دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رد صلاحیت نماینده افغانستان در اسکار/ امیر آقایی و همایون ارشادی از جوایز آکادمی بازماندند + تصاویر

فیلم «اتوپیا» به کارگردانی حسن ناظر با فیلمنامه امیر آقایی بازیگر سینمای ایران و بازی همایون ارشادی که به عنوان نماینده افغانستان به آکادمی اسکار معرفی شده بود، از گردونه رقابت بازماند.
کد خبر : 49929

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، آکادمی اسکار فیلم «اتوپیا» به کارگردانی حسن ناظر محصول افغانستان را که در آن به زبان های فارسی دری، هندی و انگلیسی صحبت می‌شود، به علت کم بودن سهم زبان دری در این فیلم فاقد صلاحیت شرکت در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار 2016 تشخیص داد.



به نوشته هالیوود ریپورتر، تصمیم برای کنار گذاشتن فیلم «اتوپیا» از گردونه رقابت‌ها، بر اساس ماده 13 قوانین آکادمی اسکار در بخش «قوانین خاص فیلم‌های خارجی (غیرانگلیسی) زبان» اخذ شده که تصریح کرده است: «فیلم خارجی زبان، فیلمی است که... حاشیه صوتی غیرانگلیسی آن غالب باشد.» به عبارت دیگر، «اتوپیا» بیش از آن دیالوگ‌های انگلیسی داشته است که بتوان زبان فارسی دری را در آن غالب دانست.



فیلم «اتوپیا» از نوع آثار سینمایی دارای روایت‌های موازی (نظیر فیلم‌های برنده جوایز اسکار «بابل» و «تصادف») است با فیلمنامه‌ای از امیر آقایی بازیگر سینمای ایران که سه داستان در هم تنیده حول محور شخصیت زنی به نام جهان را بازگو می‌کند که برای عمل درمان نازایی از افغانستان به بریتانیا سفر می‌کند. مارتینه ملاله زکریا بازیگر نقش اصلی این فیلم است که تیر ماه در افغانستان به روی پرده رفته و همایون ارشادی، هانا اسپیاریت، باسکر پاتل، اندرو شیور و کریس راب از دیگر بازیگران این فیلم هستند.



پیش از این، فیلم‌هایی از کشورهای چین و پاناما نیز برای حضور در این دوره مراسم اهدای جوایز اسکار ردصلاحیت شده بودند، اما زمان اعلام این رد صلاحیت به گونه‌ای بود که آن کشورها امکان تعیین جانشین برای فیلم خود را به عنان نماینده کشورشان در اسکار داشتند.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته