دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1399 - 00:02
دیپلماسی علمی آزاد 20/ مرندی:

اولویت ایران برای دیپلماسی علمی باید بر کشورهای همسایه متمرکز باشد/ضرورت متعادل‌سازی در مراودات علمی

استاد دانشکده مطالعات جهان تصریح کرد که اولویت جمهوری اسلامی ایران برای دیپلماسی علمی باید بر محور کشورهای همسایه و منطقه استوار باشد، چراکه این رویکرد می‌تواند به متعادل‌سازی در این حوزه و شکست انحصار غرب منتهی شود.
کد خبر : 498337
43779.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، این روزها دیپلماسی و روابط بین‌الملل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر کشوری به شمار می‌رود، ولی یکی از مسیرهایی که در دنیای پیشرفته امروز می‌تواند به نزدیک شدن کشورها و سهولت روابط میان‌ آن‌ها کمک کند، «دیپلماسی علمی» است.


در این سبک از دیپلماسی قرار است با ساز و کار دیپلماتیک میان دولت‌ها، مؤسسات، متخصصان و مردم ارتباط و تعامل هدفمند ایجاد شود و بی‌تردید اگر کشوری به‌دنبال ایجاد فرصت‌ برای توسعه علمی، فناوری و نوآوری باشد، تنها راه دستیابی به آن دیپلماسی علمی است.




بیشتر بخوانید:


تفکر غرب‌گرا مانع از کسب جایگاه ممتاز ایران در دیپلماسی علمی شده است




همچنین بهره جستن از ظرفیت‌های علم و فناوری برای تحقق اهداف سیاست خارجی دولت‌ها و بهره‌گیری از ابزارهای دیپلماتیک و سیاست خارجی با هدف ارتقای علم و فناوری در درون کشورها را می‌توان از اهداف دیپلماسی علمی نام برد. موضوعی که تاکنون در سیاست خارجه ما مغفول مانده است و می‌توان از این ظرفیت در تعامل میان وزارت امور خارجه با دیگر ارگان‌های مسئول و حتی دانشگاه‌ها سود جست.


سیدمحمد مرندی، استاد دانشکده مطالعات جهان در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا اظهار کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران برای دیپلماسی علمی باید بر محور کشورهای همسایه و منطقه باشد؛ کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، سوریه، یمن و لبنان که نفوذ فرهنگی ما در آینده در این کشورها نمود خواهد یافت. دانشجویان این کشورها که در آینده از کشور ما فارغ‌التحصیل می‌شوند و به کشور خود بازمی‌گردند، در جامعه مقصد نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند برای تقویت رابطه دو طرف کارآمد باشند.


مرندی


وی با بیان اینکه در حوزه دیپلماسی علمی کار زیادی انجام نشده است، افزود: استفاده از ظرفیت کشورهایی مانند عراق، ‌افغانستان، سوریه، لبنان و یمن می‌تواند جزو اولویت‌های ما در بحث دیپلماسی علمی باشد، ولی متأسفانه وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و به‌ویژه دانشگاه‌های مهم ما در این زمینه خوب عمل نمی‌کنند. این در حالی است که کشورهای غربی در زمینه این موضوع دقت نظر بیشتری داشته‌اند و ما از آن غافل بوده‌ایم.


مرندی درباره غفلت ایران از نگاه به شرق و رویکرد غرب‌گرای دیپلماسی که باعث برخی خسران‌ها شده است، عنوان کرد: به‌دلیل اینکه همیشه توجه بیش از حد به غرب داشته‌ایم، نگاه به شرق می‌تواند رویکرد ما را متعادل و کمک کند تا انحصار غربی‌ها بشکند. با وجود این، مقاومت زیادی برای نگاه به شرق وجود دارد. وقتی غربی‌ها همکاری نکردند و عهدشکنی می‌کنند، باید به‌دنبال شرکای جدید باشیم.



غربی‌ها رابطه‌شان را با ما به هم زدند و زبان مخالفتی که در بعضی از محافل یا رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه وجود دارد، به دلیل رویکرد ایران در نگاه به شرق است. آن‌ها می‌خواهند انحصار خود را حفظ کنند و ما جایگرینی نداشته باشیم. 



وی با بیان اینکه معنای نگاه به شرق این نیست که فقط رویکرد شرقی داشته باشیم، تأکید کرد: به این دلیل که در تاریخ، نگاه ما به غرب بود و دانشجویان ما به غرب می‌رفتند، کتب غربی در دانشگاه تدریس می‌شود و برندهای غربی مورد توجه ماست شاهد روند مناسبی نبوده‌ایم. اگر می‌خواهیم جهانی بیندیشیم باید این نگاه را کنار بگذاریم و در دیپلماسی خود تعادل ایجاد کنیم. نگاه به شرق در واقع شرق‌گرایی نیست، بلکه متعادل کردن نگاه ماست که تاکنون بیشتر به غرب تمایل داشته است.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته