دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1394 - 10:01

تأکید دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: تا روز اجرای برجام همه تعهدات لازم باید اجرایی شود

روز 15 دسامبر توافق هسته‌ای ایران و شش کشور اجرایی خواهد شد و براساس آن همگی تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو، تعلیق یا متوقف می‌شود؛ با نزدیک شدن به این روز همه تعهدات ایران نیز باید اجرایی شود.
کد خبر : 49820

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره جمع‌آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو اظهار کرد: تا روز اجرای برجام یعنی 24 آذرماه (15 دسامبر) تعداد سانتریفیوژ‌ها در نطنز باید به عدد 5060 در فردو به عدد 1044 برسد، از این رو باید تا آن روز اقدامات مورد نیاز برای انجام این کار صورت گیرد.


وی افزود: حدود 20 هزار سانتریفیوژ در نطنز داریم که 10 هزار آن فعال‌اند. 10 هزار عدد دیگر نصب شده‌اند ولی کار نمی‌کنند. ما شروع به جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال کرده‌ایم.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این 10 هزار سانتریفیوژ غیرفعال تصریح کرد: این سانتریفیوژها از دولت قبل کار نمی‌کردند و علت آن نیز ملاحظات سیاسی مسئولان آن دوره بود.


منصوری‌ آرانی ادامه داد: برنامه این است که وقتی طرف مقابل به تعهداتش عمل کرد ما نیز به همگی تعهدات‌مان در توافق عمل کنیم.


وی گفت: گزارش نهایی آژانس درباره اقدامات ایران تا چند روز آینده و نهایتا تا هفته آینده ارائه می‌شود و پس از آن گزارش PMD از سوی آژانس تا پایان آذر ارائه می‌شود و بر اساس آن پرونده ایران از شورای حکام خارج خواهد شد. با وجود همه این تفاسیر، ما باید عملیات اجرای توافق را آغاز می‌کردیم و کسی نمی‌تواند به این موضوع انتقادی وارد کند.


همچنین در این زمینه، نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا اظهار کرد: تا روز اجرای برجام هم ایران و هم 1+5 باید اقدامات مورد نیاز را انجام دهند.


وی افزود: در روز اجرای برجام یعنی 24 آذرماه آژانس انرژی اتمی تأیید می‌کند که ایران همگی اقدامات مورد نیاز را انجام داده است و در پی آن، همه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو، تعلیق یا متوقف می‌شود. برای رسیدن به این روز همه تعهدات لازم باید اجرایی شود و نمی‌توان اجرای آنها را به تعویق انداخت چراکه این موضوع باعث ادامه تحریم‌ها می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته