شخصاً حاضرم صدای کمیسیون فرهنگی مجلس باشم/ مجلس یازدهم از سریالهای کوتاهمدت و پربازده حمایت کند
حمیدرضا عطایی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره دغدغههای اهالی هنر که باید توسط نمایندگان مجلس یازدهم پیگیری شود، گفت: هنرمند اگر از نظر معاش و اوضاع اقتصادی در وضعیت نسبتاً خوبی قرار بگیرد، تمام همّ و غمّش به این سمت میرود که کارش را به نحو احسن انجام دهد.
وی اظهار کرد: فکر میکنم در سینما و تلویزیون ایران جزء معدود بازیگرانی هستم که از ابتدای کار بازیگری تاکنون در کارهای استراتژیک راهبردی بازی کردهام. با سریال «مختارنامه» وارد این حرفه شدم و بعد سریالهایی مثل «آسمان من» و «ترور خاموش» حضور داشتم. از این منظر میخواهم بگویم که اطلاعات و آگاهیام حداقل نسبت به این موضوع کم نیست. به هر صورت در دلش بودم و همیشه هم احساس دین کردم و انجام دادم.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه افزود: درست است که تولید فیلمها و سریالهای راهبردی، آدمهای دارای دغدغه را میخواهد اما همان افراد هم باید ذهنشان تمام و کمال در خدمت آن پروژه باشد. ما برای کارهای بحث استراتژیک، کارهای فرهنگی از این جنس نیاز به هنرمندانی داریم که در یک موقعیت امن فکری و مالی باشند.
در جبهه فرهنگی به شدت نیازمند همدلی هستیم
بازیگر سریال «مختارنامه» افزود: یک اتفاقی که در سالهای اخیر رخ داده، این است که خیلی از هنرمندان ما (تأکید میکنم در زمینه کاری خودم) جذب شبکههای تلویزیونی آن سوی مرزها میشوند. تقریباً در تمام این موارد دلیل این وضعیت این است که از نظر اقتصادی در مضیقه قرار گرفتهاند. در نهایت هم البته موضوع جنبه سیاسی پیدا میکند. اپوزیسیون خارج از ایران هم از این روند سوءاستفاده میکنند.
عطایی تصریح کرد: یکی از جنبههای تلاش فرهنگی مجلس یازدهم باید این باشد که از هنرمندان حمایت کنند تا بمانند و فعالیت خود را ادامه دهند.
وی افزود: وقتی میخواهیم یک سریال یا فیلم راهبردی بسازیم باید بازیگر، ششدانگ در خدمت آن اثر باشد. پس باید از لحاظ کاری هم تأمین باشد. من برای نمایندگان مجلس و اعضای محترم کمیسیون فرهنگی آرزوی موفقیت دارم. الان ما در بخش جبهه فرهنگی به شدت نیاز داریم که با همدلی، با همراهی همدیگر به پیش رویم و حب و بغضها را کنار بگذاریم.
عطایی گفت: مدتی است که ما درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم اما به نظر من خطرناکتر از کرونا ویروسهای فرهنگی است. چه کار میتوانیم کنیم؟ بهترین سلاح در حال حاضر آگاهیرسانی است و بهترین حالتی که شما میتوانید آگاهی دهید، هنر سینما، تلویزیون و به صورت آثار نمایشی که در ذهن تماشاچی و مردم ما رسوخ میکند.
شخصاً حاضرم صدای کمیسیون فرهنگی مجلس باشم
وی افزود: حتی سینمای هالیوود هم قبل از وقوع حوادث غیرمترقبه فیلمهایی را میسازند و پیشاپیش به تماشاچی آگاهی میدهد که اگر احیاناً آتشسوزی، زلزله یا... رخ داد، چنین عکسالعملهایی را باید نشان دهید. در مباحث دفاعی و نظامی که دیگر هزینههای خیلی سنگینی را متحمل میشوند و آثاری را میسازند تا کار خود را پیش ببرند. ما هم باید همین کار را انجام دهیم. ما هم باید در بخش تولیدات فرهنگی راهبردی هزینه کنیم.
بازیگر سریال «ترور خاموش» عنوان کرد: همین الان اعلام میکنم، حاضرم با افتخار شخصاً صدای کمیسیون فرهنگی باشم! به این معنی که پلی بین مجلس و همکاران بازیگر باشم. برای خودم احساس مسئولیت میکنم که بتوانم این کار را انجام دهم. فارغ از جلسات تشریفاتی، رودرروی هم بنشینیم و با هم از نزدیک صحبت کنیم تا این تعامل برقرار شود.
وی عنوان کرد: چرا اینقدر باید از هم دور شویم؟ حالا نمیگویم هر هفته این جلسات برگزار شود. حداقل ماهی یک یا دو بار اهالی این حرفه در رشتههای تخصصی گوناگون را دور هم جمع کنیم و کنار هم بنشینم و گپ بزنیم.
اهالی حرفه بازیگری به شدت اهل تعامل و با تعصب نسبت به ملیتشان هستند
عطایی افزود: این خیلی تأثیر دارد. من بارها و بارها این را گفتهام از همدیگر دوری نکنیم. مگر ما چه کسانی را داریم؟ ارتباط ما با همدیگر میتواند کارساز باشد. الان من در این گفتگو شاید آن آمادگی و تمرکز لازم را نداشته باشم اما در چنین جلساتی قطعا با آمادگی بیشتری از معضلات و موانع خواهم گرفت. ضمن این که در کنار این جلسات، خانه سینما، انجمنهای بازیگری و کانونهای صنفی هم میتوانند فعالانه حضور داشته باشند. نه من، اصلاً دوستان دیگر. بزرگانی داریم که اصلاً من که عضو خیلی کوچکی از این جامعه هستم.
وی تصریح کرد: تا جایی هم که اهالی حرفه خودم را میشناسم به خاطر روحیات خاص هنرمندانه خودشان، به شدت آدمهای اهل تعامل، به شدت آدمهای با تعصب نسبت به ملیت و کشور خودشان هستند.
این بازیگر سینما و تلویزیون بیان کرد: با این آدمها بایستی بنشینیم و تعامل کنیم و گرنه شکافی که ایجاد شده وسیعتر میشود. راهحل کاهش آن فقط در تعامل، در کنار هم بودن و همفکری است. من در ادوار پیشین هم فعالیتهای کمیسیون فرهنگی مجلس را دنبال میکردم. میبینم که این دوستان زحمت خود را میکشند و کارهایشان را انجام میدهند اما یک حلقه مفقودهای داریم که باید آن سر جای خودش باشد و آن تعامل و ارتباط با هنرمندان است.
در سریالسازی نیازمند کارهای کوتاهمدت و پربازده هستیم
عطایی افزود: نکته دیگر این است که ما در سریالسازی به کارهای کوتاهمدت و پربازده نیاز داریم کارهایی که بلافاصله جواب بگیریم. شرایط، شرایط خاصی است. این را باید با کمیسیون فرهنگی مطرح کنیم؛ سریالهای الف ویژه و فاخر هزینه سنگینی دارد. الان تمام دنیا رو آورده به کارهای زود بازده. این به این معنا نیست که شما اصل و محتوای کار را نادیده گرفته و کمفروشی کنید، نه! کار باید بهسرعت جواب دهد. الان دیگر دورهای نیست که شما پنج سال، 10 سال یک گروه حرفهای را درگیر ساخت یک سریال بکنیم. شرایط امروز دنیا به این سمت رفته که هر لحظه آبستن حوادث تازه ای است.
بازیگر سریال «مختارنامه» افزود: این میتواند یک پیشنهاد باشد که حتی مجلس ورود کند و برای فیلمها و سریالهای راهبردی و پرهزینه ردیف بودجه مستقلی را به صورت شفاف در نظر بگیرد که دیگر معطل بودجه نباید و زود هم به دست مخاطبان برسد.
عطایی اظهار کرد: یک سری کارهای تلویزیونی هست که مدت زیادی طول میکشد تا تولید شود، بعد باید کارهای پستولید را پشت سر بگذارد و نوبت پخش بگیرد. بعد پخش شود، اصلاً شرایط و موقعیتها عوض شده، آدمهای آن نسل تغییر کرده و آن اثر دیگر کارایی لازم را ندارد. فقط دارد کنداکتور پر میکند و بودجه بیتالمال دارد هدر میرود.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/