دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1399 - 12:41
آنا گزارش می‌دهد؛

طرح‌های مهم اقتصادی مجلس یازدهم؛ از ایده تا تصویب

هنوز زمان زیادی از افتتاحیه مجلس یازدهم نگذشته که انبوهی از طرح‌های مختلف با شاکله اقتصادی به دست هیئت رئیسه رسیده، اما اینکه چه میزان عزم برای تصویب و نظارت بر اجرای آن‌ها وجود دارد، نقطه افتراق مجلس فعلی با مجالس قبلی خواهد بود.
کد خبر : 499505
08-01.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس یازدهم که به‌تازگی کار خود را آغاز کرده، رسالت اصلی‌اش را بر رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم اعلام کرده و در این راستا رئیس مجلس بارها به قسمِ یادشده برای رفع این نوع چالش‌ها اشاره کرده است.


با نگاهی به کارنامه مجلس یازدهم و اظهارات مطرح‌شده از سوی نمایندگان با سیلی از طرح‌های در دست تدوین روبه‌رو می‌شویم که به زعم برخی از کارشناسان به علت کثرت آن‌ها شاید به‌عنوان میراثی به نسل‌های بعدی منتقل شود، همان‌طور که بسیاری از طرح‌های مجالس قبلی به مجلس فعلی به ارث رسیده است.


طرح‌هایی با شاکله اقتصادی به قدری در مجلس یازدهم زیاد است که در همان ابتدای شروع به کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس از اعلام وصول 12 طرح با موضوع اقتصادی و مرتبط با معیشت مردم خبر می‌دهد.


تدوین طرح‌ها با موضوع اقتصادی گویا در مجلس یازدهم جدی‌تر از مجالس گذشته است؛ زیرا گپ‌وگفت با هر کدام از نمایندگان به استخراج طرحی برای کمک به معیشت مردم می‌انجامد. در این رابطه علیرضا زاکانی، نماینده مردم قم در مجلس یازدهم می‌گوید: «8 طرح در سال اول مجلس یازدهم پیگیری می‌شود که بخش عمده آن مباحث اقتصادی و کنترل تورم است».


سخت شدن شرایط زندگی مردم در پی تلاطم‌های ارزی، نوسانات قیمتی و همچنین ضعف مدیریت بر بازار موضوعاتی است که نمایندگان را بر آن داشته تا طرح‌هایی با هدف تسهیل‌گری در زندگی و معیشت مردم تدوین کنند.


در این رابطه کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم برای بهبود وضع معیشتی و اقتصادی کشور خبر داده و گفت: «امروز شرایط اقتصادی و معیشتی برای بسیاری از دهک‌های جامعه مساعد نیست».


تأثیرگذاری طرح‌های اقتصادی بر وضعیت کشور موضوعی است که همیشه مطرح بوده و اکنون نیز این مهم سوالی است که باید تک تک نمایندگان به‌عنوان طراحان ایده‌‌های اقتصادی مدنظر قرار دهند، زیرا ربودن گوی رقابت برای تدوین طرح‌های اقتصادی بدون توجه به نتیجه آن مسیر کجی است که نمایندگان پیشین طی کرده‌اند.


طرح ساماندهی مسکن، طرح بهبود وضع معیشتی و اقتصادی مردم، طرح حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و مواردی از این دست در مجالس قبلی نیز مطرح بوده از این رو آنچه مجلس یازدهم را از دیگر مجالس متمایز خواهد کرد پیگیری این طرح‌ها و حصول نتیجه است که متأسفانه تاکنون کمتر طرحی به بهبود شرایط کمک کرده است.


انتهای پیام/4151/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته