افزایش چراغخاموش قیمت کارخانهای سایپا/ خریداران طرح پیشفروش اخیر نقرهداغ خواهند شد؟!
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کمتر از یک ماه از قرعهکشی طرح پیشفروش محصولات سایپا گذشته، طرحی که برندگانش با ابراز خوشحالی از افتادن قرعه شانس به نامشان و به امید تصاحب خودرویی با قیمت معقول در آینده نزدیک، وجه اولیه آن را واریز کردند؛ اما رفته رفته انتشار اخباری مبنی بر افزایش مجدد قیمت کارخانهای برخی محصولات سایپا، نگرانشان کرد.
خودرو با چه قیمتی باید فاکتور شود؟
بررسی آخرین مجوز افزایش قیمت کارخانهای خودرو نشان میدهد، قیمتهای تعیینشده 25 اردیبهشت 1399 کارگروه تنظیم بازار خودرو، 4 روز بعد عیناً از سوی وزارت صنعت به ایران خودرو و سایپا ابلاغ شده است.
پس از محقق نشدن قیمتهای مذکور در بازار خودرو، اخیراً زمزمههای بازنگری در فرمول قیمتگذاری خودرو در فضای رسانهای کشور مطرح شده که از سوی شورای رقابت صراحتاً رد شده است. در این باره، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، اظهار داشت: «در حال حاضر یک ماه بیشتر از اجرای دستورالعمل جدید قیمتگذاری خودرو نمیگذرد و هیچ جلسهای برای بازنگری دستورالعمل برگزار نشده است.»
اینکه کیفیت قیمتگذاری کنونی با اقتضائات خودروسازان وطنی سازگاری دارد یا خیر؛ بحث مبسوطی است، اما عجالتاً باید پذیرفت که در حال حاضر مرجع تعیین قیمت خودرو در کارخانه دستورالعمل شورای رقابت است که گویا پیروی شرکت سایپا از آن خیلی به مذاقش خوش نمیآید.
از اینرو، به فاصله چند هفته از ابلاغ بخشنامه فوق، دعوتنامههای صادرشده برای انواع و اقسام ساینا و کوییک حاشیهساز شد. بررسی مستندات این دعوتنامهها، تخطی نارنجیپوشان جاده مخصوص از قیمتگذاری شورای رقابت را نشان میدهد.
هم خودرو چیز دیگری است؛ هم قیمتش!
به عنوان مثال در روزهای اخیر سایپا با صدور دعوتنامه مشتریان ساینا آپشنال (که در دهه فجر سال گذشته پیش فروش کرده)، تحویل ساینای معمولی را آن هم با قیمت افزایش یافته 61میلیون و 500هزار تومان در نظر گرفته که موجی از نارضایتی مشتریان را در پی داشته است! این در حالی است که بر اساس مجوز شورای رقابت میبایست همان ساینای معمولی نیز 52میلیون و 400هزار تومان فاکتور شود.
از طرفی به گزارش تسنیم، قیمت جدید کارخانهای خودروی کوییک آر و کوییک معمولی در تیرماه 99 با افزایش مواجه شده تا دو رنگ تازه وارد سایپا به مرز 88میلیون و 600هزار تومان برسد و نمونه معمولی آن بیش از 79میلیون تومان قیمت بخورد!
تناسبی بین قیمت کارخانهای سایپا و ایران خودرو نیست!
افزایش چراغ خاموش قیمت خودروهای شرکت سایپا در حالی به وقوع پیوسته که عدم تناسب برخی از این قیمتها با فاکتورهای صادرشده از ایران خودرو، ابهامبرانگیز شده است. بهعنوان مثال پژو پارس با موتور tu5 کمی آن طرفتر در جاده مخصوص کرج، 68 میلیون و 900 هزار تومان تحویل مشتریان میشود و یا پژو 206 صندوقدار به عنوان گرانترین نمونه از خانواده پرنفوذ پژو 74میلیون و 300هزار تومان فاکتور میشود، اما ساینا و کوییک سایپا در رالی افزایش قیمت وارد کانالهای بالاتر از خودروهای مذکور شدهاند.
بررسی تعهدات خودروسازان در طرحهای پیشفروش توأم با قرعهکشی نشان میدهد، طیف وسیعی از متقاضیان خرید خودرو با احراز شرایط اولیه خود را به مرحله قرعهکشی رسانده و به عنوان نمونه در لیست 8 هزار نفری از میان 89 هزار متقاضی خودروی ساینای اس و یا لیست 5هزار نفری کوییک اس از میان 32هزار متقاضی پیشفروش اخیر جای گرفتهاند.
فارغ از اینکه گمانهزنیها درباره امکانات رفاهی و حتی ظاهر برخی از این خودروها همچنان ادامه دارد، افزایش اخیر قیمتهای کارخانهای سایپا، نگرانی مشتریان را دوچندان کرده؛ بهویژه آنکه سود مشارکتی برای خریداران لحاظ نشده است.
از طرفی همانطور که پیشتر گفته شد، پیشپرداخت برخی از خودروها از جمله ساینا و کوییک اس و کوییک آر حکایت از فاکتور نهایی با قیمتی حدود 75 تا 80 میلیون تومان دارد که با توجه به قیمت پایه این محصولات، انتظار تحویل خودروهای جدید با کاملترین تجهیزات به مصرفکننده (که گاه و بیگاه در رسانهها به عنوان گمانهزنی مطرح میشود)، پر بیراه نیست.
امید است با وجود صفآرایی اغلب محصولات ایران خودرو در کانالهای 60 و 70 میلیون تومانی، شرکت سایپا علاوه بر تعهد به تحویل همان خودروهای پیش فروش شده در موعد مقرر، به دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت پایبند باشد تا خودرویی ارزنده همچون رقیب دیرینهاش و متناسب با آنچه پیش فروش شده تحویل مشتریان گردد.
انتهای پیام/4141/پ
انتهای پیام/