دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1399 - 13:59
پاسخ آنا به یک سوال مهم؛

آیا گزارش کمیسیون تحقیق به معنای تأیید اعتبارنامه «تاجگردون» از سوی همه نمایندگان است؟

زمانی‌که رئیس مجلس اخطار زاکانی را وارد دانست و پذیرفت که «سمت نمايندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به ديگری نيست» پس قطعاً این اتفاق دوباره محقق و اعتبارنامه تاجگردون به رأی نمایندگان مجلس گذاشته خواهد شد.
کد خبر : 498592
637273838093949496_lg.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، بررسی اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» به یکی از مواردی تبدیل شده که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. این مورد در کنار مواردی از قبیل طرح مسکن، مشکلات معیشتی مردم و گرانی بی‌رویه طی روزها اخیر در دستور کار برخی نمایندگان مجلس قرار گرفته است.


پس از آغاز به‌کار مجلس یازدهم، اعتبارنامه سه تن از منتخبان مجلس با اعتراض بعضی از نمایندگان روبرو شد که دو نفر از آنها تأیید و اعتبارنامه تاجگردون به شعبه 12 ارجاع شد.


مدارک تخلف و اسناد تخلف در اختیار شعبه 12 قرار گرفت و نمایندگان حاضر در این شعبه با نسبت رای 9 به 7 به تایید اعتبارنامه تاجگردون رای مثبت دادند و گزارش شعبه در صحن قرائت شد. هرچند برخی افراد گزارش شعبه را نقطه پایان پرونده تاجگردون در مجلس می‌دانستند؛ اما علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران متذکر شد که این گزارش کافی نیست و باید در صحن رأی‌گیری صورت پذیرد.


ایراد قانونی زاکانی این بود که بر اساس اصول ۹۳، ۸۵، ۷۲ و ۷۳ قانون اساسی باید درباره اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس رأی‌گیری شود. به عنوان مثال اصل 85 قانون اساسی صراحتاً تاکید می‌کند که «سمت نمايندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به ديگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص يا هيئتی واگذار کند».


این اخطار قانونی مورد تأیید قالیباف، رئیس مجلس قرار گرفت و اخطار به رأی نمایندگان گذاشته شد که طی آن ۱۵۹ نفر از نمایندگان به این اخطار رأی دادند. از این رو پرونده اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق مجلس ارجاع شد. کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی برگزار و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بار دیگر اعتبارنامه تاجگردون تأیید شد.  


تأیید اعتبارنامه تاجگردون در کمیسیون تحقیق با انتقادهای زیادی از سوی برخی نمایندگان مجلس روبرو شد. علیرضا زاکانی که در صحن علنی مجلس با تذکری قانونی اجازه نداد اعتبارنامه تاجگردون تأیید شود، در پیامی ویدئویی گفت: «دستگاه‌های امنیتی در پرونده تاجگردون رفوزه و تجدید شدند». وی ادامه داد: «تاجگردون با رانت ظرفیت‌های کمیسیون برنامه و بودجه یک شبکه اقتصادی فسادآلود راه‌اندازی کرده است».


حالا بعد از این مراحل متعدد سؤال اصلی این است که تکلیف اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس چه می‌شود؟ آیا گزارش کمیسیون تحقیق به معنای تأیید نهایی اعتبارنامه وی است؟ پاسخ به این سؤال ساده است چراکه یک بار و در جریان تذکر قبلی به آن پاسخ داده شده است. زمانی‌که رئیس مجلس یکبار اخطار زاکانی را وارد دانسته و پذیرفته که «سمت نمايندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به ديگری نيست» پس قطعاً این اتفاق دوباره محقق خواهد شد و پس از قرائت گزارش کمیسیون تحقیق در صحن، اعتبارنامه تاجگردون به رای همه نمایندگان مجلس گذاشته خواهد شد. در این مرحله نماینده گچساران باید بتواند نصف به علاوه یک رای از آرای نمایندگان را اخذ کند.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
حیدرزاده از گچساران
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
۰
رفتن پرونده تاجگردون به کمیسیون تحقیق تخلف و اشتباه قالیباف بود و اکنون طبق ماده ۳۵ آئین نامه داخلی مجلس و اصلاحیه سال ۹۷ آن رای کمیسیون تحقیق فقط در صحن قرائت میشود حتی اگر اعتبارنامه در شعبه مربوطه رد شده باشد و کمیسیون تحقیق تائید نموده باشد هم رای گیری نمیشود در حالی که اعتبار نامه تاجگردون هم در شعبه و هم در کمیسیون تایید شده است . لطفا آیین نامه داخلی مجلس را مطالعه سپس اظهار نظر بفرمایید .
هلدینگ شایسته