دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1399 - 12:08
روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت:

تحریم فرصت‌هایی هم برای کشور داشت/ بی‌نیازی ایران به صادرات و واردات نفت از تنگه هرمز

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تحریم با همه نکبتی که برای کشور دارد، نقاط فرصت هم برای کشور دارد، گفت: تحریم ما را وادار کرد تا 3 طرح نفتی عظیم را با فناوری خودمان ایجاد کنیم.
کد خبر : 497838
حسن2.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسن روحانی در آیین افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام «گوره» به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران، گفت: طرح (واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک) ۳۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای ما ایجاد می‌کند و حداقل ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز افزایش تولید خواهیم داشت و در صنایع پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد دارد.


وی افزود: بسیار خوشحالیم برای آغاز به کار و شروع عملیات اجرایی این طرح مهم و از همین‌جا امیدواریم در اسفندماه شاهد افتتاح این طرح باشیم.


روحانی گفت: باور کنید از دولت یازدهم که به فکر طرح لوله‌گذاری «گوره» به جاسک بودیم همیشه این دغدغه را داشتم که دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد و نتوانیم آن را به پایان برسانیم. ما قرار بود یک کارخانه لوله‌سازی خارجی برای نفت و گازترش ایجاد کنیم، به خاطر تحریم سال ۹۷ این کار متوقف شد؛ اما امروز طرح ورق و خود لوله توسط شرکت‌های ایرانی ساخته شده است.


رئیس‌جمهور گفت: تحریم‌کنندگان متوجه شدند نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری باشند. پمپ‌های موردنیاز هم توسط صنعت داخلی درست شده است. تحریم با همه نکبتی که برای کشور دارد نقاط فرصت هم برای کشور دارد. ما را وادار کرد این طرح عظیم را با فناوران خودمان ایجاد کنیم.


وی در مورد اهمیت استراتژیکی طرح انتقال نفت خام از «گوره» به جاسک، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت خودشان توانستند راه دوم ایجاد کنند تا در شرایط خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت خود را از طریق دیگر صادر کنند.


رئیس‌جمهور گفت: طرح بزرگ انتقال نفت به بیان رهبری استراتژیک‌ترین طرح دولت ماست. در صورت مشکل برای تنگه هرمز دیگر برای صادرات نفت ما مشکلی به وجود نخواهد آمد.


وی با بیان اینکه به دلیل تحریم ما مردد شدیم که آیا این طرح بزرگ را می‌توانیم انجام بدهیم یا خیر، اضافه کرد: هم‌اکنون لوله‌سازی و ساخت ورق کاملاً داخلی ساخته شده است.


روحانی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل این طرح تا اسفند امسال، روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران از جاسک صادر شود.


رئیس‌جمهور ادامه داد: طرح تولید ورق لوله و لوله‌های خط انتقال نفت به جاسک، توسط شرکت‌های ایرانی به اتمام رسیده است.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته