دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1399 - 03:00

ترفند های فوری برای از بین بردن بوی بد پا در تابستان

بوی بد پا معمولا به علت فعالیت باکتری خاصی به نام بروی باکتری Brevibacteria ایجاد میشود. این باکتری بیشتر روی پوست کف پا و پوست بین انگشتان پا زندگی میکند و از تکه های پوستی که بطور مرتب از این نواحی جدا میشوند تغذیه میکند.
کد خبر : 497425
images.jpeg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پای هر انسان، بدون در نظر گرفتن درجه حرارت بدن او، یا فصلی که در آن قرار دارد، ممکن است عرق کند. این موضوع به سن یا جنسیت افراد نیز چندان مرتبط نیست. اما نوجوانان و زنان باردار بیشتر در معرض عرق کردن و در نهایت بو گرفتن پا هستند. دلیل این موضوع تغییرات شدید هورمونی بدن این گروه از افراد است. همچنین کسانی که به هر دلیل تحت فشارهای روانی زیادی قرار می‌گیرند، به بیماری تعریق بیش از حد بدن یا هایپرهیدروزیس مبتلا هستند، یا به دلیل ویژگی‌های شغلی یا سبک زندگی خود ساعات طولانی‌تری از روز را می‌ایستند، به احتمال زیاد بیشتر دچار تعریق پا می‌شوند. همچنین ورزش کردن نیز منجر به عرق کردن و در نهایت بو گرفتن پا می‌شود.


درمان بوی بد پا


دو راه کلی برای مبارزه با بوی بد پا وجود دارد. یکی کم کردن تعداد باکتری هایی که بر روی پوست پا زندگی میکنند و دیگر خشک نگه داشتن پا.


پاهای خود را با جوش شیرین ماساژ دهید


جوش شیرین به دلیل ایجاد محیط قلیایی باعث کشته شدن قارچ ها و خلاصی از بو می شود. جوش شیرین باعث جذب بو و رطوبت از کفش می شود.


شب قبل، داخل کفش تان کمی جوش شیرین بریزید. فردا قبل از پوشیدن کفش، آن را بتکانید تا پودرها بریزند. سپس کفش تان را بپوشید.
داخل کفش، کمی جوش شیرین بریزید. سپس کفش را داخل یک کیسه نایلونی بگذارید و داخل فریزر قرار دهید. جوش شیرین، بوی بد کفش را از بین می برد و سرما باکتری های مولد بو را می کشد.
 داخل دو جوراب کهنه، جوش شیرین پُر کنید و سر آنها را گره بزنید. داخل هر کفش یکی از این جوراب ها را قرار دهید تا بو را از بین ببرد. این کار نسبت به پاشیدن جوش شیرین در داخل کف، کثیف کاری کمتری دارد و برای مدت طولانی تری بوی کفش را از بین می برد.


پودر بچه


در عین حال به عنوان یک گزینه ی خوب، در کفش خود پودر بچه بریزید، پودر بچه هم بوی خوبی ایجاد می کند و هم رطوبت پا را از بین می برد.


کفش های خود را نوبتی بپوشید


هر روز از یک جفت کفش استفاده کنید تا کفش قبلی طی ۲۴ ساعت کاملا خشک شود، مجددا روز بعد از کفش خشک شده استفاده کنید،در عین حال هر چند وقت یکبار کفش های خود را در ماشین لباس شویی بشویید تا کاملا عاری از باکتری و قارچ شود، قبل از پوشیدن کفش اجازه دهید تا کاملا خشک شود.


همچنین در تابستان میتوانید کفشی بپوشید که امکان تبادل هوا داشته باشد؛ مثل صندل یا کفش های پارچه ای و سوراخ دار. برای کاهش باکتری های مولد بوی بد، باید پاهایتان را از کفش در آورید تا هوای آزاد به آنها بخورد.
 


تعویض روزانه جوراب


تعویض منظم و روزانه جوراب ها برای پیشگیری از انباشت رطوبت و باکتری هایی که موجب بوی ناخوشایند پا می شوند، اهمیت دارد. در حقیقت، در روزهای داغ و زمانی که فعالیت بدنی زیادی دارید، بهتر است حداقل دو بار در روز جوراب های خود را تعویض کنید.


حالت ایده آل استفاده همیشگی از جوراب هنگام پوشیدن کفش است. استفاده از جوراب از تماس مستقیم پوست با کفش جلوگیری کرده و تا حد زیادی از ماندن اثر عرق درون کفش پیشگیری می کند.


پاهای خود را در چایی قرار دهید


چگونه از شر بوی پا خلاص شویم به مدت یک هفته پاهای خود را حدودا ۳۰ دقیقه در ظرفی پر از چایی قرار دهید، تانیک اسید موجود در چایی پاهای شما را عاری از بو و قارچ می کند، پاها را در محلول آب نمک قرار دهید، بعد از خارج کردن پا آنها را نشویید، بلکه فقط خشک کنید.


از ضدعفونی کننده ی دست استفاده کنید


هر چند خیلی معقول به نظر نمی رسد، اما جرم ها و باکتری های پا را می کشد و باعث حذف بو از پاها می شود.


از ضد عرق استفاده کنید


برخی ضد عرق هایی که برای بدن استفاده می کنید، تاثیر خوبی روی پا هم دارند، ضدعرق را شب به پا بزنید و صبح با خیال راحت جوراب و کفش بپوشید، درست قبل از بیرون رفتن ضد عرق نزنید، چون باعث لیز خوردن پا در کفش می شود.


استفاده از سرکه و الکل


مخلوطی از نصفه استکان سرکه و نصفه استکان الکل ایزوپروپیل را هر شب با قطره چکان روی پا و بین انگشتان بریزید، این محلول برای پا بی ضرر است و باعث کشته شدن قارچ و باکتری می شود، به این محلول چند قاشق جوش شیرین و اسانس آویشن قطره بریزید تا از بوی پا خلاص شوید.


نکات و راه حل هایی فوری:



  •  یک قاشق چای خوری بی کربنات را در هر لنگه کفش بریزید، خوب تکان دهید تا پودر به نوک و تمام کفش نفوذ کند و اجازه دهید یک شب بماند.

  •  کمی میخک به کفش های بد بو خود بزنید:یک مشت میخک را در یک دستمال بریزید و گره بزنید و آنها را در هر لنگه کفش قرار دهید. بگذارید چند ساعت بماند تا زمانی که بو از بین برود.

  • شما می توانید همین کار را برای کشوی جوراب ها انجام دهید.

  •  پس از پوشیدن، یک ورق نرم کننده پارچه خشک کن را در کفش های خود جای دهید. یک ورق می تواند حدود یک هفته باقی بماند.

  •  کفش ها را در کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید و آن ها را یک شب در فریزر قرار دهید. دمای انجماد بیشتر باکتری های بو دار را می کشد.

  •  زغال را به قطعات کوچکی تقسیم کنید و داخل یک جفت دستکش کهنه قرار دهید و در کفشهایتان بگذارید.

  •  با قرار دادن آن ها در نزدیکی یک گرم کن و یا در جایی که آفتابی است، کفش های خود را خشک کنید.

  •  بند کفش را بردارید و زبانه اش را بلند کنید تا کفش ها را سریع تر خشک کنید.

  •  با خشک کردن کفش هایتان به جلوگیری از رشد باکتری کمک می کنید تا باعث بوی بد نشود.

  •  مخلوطی از جوش شیرین، بکینگ پودر و نشاسته ذرت درست کنید و آن را در داخل جوراب های پنبه ای بریزید و بگذارید یک شب در کفش ها بمانند.

  •  نمک در حذف رطوبت بسیار عالی است و باعث می شود باکتری در کفش ها بمیرند.

  •  2 قاشق چای خوری نمک را داخل هر کفش بریزید تا بعد از چند ساعت بوی بهتری پیدا کنند.

  •  ترکیبی رقیق شده به نسبت 50/50 از سرکه و آب رادر آستر کفش و کف کفش اسپری بکنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه خشک شود.

  •  اگر برای خشک کردن کفش ها عجله دارید، از یک سشوار استفاده کنید.


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته