دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1399 - 12:17
کارشناس سیاسی ترکیه‌ای:

اعتراضات ضد نژادپرستی آغازی بر پایان آمریکاست

یک کارشناس سیاسی ترکیه‌ای اعتراضات اخیر ضد نژادپرستی در آمریکا را جزئی از کل فجایع این کشور برشمرد و آن را آغازکننده سقوط استکبار جهانی قلمداد کرد.
کد خبر : 497165
2.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از معاونت برون‌مرزی صداوسیما، «فکرت باشکایا» با اشاره به تبعیض نژادی و خشونت گسترده علیه سیاه‌پوستان که همواره به‌عنوان یکی از نمادهای بارز جامعه آمریکا مطرح بوده است، اظهار کرد: این مسئله واکنش سازمان ملل را به‌ویژه پس از قتل فجیع جورج فلوید سیاه‌پوست آمریکایی توسط یک افسر پلیس سفیدپوست مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا به دنبال داشته است. «کمیته حذف تبعیض نژادی» سازمان ملل متحد از دولت آمریکا خواست که اصلاحاتی فوری را برای حذف تبعیض و نژادپرستی ساختاری از سیستم پلیس این کشور اعمال کند.


کارشناس سیاسی رادیو ترکی استانبولی معاونت برون‌مرزی صداوسیما افزود: این درخواست کمیته تبعیض نژادی در حقیقت مهر تأییدی دیگر بود بر وجود نژادپرستی و تبعیض در کشوری که داعیه حقوق بشر و برابری در جهان را دارد. علی‌رغم این مسئله نباید فراموش کنیم که سازمان‌هایی همچون سازمان ملل و ساختارهای وابسته به آن در حقیقت ابزار دست استکبار بوده است. در برخی موارد این سازمان‌های وابسته با بهره‌گیری از استقلال جزئی خود دست به اقداماتی علیه اربابان خود می‌زنند که این مسئله نیز قابل‌تأمل است. البته این اقدامات و تصمیم‌های این‌چنینی هیچ‌گاه تأثیر مستقیمی بر عملکرد کشورهای اداره‌کننده آن‌ها نداشته است.


وی ادامه داد: تصمیم اخیر و درخواست تغییر فوری در ساختارهای نهادهای آمریکایی نیز از این مسئله مستثنی نیست. در کشوری که تاریخ آن با کشتار و تبعیض و برده‌داری آغازشده است ادامه این روند بسیار طبیعی می‌نماید. البته باید توجه داشت که وقایع اخیر جزئی از کل است و می‌تواند به‌عنوان آغاز سقوط استکبار جهانی نیز باشد. استکبار جهانی که تاکنون اجازه اعتراض به ساختارهای خود را به‌صورت گسترده نداده است این بار اما با چالشی گسترده روبرو شده که شاید دامنه آن به اروپا و دیگر کشورهای جهان نیز برسد. مشخص است که شرایط در آمریکا با سیاست‌ها و رویکردهای نژادپرستانه ترامپ به اوج خود رسیده است و اظهارات ضدونقیض وی، جامعه آمریکا را سردرگم کرده است.


فکرت باشکایا با اشاره به عواقب منفی این شرایط برای ترامپ در انتخابات پیش رو نیز گفت: ترامپ درحالی‌که در سوء مدیریت بحران‌ها به شهرت رسیده است این بار نیز با اظهارات تنش‌آفرین خود شرایط موجود را حادتر کرده است. این مسئله به‌صورت قطعی آرای وی را در جهت منفی تحت تأثیر قرار خواهد داد. مقامات و کارشناسان آمریکایی نیز با تحلیل رویکرد اخیر رئیس‌جمهور خود به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا تحت رهبری ترامپ روزبه‌روز به سمت سقوط پیش می‌رود.


تحلیلگر ترک در پایان گفت: ادامه روند اعتراض‌ها و بحران در آمریکا به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش پیداکرده و شاید در آینده همین امواج اعتراضی به سیلی تبدیل‌شده و موجب تحولات اساسی در ساختار قدرت و سیاست در آمریکا شود.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته