دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1399 - 11:53
آهنچیان مطرح کرد؛

تشریح قواعد برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها/ سطح دشواری آزمون در ارزشیابی الکترونیکی مانند امتحانات حضوری است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: استاد در شرایط عادی و در وضعیت فوق‌العاده کنونی، تعیین‌کننده‌ترین نقش ارزشیابی دانشجو و تعیین نمره نهایی وی را دارد.
کد خبر : 497159
1W6A1062.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در خصوص حدنصاب نمره پایان ترم دانشجویان اظهار کرد: تفاوت برگزاری آزمون‌های پایان ترم دانشجویان این ترم با ترم‌های گذشته تنها در روش برگزاری آن یعنی بخش از ارزشیابی است که به تشخیص هر دانشگاه به صورت غیرحضوری و عمدتاً الکترونیکی انجام می‌شود و حدنصاب نمره آزمون نیز همان موارد ذکر شده در آئین‌‌نامه‌های آموزشی است.


وی تصریح کرد: سطح دشواری آزمون در ارزشیابی الکترونیکی نیز مانند آزمون‌های حضوری در اختیار استاد هر درس است که بر حسب هدف‌های درس و انتظارات استاد از دانشجو تعیین می‌شود.


 مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت وزارت علوم تأکید کرد: امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، هیچ تفاوتی در اجرای آئین‌نامه‌های انضباطی دانشجویان که در اختیار معاونت دانشجویی است، ایجاد نشده است.


آهنچیان درباره اینکه چه نسبتی از نمره پایانی دانشجو به آزمون پایان نیمسال اختصاص دارد، گفت: در آئین‌نامه‌های سابق نسبت ۶۰ به ۴۰ درصد تعیین شده بود. به این معنی که در نظام نمره‌دهی صفر تا ۲۰، ۱۲ نمره به آزمون پایانی اختصاص یابد و ۸ نمره به ارزشیابی مستمر و تکالیف و پروژه‌های دانشجویی در طول نیمسال اختصاص پیدا کند. در آئین‌نامه ۱۳۹۷ این قاعده به دانشگاه‌های دارای اختیار تهیه شیوه‌نامه آموزشی محول شده است و هر دانشگاه بر اساس اقتضائات و به استناد مصوبه شورای آموزشی خود تصمیم می‌گیرد.


وی با اشاره به  نقش استاد در تعیین نمره نهایی دانشجو در هر درس نیز افزود: ذیل قوانین و مقررات آموزشی وزارت علوم و هر دانشگاه، استاد در شرایط عادی و در وضعیت فوق العاده کنونی، تعیین‌کننده ترین نقش را در ارزشیابی دانشجو و در تعیین نمره نهایی وی دارد.


 مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت وزارت علوم ادامه داد: یکی از وظایف دشوار استادان برنامه‌ریزی برای طراحی و اجرای آزمون تحصیلی «روا» و «پایا» است. در نظام حضوری هم استادان اغلب، ارزشیابی را منوط به یک مرحله آزمون پایان نیمسال نمی‌کنند و اکثراً در طول نیمسال از طریق آزمون‌های پیاپی، ارائه تکلیف و تمرین، محول کردن پروژه توانایی و کوشش دانشجویان خود را برای یادگیری درس ارزشیابی می‌کند. در وضعیت فوق العاده کنونی نیز معاونت آموزشی طی نامه‌های صادر شده از فروردین‌ماه سال جاری از دانشگاه‌ها خواسته است برای ارزشیابی پایان نیمسال به نحوی برنامه‌ریزی کنند که نمره نهایی دانشجو تنها از طریق یک آزمون پایانی تعیین نشود و استادان در طول نیمسال به روش‌هایی که وجود دارد، تصویر روشنی از وضعیت دانشجویان کلاس خود داشته باشند.


وی در خصوص امکان تقلب در شیوه ارزشیابی الکترونیکی گفت: در هر شیوه آموزش امکان مشاهده رفتار ناهنجار وجود دارد. در روش‌های ارتباط برخط، امکان بروز این رفتار به حداقل خود می‌رسد. بدیهی است که توصیه به ارزشیابی مستمر دانشجویان، مطمئن‌ترین راه برای کنترل این پدیده ناخواستنی در نظام‌های آموزش عالی جهان است.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: در یکی از مصاحبه‌های رادیویی اخیر، در پاسخ به سؤال مجری برنامه که درباره ابتکار عمل وزارت علوم برای پیشگیری از تقلب دانشجویان سوال شد پاسخ دادم که یکی از بهترین روش‌ها، در همه کشورهای دنیا، ارزشیابی مستمر دانشجو است. به همین دلیل دانشگاه‌ها اختیار دارند که نسبت نمره کل دانشجو از آزمون پایانی و ارزشیابی مستمر را تعیین کنند. برای مثال یکی از دانشگاه‌ها، بر اساس مصوبه شورای آموزشی خود، ۵ نمره را برای آزمون پایانی و بقیه را برای ارزشیابی مستمر در نظر گرفته است. روشن است که هر دانشگاه بر حسب اختیاراتی که از وزارت علوم دریافت کرده است می‌تواند این نسبت را به صورت‌های مختلف دیگر تعیین کند. بار دیگر تأکید می‌کنم که ارزشیابی مستمر بهترین روش برای اطمینان از اعتبار نتیجه عملکرد دانشجویان است، زیرا باعث می‌شود که سرنوشت دانشجو به یک آزمون وابسته نباشد و از سوی دیگر اگر فردی قصد استفاده از روش‌های ناهنجار برای قبولی در یک درس را داشت، موفق به این کار نشود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان با همت و پشتکار خود می‌توانند در امتحانات پایانی هم موفق باشند و این نیمسال را با رضایت پشت سر بگذارند.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب