دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در گفتگو با آنا:

بانک مسکن 26 هزار میلیاردتومان اقساط وام‌های مسکن مهر را خرج مصارف داخلی کرد

همتی درباره سرنوشت بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن مهر گفت: بانک مسکن باید پاسخگوی حدود 26 هزار میلیارد تومان اقساط وام‌های مسکن مهر باشد. به نظر من این 26 هزارمیلیارد تومان تماماً در مصارف خود بانک مسکن مصرف شده است.
کد خبر : 498641
637223852797519831.jpg

مقداد همتی  مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره شرایط فعلی سیاست‌گذاری بازار مسکن گفت: یکی از موضوعاتی که باید بررسی شود بازپرداخت اقساط وام‌های مسکن مهر است. بانک مسکن باید پاسخگوی حدود 26 هزار میلیارد تومان اقساط وام‌های مسکن مهر باشد. به نظر من این 26 هزارمیلیارد تومان تماماً در مصارف خود بانک مسکن مصرف شده درحالیکه می‌توان از محل همین این پول مجدد وام 100 میلیون تومانی قرض الحسنه برای ساخت 250 هزار مسکن پرداخت کرد.


این کارشناس مسکن درباره راه‌های کنترل سوداگری در بازار مسکن گفت: برای کنترل سوداگری لازم است دو اقدام اساسی انجام شود اولین کار ایجاد سامانه مالکیتی و سکونتی کشور است. وزارت راه و شهرسازی به تنهایی امکان راه اندازی این سامانه را ندارد و سامانه‌ای که اخیراً راه اندازی کرده‌ هم نمی‌تواند این موضوع را محقق کند زیرا حوزه مسکن فرابخشی است به همین خاطر هم مجلس شورای اسلامی، هم قوه قضائیه و هم قوه مجریه هر سه باید پای کار انجام این سامانه باشند.


وی افزود: سامانه مالکیتی و سکونتی باید ذیل سازمان برنامه و بودجه شکل بگیرد زیرا برنامه ریزی و بودجه بر عهده این سامانه است و تخصیص بودجه دستگاه‌های متولی و دخیل را منوط به انجام تعهدات موجود در این سامانه کند. دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو  و شرکت گاز، ثبت اسناد و ثبت احوال و املاک کشور  با ایجاد پرتالی وارد این سامانه شوند. سرپرستان خانوار کد پستی محل سکونت و شماره تماس و کدملی و کد انشعاب برق خود را به این سامانه ارسال کنند همچنین هر کد پستی به کد ملی سرپرست خانوار متصل می‌شود. پس از آن در این روش هر کد پستی که خالی ماند، این خانه خالی محسوب می‌شود و علاوه‌بر این با استفاده از آن می‌توان محل سکونت هر فرد را تعیین کرد.


مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی ادامه داد: برای نقل و انتقال نیز نیازمند ایجاد کد رهگیری یکتا هستیم. در حال حاضر سازمان ثبت اسناد زیر بار کد رهگیری یکتا نمی‌رود و در هر معامله برای مشاورین املاک کد رهگیری موقت صادر می‌شود و تمامی معاملات نیز در حوزه مسکن لازم است در ثبت اسناد به صورت رسمی ثبت شود. پس از این امکان کنترل قیمت فراهم می‌شود و این موضوع با به روز رسانی دفتر ارزش معاملاتی مسکن محقق خواهد شد زیرا تمامی قیمت‌ها را برای سنجش اجاره بها و خرید و فروش مسکن دارید و مبنای محاسبه قیمت‌ها می‌شود. علاوه‌بر این در صورت ملاک میزان اجاره برای هر ملک به جای «یک میلیون تومان، سی هزارتومان» به «یک میلیون تومان، سود بانکی» تبدیل می‌شود.


همتی درباره راه‌های مکمل برای کنترل نرخ اجاره بها گفت: برای کنترل اجاره بها لازم است تا سیاست رابطه مستقیم بین موجر و مستاجر قطع شود و این موضوع را می‌توان از طریق راه‌اندازی آژانس‌های اجاره‌داری اجرایی کرد. در این روش حتی مستاجران پول را به حساب موجران واریز نمی‌کنند بلکه طرف قرارداد همان آژانس‌ها خواهند بود. این آژانس‌ها حتی پرداخت اجاره را نیز متعهد می‌شوند و ماه به ماه پرداخت می‌کنند.با این روش روش سنتی اجاره دهی برچیده خواهد شد و شفافیت این بازار افزایش می‌یابد.


این کارشناس حوزه مسکن درباره اجرای روش‌های مالیاتی بازار مسکن گفت: سیاست مالیاتی در حوزه مسکن اگر به صورت جامع اجرایی نشود به هیچ دردی نخواهد خورد. انواع مختلف مالیات از جمله مالیات بر خانه‌های لوکس، خانه‌های خالی و مالیات برزمین و... به طور کامل و همزمان اجرا باشد.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته