دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

سابقه بد شرکت‌های استانی سهام عدالت برای ورود به بازار سرمایه/ اصلاح شرکت‌ها از مسیر بورس می‌گذرد

براساس قانون بودجه سال 1392 شرکت‌های استانی ملزم شدند تا سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کنند بر همین اساس آیین‌نامه آن نیز توسط وزارت اقتصاد تدوین شد اما وضعیت بورسی شرکت‌ها نشان می‌دهد که موضوع تاکنون محقق نشده است.
کد خبر : 496993
12-24.jpg

‌به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شرکت‌های استانی سهام عدالت قرار است متولی اجرای روش غیرمستقیم در آزادسازی سهام عدالت بشوند مردم نیز با انتخاب روش غیر مستقیم معادل ارزش ریالی سهم‌شان از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی برخوردار خواهند شد. شرکت‌های استانی از همان ابتدای واگذاری سهام عدالت برای مدیریت سهام و سود مردم ایجاد شدند که تاکنون تعداد ۳۶۱ شر‌کت تعاونی شهرستانی سهام عدالت و ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تاسیس شده‌اند.


 تاکنون گزارش مدونی از عملکرد شرکت‌های استانی منتشر نشده و همین موضوع شبهات پیرامون عملکرد این شرکت‌ها را افزایش داده است. یکی از سوالات اصلی درباره عملکرد شرکت‌های استانی عملکرد غیر شفاف این شرکت‌ها است. همچنین یکی از موضوعاتی که هنوز بی‌پاسخ مانده چرایی عدم ورود کامل شرکت‌های استانی عدالت به بورس است. این شرکت‌ها در بودجه سال 1392  ملزم شدند تا وارد بازار سرمایه شوند. در همان سال نیز وزارت اقتصاد دستورالعمل ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را به بازار سرمایه را ابلاغ کرد اما این دستورالعمل تاکنون به درستی اجرایی نشده است. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که عملکرد شرکت‌های استانی در 7 سال اخیر در زمینه انجام دستورالعمل ورود به بازار سرمایه ضعیف بوده و روی خوش چندانی به شفافیت عملکرد خود در بورس نشان نداده‌اند.


علاوه‌بر این بررسی پایگاه کدال نیز این ادعا را تایید می‌کند به گونه‌ای که شرکت‌‌های استانی سهام عدالت در این سامانه نیز عملکرد مناسبی نداشته‌اند به نحوی که از 27 شرکت تنها 10 شرکت صورت‌ مالی حسابرسی شده را منتشر کرده‌اند که از قضا این صورت‌های مالی از سال 97 به روز نشده است. این درحالی است که از سال 85 تا 92 نیز صورت‌های مالی شرکت‌ها نامشخص بوده و عملکردی از این شرکت‌ها در دسترس نمی‌باشد.


با این وجود رهبرانقلاب در بند 3 ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را ملزم کرده‌اند تا این شرکت‌ها در بورس عرضه بشوند در واقع این عرضه شفافیت عملکردی آن‌ها را افزایش می‌دهد. در یک ماه اخیر پیرو تاکید رهبرانقلاب نمایندگان این شرکت‌ها نیز وعده‌ داده‌اند تا زمینه بورسی شدن شرکت‌های استانی را فراهم نمایند. این درحالی است که  در روزهای اخیر برای چندمین مرتبه تعیین روش مدیریت سهام عدالت تمدید شده اما همچنان ابهامات عملکردی و سازوکار مدیریتی شرکت‌های استانی پابرجا باقی مانده است.


نامشخص ماندن سازوکار انتخابات اعضای هیئت مدیره شرکت‌های استانی


دومین موضوع مهمی که در زمینه عملکرد شرکت‌های استانی سهام عدالت مطرح بوده نحوه اداره مردمی آن‌ها است. در این سال‌ها از نحوه مدیریت این شرکت‌ها و نحوه انتخاب و گزینش مدیران آن‌ها گزارشی منتشر نشده درحالی‌که قرار بوده مدیران و هیئت مدیره شرکت‌های استانی با برگزاری انتخابات و به صورت مردمی انتخاب شوند. همچنین تاکنون نظارتی نیز بر روند انتخابات این شرکت‌ها وجود صورت نگرفته و هیچ خبر و گزارشی نیز از نحوه اداره این شرکت‌ها منتشر نشده است.


بررسی‌های خبرنگار اقتصادی آنا نشان می‌دهد که افزایش شفافیت شرکت‌های استانی عدالت تنها راه بهبود عملکرد آن‌ها و جلوگیری از هر گونه مفاسد است. تاکنون تحقیق و تفحصی از عملکرد این شرکت‌ها صورت نگرفته، از این‌رو همچنان لازم است تا ابتدا شرکت‌های استانی به صورت کامل و شفاف حسابرسی شوند و سپس مدیریت سهام عدالت مردم به آن‌ها سپرده شود. تاکید رهبرانقلاب بر ورود این شرکت‌ها به بورس نیز بر مبنای افزایش شفافیت این شرکت‌ها است تا شرایط کافی برای تصمیم‌گیری دارندگان سهام عدالت فراهم شود.


انتهای پیام/4141


 


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس سهام عدالت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته