مشکلات زیستمحیطی و چالش ضعف در فناوری زیر ذرهبین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا محدثه حسینی، امروزه پیدایش مسائل پیچیده و چندوجهی در کشور، نقش نهاد دانشگاه در فرآیند پیشرفت کشور را با چالشهای نوینی مواجه کرده است. انباشت و گسترش روزافزون مسائل چند حوزه پیچیده و مزمن شدن این مسائل در کشور انتظار از نهاد دانشگاه و مسئولیتپذیری اجتماعی آن را افزایش داده است و راهحلهای نوینی را برای رفع این مسائل از آن طلب میکند.
از طرفی دانشگاه امروزه نمیتواند در فضای معلق و مجرد آموزشی و پژوهشی حرکت کند؛ بلکه باید در فضایی واقعی با نگاه به مسائل و مشکلات کشور، مأموریتها و راهبردهای آموزشی، پژوهشی و تولید و انتشار علم خود را بازمفهومپردازی کند. برای محقق شدن این امر، وجود برنامه جامع و منسجم برای راهبری و هدایت ظرفیتهای پژوهشی دانشگاه به سمت حل مسائل و رفع نیازهای جامعه ضروری است.
در این راستا، نظام پایش آزاد با هدف رفع نواقص مربوط به پژوهشهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و قرار دادن این ظرفیت عظیم در حل مسائل ملی کشور و ایجاد همگرایی و همافزایی میان نتایج این پژوهشها در سطح دانشگاه طراحی و اجراشده است.
طرح «پایش» آزاد خلاصه «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی» است که هدف آن تبدیل چالشهای کلان کشور به زمینههای پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایاننامه و یا رساله تعریف کنند. بر اساس نظام پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاههای آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالشهای کشور کمک کند.
بیشتر بخوانید:
حل مشکل شبکه ارتباطی حمل و نقل کشور در نظام پایش آزاد
برنامه علمی طرح پایش فلزات کمیاب و گرانبها بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی البرز است. دو چالش این برنامه علمی چالش مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی و چالش ضعف در فناوری و تولید است که هدف غایی این دو چالش، مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی در فلزات کمیاب و گرانبها حفاظت از محیطزیست و منابع طبیعی و ارتقای بهداشت عمومی است.
هدف عینی چالش مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی، رفع مشکلات زیستمحیطی و رفع مشکلات بهداشتی است که راهبرد رفع مشکلات زیستمحیطی، کنترل و پالایش آلودگیهای صنعتی و بازیافت و استفاده مجدد از پسماندههای جامد است.
در راهبرد کنترل و پالایش آلودگیهای صنعتی، منظومه برنامههای علمی و خدماتی در حوزه فنی و مهندسی علوم پایه و علوم انسانی جهت کنترل پالایش و آلودگیهای صنعتی مدنظر این برنامه علمی است که در این منظومه ۱۹ رشته دانشگاهی میتوانند به پژوهش بپردازند.
در این منظومه رشتههای مهندسی مواد، مهندسی مواد متالوژی، مهندسی معدن، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی آب و فاضلاب، مهندسی کامپیوتر، مهندسی محیطزیست، مهندسی ایمنی، بهداشت و محیطزیست، نانو فناوری، ایمنی صنعتی، شیمی، نانو شیمی، شیمی کاربردی، میکروبیولوژی، علوم تصمیم و مهندسی دانش محیطزیست و رشته مدیریت محیطزیست میتوانند به پژوهش بپردازند.
راهبرد هدف عینی رفع مشکلات بهداشتی، حذف اثرات منفی و استفاده مؤثر در مواد غذایی و حذف اثرات منفی بر استفاده از اثرات مثبت در راستای سلامت و بهداشت است که منظومه پژوهشی این راهبرد برنامههای علمی و خدماتی در حوزه فنی و مهندسی علوم پایه علوم کشاورزی علوم انسانی و دامپزشکی در راستای ارتقای سلامت مواد غذایی است.
در این منظومه ۲۰ رشته دانشگاهی موجود است که رشتههای مهندسی مواد، مهندسی مواد متالوژی، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی محیطزیست، نانو فناوری، شیمی، نانو شیمی، شیمی کاربردی، آمار اقتصادی، محیطزیست، مدیریت محیطزیست، مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، علوم اقتصادی، کارآفرینی، اقتصاد کشاورزی، مدیریت حاصلخیزی و زیستفناوری خاک، مدیریت منابع خاک و رشته علوم و مهندسی آبخیزداری را شامل میشود.
برای هدف عینی رفع مشکلات بهداشتی دو راهبرد تدوین شده است که یکی از آنها راهبرد حذف اثرات منفی استفاده مؤثر در مواد غذایی (گیاهی، دام، طیور و...) و دیگری آن نیز حذف اثرات منفی استفاده از اثرات مثبت در راستای سلامت و بهداشت (مواد آرایشی، بهداشتی، دارویی و...) است.
در راهبرد نخست، منظومه برنامههای علمی و خدماتی در حوزه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم کشاورزی، علوم دامی و دامپزشکی در راستای ارتقای سلامت مناطق غذایی و در راهبرد دوم نیز برنامههای علمی و پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی علوم پایه علوم پزشکی و علوم انسانی در راستای ارتقای سلامت و بهداشت مدنظر است.
در منظومه برنامههای علمی و خدماتی در حوزه فنی و مهندسی علوم پایه، علوم کشاورزی، علوم دامی و دامپزشکی ۲۵ رشته دانشگاهی شامل رشته مهندسی شیمی مهندسی صنایع مهندسی محیطزیست شیمی و... میتوانند به پژوهش بپردازند.
همچنین منظومه برنامههای علمی و پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی و علوم انسانی درباره ارتقای سرمایه نیز ۲۳ رشته تحصیلی از رشتههای نانو فناوری، پزشکی، زیستفناوری، پزشکی داروسازی، مامایی، اقتصاد بهداشت، علوم اقتصادی، مدیریت بازرگانی، زیستشناسی، زیستفناوری، شیمی، دارویی و... را شامل میشود.
در برنامه علمی فلزات کمیاب و گرانبها حدود ۵۰۰ زمین پژوهشی تدوین شده است که این زمینههای پژوهشی به صورت مستمر به روز رسانی خواهند شد.
انتهای پیام/۴۰۸۴/