رئیس مجلس: این حسن نیست که در همه موضوعات از ظرفیت رهبری استفاده کنیم/ در دولت گذشته حدود 500 هزار نفر پرسنل جذب دستگاههای دولتی شدند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی با حضور در همایش ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران که امروز -دوشنبه- در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، درباره روششناسی موضوع همایش گفت: وقتی ما میخواهیم درباره استحکام درونی قدرت صحبت کنیم باید توجه داشته باشیم که این موضوع یک بحث کاملاً عقلانی است و باید در بحثهایمان نگاه عقلانی وجود داشته باشد. البته در این خصوص احتیاجی به بحثهای تطبیقی نیز وجود دارد چراکه همه کشورها به استحکام ساخت درونی خود توجه میکنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته ممکن است چون ما یک کشور انقلابی هستیم و آرمانهای متفاوتی داریم در این حوزه مؤلفههای اختصاصی نیز داشته باشیم اما نقاط مشترکی هم با دیگر کشورها داریم. برای مثال اینکه حکومت باید از منافع ملی صیانت کند در کشورها مشترک است. البته ویژگی اختصاصی ما میتواند خصوصیت جهانی باشد که یکی از عناصر قدرت ملی ماست که به فرهنگ ما مربوط است.
اکثر آسیبهای اجتماعی ما در مقطع انقلاب فروکش زیادی داشته است
لاریجانی در ادامه گفت: ما باید مقطع انقلابمان را با توجه به تصمیماتی که در حوزه فرهنگ و اجتماع و رفتار سیاسی داشته است، جداگانه بررسی کنیم اما برخی مطالعاتی که در این خصوص صورت گرفته حوزه اجتماعی و فرهنگی این مقطع را جداگانه بررسی نمیکند، در حالی که تأثیر آن کاملاً آشکار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکثر آسیبهای اجتماعی ما در مقطع انقلاب فروکش زیادی داشته و ما باید این موضوع را کالبدشکافی کنیم چرا که این دستاورد بزرگی است و میتوانیم از آن بهره بگیریم. مطالعات در بررسی این مقطع به ما گرا میدهد تا چگونه از این تجربه استفاده کنیم.
رئیس قوه مقننه با اشاره به حوزه فرهنگ در استحکام ساخت درونی قدرت، گفت: تشخص یک جامعه به حوزه فرهنگی و سابقه تاریخی آن جامعه است. ما برای جامعه چه یک روح جمعی قائل باشیم یا خیر، باید بپذیریم که جامعه هم تشخص دارد که مردم با این تشخص زندگی میکنند. این تشخص فرهنگ و عرفیات اجتماعی است.
وی با بیان اینکه «در حوزه فرهنگ در عین داشتن نقاط برجسته چالشهایی نیز داریم»، گفت: در فرهنگ ما تفکر دینی به بار نشسته و خیلی از مناسبات اجتماعی ما تحت تأثیر آن است؛ اما در فهم برخی مسائل تغییراتی مشاهده شده، برای مثال نکتهای که مقام معظم رهبری درباره تهاجم فرهنگی بیان کردند وجود دارد در حین اینکه مراودات فرهنگی نیز همیشه بوده است.
لاریجانی اضافه کرد: در زمان رضاشاه مسئله کشف حجاب بود که بیتأثیر هم نبود اما با زحمت علما جلوی این موضوع گرفته شد بعد هم پسر رضاشاه همین شرایط دینگریزی را دنبال کرد که بیتأثیر نبود. در حقیقت باید به این نکته توجه کنیم که ما یک امر ثابت را بررسی نمیکنیم بلکه یک امر سیال را بررسی میکنیم. در حوزه فرهنگ با این پدیده مواجه هستیم.
در امربه معروف و نهی از منکر نباید منتظر دستگاههای دولتی بود
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیست سؤالی که مقام معظم رهبری در سفری که به خراسان شمالی داشتند و در حوزه سبک زندگی بیان کردند، گفت: اگر ما میخواهیم استحکام ساخت درونی خود را تقویت کنیم باید بدانیم بخش فرهنگ یک رکن مهم است و باید به اشکالاتمان توجه و برای آن راهکار داشته باشیم. البته در حوزه فرهنگ راهکارهای بخشنامهای و دستوری وجود ندارد. راهکارها در این حوزه زمانبر است و زحمت دارد.
رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: برای کشورهایی که سابقه تمدنی دارند برخی عرفیات جا افتاده که تغییر آن به سادگی ممکن نیست. در تغییرات اجتماعی و صیانت از موضع فرهنگ، موضوع امر به معروف و نهی از منکر مهم است که البته در جامعه ما از آن غفلت شده است.
وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یک عامل صیانتبخش و بهترین روش برای ایجاد رفتار سالم در جامعه است. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه شرعی ماست که در قانون اساسی هم آمده است؛ اما ما از آن غفلت داریم یا گاهی خجالت میکشیم در مورد آن صحبت کنیم. این موضوع یک مسئله همسرنوشتی در روابط اجتماعی است. باید این موضوع در فرهنگ عمومی ما باشد و نباید حتماً در این مسئله منتظر دستگاههای دولتی باشیم.
لاریجانی با بیان اینکه «امر به معروف و نهی از منکر صیانتبخش فرهنگ است»، گفت: اینکه یک بعد قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود، نشاندهنده عظمت موضوع است که در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است. امر به معروف و نهی از منکر در کشور القای همسرنوشتی میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رسانهها و بزرگان کشور باید این موضوع را درست مطرح کنند تا جامعه احساس کند این موضوع یک مسئله ارتقابخش است.
رئیس مجلس با تأکید بر نیاز به قدرت ملی افزود: موضوعی مانند جهاد در ایران اسلامی از عناصر قدرت ملی است که به فرهنگ ما مربوط است و خیلی از کشورها که مبنای دینی ندارند موضوع جهاد در آن مطرح نیست.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه «برخی ریشههای آسیبهای اجتماعی ما به قبل از انقلاب و برخی به پس از انقلاب برمیگردد»، گفت: برای مثال آمار طلاق در کشورمان زیاد شده است و روند آن صعودی است. ممکن است ریشههای مختلفی داشته باشد اما روند آن، روند صعودی است که برای جامعه ما علامت مثبتی نیست، یا مسئله اعتیاد که در جامعه ما روند رو به رشدی دارد. اگر ما بخواهیم در نگاه کلی از آسیبهای اجتماعی معدل بگیریم، روند رو به رشد دارد که این دارای اشکال است.
وی تصریح کرد: آسیبهای اجتماعی خود را زود بروز نمیدهند اما مثل خوره هستند که بر ساخت قدرت درونی تأثیر میگذارند. ما باید بدانیم روابط خانوادگی بر اساس عواطف است اما در جامعه رابطه اجتماعی و قراردادی وجود دارد که یک احساس همسرنوشتی را در بر میگیرد که اگر این ابعاد را ارتقا دهیم همبستگی اجتماعی افزایش پیدا میکند.
لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به تأثیرات حوزه اقتصاد در ساخت درونی قدرت اظهار داشت: ما در حوزه اقتصاد چالشهای متعددی داریم، ما در یک ارزیابی کلی بعد از انقلاب رشد اقتصادیمان متوسط سه درصد بوده است، وضعیت بیکاری 12 درصد و نرخ تورم حدود 20 درصد بوده است که این وضعیت نشان میدهد ساختار اقتصادی ما مشکل دارد. البته در این دوره جنگ، تحریم و مدیریتهای مختلفی هم بوده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این معدل برای کشوری که میخواهد جهش داشته باشد رشد جالبی نیست. ما نمیتوانیم بگویید ساختار قدرت ملی ما قوی است اما اقتصاد ما ناتوان است.
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به سخنی از شهید مطهری مبنی بر اینکه «اگر جامعهای از اقتصاد سالم برخوردار نباشد نمیتواند به آرمانهای متعالی اسلامی دست یابد»، گفت: باید این سخن شهید مطهری را با طلا نوشت. چرا که اقتصاد ما سالم نباشد نمیتوانیم به آرمانهایمان دست یابیم. اقتصاد سالم اقتصاد زاینده و مبلغ است و به تعبیر مقام معظم رهبری درونزا و برونگراست.
اقتصاد ضعیف با ساختار قدرت ملی قوی تناسبی ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما نمیتوانیم بگوییم ساختار قدرت ملی کشور بسیار قوی است ولی اقتصاد ما ناتوان است، این موضوع امکانپذیر نیست.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: درست است که کشور ما رشد داشته است اما کشورهای دیگر نیز رشد کردهاند بنابراین باید در مسابقه، شأن رشد کشور را تعریف کنیم.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه «در حوزه اقتصاد به نظر من چند مسئله مانع بوده که یکی همین گرایشات سوسیالیستی بوده است»، اظهار کرد: جریان مارکسیستی بر فکر روشنفکری در ایران غلبه داشته است. این موضوع باورمان شده و در افکار نشسته که روش خوبی داریم و امروز نمیتوانیم از آن فرار کنیم. همین به بحث سیاستهای اصل 44 قانون اساسی که مقام معظم رهبری سیاستهای آن را ابلاغ کردند و به قانون تبدیل شد، توجه کنید که آیا مقصود از مردمی شدن اقتصاد اینگونه بود که به طور مثال یک نیروگاه را از دستگاه اصلی به یک دستگاه غیر تخصصی تحویل بدهیم؟
رئیس مجلس با تأکید بر لزوم توجه به خصوصیسازی و اصل رقابت در اقتصاد افزود: یکی از فلسفههای اجرای سیاست اصل 44 قانون اساسی این بود که چیزهای تلنبار شده در دولت به بخش خصوصی واگذار شود تا فضایی برای رقابت مهیا شود.
لاریجانی با بیان اینکه «برخی اوقات فکر میکنیم اگر شرکتهای مهم وارد اقتصاد شود، سرمایهگذاری به وجود میآید و از مسیر جدا میشویم»، گفت: این درحالی است که شرکت بسیار توانمند وجود ندارد، در همین کشور ترکیه شرکتهای توانمندی بودند که بعد از تحول در آسیای میانه در آنجا پروژه تحویل گرفتند. این درحالی است که با وجود نقش ما در کمک به استقرار مردمسالاری در کشور عراق، سهم اقتصادی کمی در آنجا داریم.
وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد باید در دست مردم باشد و این مانند جهاد است، آیا همچنین حسی داریم؟ و کسی که در بخش تولید فعالیت میکند آن را مجاهد مینامیم؟ بنابراین یک تغییر رویکرد نیاز است.
بوروکراسی دشوار سدی برای رونق تولید و صنعت است
لاریجانی با بیان اینکه «در بخش صنعت و کشور روند بروکراسی بسیار دشوار است»، افزود: هیچ دولتی زیر بار تعدیل بوروکراسی اداری نبوده، در کشور ژاپن تنها 300 هزار پرسنل دولتی وجود دارد، این در حالی است که در کشور ما چند میلیون نفر پرسنل اداری وجود دارد و رتبه تسهیل فضای کسب و کار کشور در حدود 120 است و اگر یک سرمایهگذار به این رتبه نگاه کند، انگیزهای برای سرمایهگذاری در کشور ما ندارد.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: بر اساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید فضا برای سرمایهگذاری تسهیل و مشوق به صادرات کشور ارائه شود و نکته دیگر اینکه برخی از قوانین تصویب شده در کشور تاکنون اجرا نشده و حتی حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده شده در کشور وجود دارد که البته کار غلطی بود. این در حالی است که سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی وجود دارد.
لاریجانی افزود: به دولت اجازه واگذاری پروژهها داده شده است اما اینکه چرا کشور با رکود مواجه شده و نقدینگی جامعه به سمت تولید نمیرود باید رسیدگی شود، 800 هزار میلیارد تومان در کشور حجم نقدینگی وجود دارد اینکه مردم اقدام به خرید خودرو با تسهیلات بانکی کردهاند نشان میدهد نقدینگی در جامعه وجود دارد اما بسترها فراهم نشده و هرجا کمی بستر آماده شد مردم استفاده کردند.
بستر برای هدایت نقدینگی به بخش تولید فراهم شود
رئیس مجلس با تأکید بر لزوم فراهم آوردن بستر برای هدایت نقدینگی به بخش تولید و آبادانی افزود: یکی از وزارتخانهها عنوان میکند 300 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهی داریم، اگر 2 میلیارد تومان پول یک پیمانکار را نپردازیم چگونه پیمانکار علاقه به ادامه انجام کار دارد چون تضمین میخواهد، پس باید ساماندهی انجام شود.
لاریجانی افزود: به مقررات ثابت و درازمدت در بخش اقتصاد نیازمندیم تا بخش خصوصی این اطمینان را داشته باشد که با تغییر شرایط بخشنامهها نیز متغیر نخواهند شد.
وی گفت: در دولت گذشته حدود 500 هزار نفر پرسنل جذب دستگاههای دولتی شدند که این خلاف قانون بود و در حال حاضر نیز تعدیل نمیشود، ما یک نظام مردم سالاری دینی در کشور داریم و مسائلی مردم سالاری برای کشور به همراه داشته که مهم است و ثبات و جایگاه ایجاد میکند و از عناصر قدرت است.
لاریجانی افزود: باید توجه داشت مردمسالاری باید در مجرای واقعی خود باشد و ساماندهی مناسب بیابد، در غیر اینصورت فریبکاری به وجود میآید، یکی از دلایل مخالفت سقراط حکیم با مردمسالاری در آن مقطع تاریخی فریبکاری بود چون حرفهای مردم پسندی زده میشد اما از حقایق چیزی گفته نمیشد.
برخی پُز میدهند که ما با متن کار داریم که این عوامفریبی است
وی ادامه داد: اگر ساختار دموکراسی ساختاری نباشد که نخبگان هدایتهای لازم را انجام دهند، امکان سوءاستفاده وجود دارد و نکته دیگر اینکه وجود تشکیلات برای دموکراسی مهم است. گاهی برخیها پُز میدهند که ما با متن کار داریم که این عوامفریبی است.
رئیس مجلس با بیان اینکه «حوزه سیاست منطق خاص خود را دارد»، ادامه داد: در خانواده باید با منطق عواطف حرف زد و در دانشگاه باید با منطق علمی سخن گفت و اگر فرمت استفاده از دموکراسی را در نظر میگیریم باید ساز وکار آن را نیز قبول داشته باشیم و تشکیلات کار درازمدت و آبرومند در این رابطه انجام میدهد. افرادی ممکن است حرفهایی بزنند، رأی بیاورند و بعد بروند و کسی نمیتواند تعقیبشان کند اما تشکیلات میگوید میخواهم برای صد سال بمانم.
لاریجانی گفت: تشکیلات آبروی خود را به دست آدمی که حرف پوپولیستی بزند و برود، نمیدهد بنابراین باید در چارچوب در حوزههای مختلف اقتصاد، فرهنگ و سیاست حرف زده شود.
وی با بیان اینکه «باید یک ادب سیاسی حاکم شود»، افزود: وقتی تشکیلات در جامعهای رشد پیدا نمیکند برخی افراد با نگاه موقت به جامعه مینگرند و سرنوشت کارهایشان را به رأی گره میزنند و اگر رأیشان کم بشود تأمل میکنند اما اگر ساختار وجود داشته باشد نخبگان مسائل را برای مردم شرح میدهند و اساتید دانشگاه موضوع را توجیه میکنند.
لاریجانی با تأکید بر لزوم جراحی بخشهایی از اقتصاد کشور افزود: باید ساماندهی برای انسجام در کشور برای جراحی به وجود آید البته اگر راهی غیر از این هست، گفته شود.
وی ادامه داد: ممکن است بگوییم چون در رأس قانون اساسی رهبری وجود دارد و رهبری حرف آخر را میزند بنابراین میتوان انسجام ایجاد کنیم، این حرف، حرف کاملی نیست، مقام معظم رهبری حتما عنصر انسجامبخش در کشور هست و یک موضوع قدرتمند برای تنظیم امور هست اما همه جا نباید از این ابزار استفاده کرد. در مسائلی مانند موضوع هستهای و ملی باید حتما از جایگاه مقام معظم رهبری خط گرفته شود اما همه جا این طور نیست و این حسن نیست همه جا از این ظرفیت استفاده شود، این ظرفیت باید همه جا بماند بنابراین باید ساز و کارهای درونی سامان یابد.
لاریجانی گفت: حتی در بحث دموکراسی مردمسالاری دینی که بخش مهمی در استحکام قدرت ملی کشور است، باید به این وجه توجه شود اگر آسیبهایی در این زمینه وجود دارد برطرف شود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور ادامه داد: از نظر محتوایی عناصر تأثیرگذاری در جامعه وجود دارد و باید توجه داشت تشخص جامعه به حوزه فرهنگی و سابقه تاریخی ارتباط دارد همچنان که انسان تشخص دارد، جامعه نیز تشخص دارد. تشخص انسان به من واقعی برمیگردد و انسانها در روابط اجتماعی سیماهای فردی خود را معرفی میکنند اما من واقعی به خصوصیات نفسانی ارتباط دارند.
ایجاد امنیت وظیفه حکومت است
لاریجانی با بیان اینکه «ایجاد امنیت وظیفه حکومت است»، افزود: به تعبیر علامه طباطبایی برای جامعه یک روح جمعی وجود دارد و جامعه یک تشخص واقعی دارد و همان چیزی است که مردم با آن زندگی میکنند.
وی ادامه داد: مردم با عرفیات اجتماعی و فرهنگی زندگی میکنند و بستر فرهنگی و اجتماعی جامعه را معرفی میکند که در این رابطه نکات برجسته و چالشی وجود دارد البته ما نقاط قوتی داریم مانند تفکر دینی که در فرهنگ به بار نشسته و مناسبات تحت تاثیر موضوعات دینی است اما باید در فهم دین نیز توجهاتی صورت گیرد، آیا تلقی ما از دین با صد سال پیش یکسان است؟ اجتماعیات ما با صد سال پیش چه تغییری کرده؟ به هر حال در تعاملات مختلف و فهمهای گوناگون تلقیهای متفاوتی پیدا میشود البته عناصر ثابت نیز وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان آرزوی توفیق برای همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی کرد و افزود: امیدوارم نتایج این همایش در سطوح مختلف اجتماعی و حاکمیتی وجود داشته باشد.
گفتنی است در ابتدای این مراسم حسن بیگی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گزارشی از فعالیتهای این دانشگاه و همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران به دکتر لاریجانی ارائه داد.
انتهای پیام/