دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 تير 1399 - 00:12
خورشاهیان در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

داستان‌هایی به گستره زمانی 40 سال در «انگشت نگاری» / جشنواره‌های ادبی راهی برای معرفی کتاب در وضعیت بحرانی مطالعه هستند

نامزد بخش داستان هجدهمین دوره جشنواره قلم زرین ضمن اشاره به وضعیت نامناسب تولید، انتشار و مطالعه کتاب در کشور اظهار کرد: اعتبار جوایز ادبی از جهت کثرت مخاطبانش می‌تواند در میزان معرفی و در نهایت فروش کتاب مؤثر باشد.
کد خبر : 498842
598580_491.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روز دوشنبه 9 تیرماه 1399 اسامی نامزدهای کتاب‌های بخش داستان بزرگسال و کودک و نوجوان هجدهمین جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.


کتاب «انگشت نگاری» اثر هادی خورشاهیان که توسط انتشارات آنیما وارد بازار کتاب شده است در بین چهار کتاب راه یافته به مرحله نهایی بخش داستان بزرگسال این دوره از جشنواره قلم زرین قرار دارد.


خورشاهیان، نویسنده مجموعه داستان «انگشت نگاری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا ضمن بیان اینکه داستان‌های مجموعه «انگشت نگاری» تازه و متعلق به همین دو سه سال اخیر و در ژانرهای مختلف نوشته شده است، ابراز کرد: من یک دوره‌ای حدود دو، سه سال پیش بر نوشتن داستان کوتاه متمرکز شدم. حاصل این دوره سه مجموعه داستان کوتاه شد که «انگشت نگاری» یکی از آنهاست. دو مجموعه با حمایت آقای حامد ابراهیم‌پور در نشر آنیما منتشر شد.


وی افزود: با اینکه داستان‌ها در مدت زمان کمی نوشته شده است اما از نظر حال و هوا متفاوت هستند. مثلاً داستان اولش، داستان «شکار» که خودم خیلی آن را دوست دارم در مورد انقلاب و ایام نزدیک به پیروزی انقلاب است و داستان آخرش مربوط به داعش است. یعنی یک فاصله زمانی تقریباً 40 ساله را هم در این داستان‌ها طی کرده‌ام.


نویسنده کتاب «انگشت نگاری» بیان کرد: این مجموعه مطول‌ترین و مفصل‌ترین مجموعه داستان من شامل 45 داستان کوتاه در 200 صفحه است.


مجموعه‌ای با فرم‌های متنوع


خورشاهیان با اشاره به فرم داستان‌های مجموعه «انگشت نگاری» گفت: این مجموعه یک‌سری داستان‌های کلاسیک دارد به معنی رئالیستی و واقع‌بینانه، به همان تعداد هم داستان‌های سورئالیستی دارد؛ داستان‌هایی که کلاً فضای مالیخولیایی دارد. برخی از داستان‌ها هم رگه‌های طنز و طنز موقعیت دارد به این معنی که آدم‌ها در موقعیتی قرار می‌گیرند که شاید موقعیت خیلی بدی باشد ولی آن موقعیت بد، موقعیت طنزی است. سعی کرده‌ام با استفاده از این موقعیت‌ها تلخی برخی از داستان‌ها را بگیرم تا وقتی مخاطب کتاب را می‌خواند، این تلخی به نحوی برای او تلطیف شود.


وی گفت: تعدادی از داستان‌ها واقعی است. یعنی برای خودم یا اطرافیانم یک واقعه‌ای اتفاق افتاده که این داستان‌ها برآمده از آن اتفاق‌هاست. حال و هوای داستان‌ها هم سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، عاشقانه، خانوادگی و شکل‌های مختلف دارد.


جشنواره‌های ادبی راهی برای معرفی کتاب در وضعیت بحرانی مطالعه


این نویسنده با گلایه از وضعیت کتاب در جامعه عنوان کرد: شرایط فعلی شرایط خوبی نیست. ناشران کتاب با تیراژ محدود چاپ می‌کنند که فقط چرخه تولیدشان بچرد و بگویند که سر کار هستیم. وگرنه بازار خیلی رونق ندارد و نمایشگاه کتاب هم که عملاً امسال برگزار نشده است. از سوی دیگر بحث کرونا هم در این شرایط به این کم‌رونقی افزوده است.


خورشاهیان درباره تاثیر جشنواره‌های ادبی در دیده ‌شدن و معرفی کتاب به مخاطبان اظهار کرد: یک کتابی که در یک جشنواره برگزیده می‌شود، امکان دارد در جشنواره‌ای دیگر توسط داوران دیگری نامزد یا برگزیده نشود و کتاب‌های دیگری را کاندید کنند و این خیلی طبیعی است. در این بین اعتبار جوایز ادبی از جهت کثرت مخاطبانش می‌تواند در میزان معرفی و در نهایت فروش کتاب مؤثر باشد.


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب