها باید با دانشگاهها تفاهمنامه داشته باشند تا دانشجویان دروس خود را در دانشگاهها بگذرانند. همچنین دانشجویان میتوانند یک استاد راهنما در دانشگاه و یک استاد راهنمای همکار در پژوهشگاه داشته باشند و دانشجویان با استفاده از امکانات پژوهشگاه، کار پژوهشی خود را انجام دهند.
چالش جذب دانشجو در پژوهشگاهها
منصور غلامی، وزیر علوم نیز مدتی پیش با انتقاد از عملکرد پژوهشگاهها میگوید در سالهای اخیر در دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و پژوهشگاههایی ایجاد شده که در ابتدا نظرشان این بود که معضل سازمان یا موسسه یا وزارتخانهشان را مرتفع کنند ولی هم اکنون با این چالش روبرو هستیم که اینها در ایجاد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با دانشگاههای بزرگ کشور رقابت میکنند. برخی نهادهای اجرایی دانشگاههای پرهزینه دارند و فارغالتحصیلان دکتری را جذب و استخدام نمیکنند.
البته آنطور که عبدالرضا باقری، قائممقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته؛ به دلیل مواجهه با انبوه فارغالتحصیلان بیکار باید سیاستهای انقباضی را در پیش گرفت. به نظر میرسد که از جمله سیاستهای انقباضی، تدوین طرح ساماندهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی باشد. براساس این طرح که وزارت علوم تدوین و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است تعداد دانشگاهها به 42 دانشگاه و تعداد مؤسسات به 29 مؤسسه میرسد.
البته در این طرح منظور از مؤسسات هنوز رسماً اعلام نشده ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند که منظور همان مؤسسات پژوهشی است.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/