دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1399 - 11:57
در جلسه امروز بهارستان صورت گرفت؛

تمام انتقادهای مجلسی‌ها به آذری‌جهرمی؛ از انتقاد به قمار آنلاین تا کاهش 10 پله‌ای رتبه فضای مجازی کشور در دولت روحانی!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای توضیح در مورد برخی موارد به بهارستان احضار کردند.
کد خبر : 496914
57538557.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجتبی رضاخواه در نشست علنی امروز (یکشنبه اول تیرماه 1399) مجلس شورای اسلامی و پس از استماع گزارش وزیر ارتباطات گفت: موارد متعددی از نفوذ و دسترسی به اطلاعات شهروندان من‌جمله افشای اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی نرم‌افزار تلگرام، انتشار اطلاعات گروهی از صیادان و ماهیگیران، انتشار 600 هزار حساب کاربری شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، انتشار محتوای 2300 نامه شرکت هواپیمایی هما و 5 هزار نامه هواپیمایی ماهان، انتشار اطلاعات پژوهشگاه علوم و فناوری، انتشار اطلاعات سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، انتشار اطلاعات 10 هزار مشتری بیمه ایران، انتشار اطلاعات 5.5 میلیون مشترک اپراتور رایتل وجود دارد که اگر با این سیر مقابله نشود، ممکن است زیان‌های زیادی به شهروندان و امنیت ملی کشور وارد آید.


شاهد قماربازی آنلاین هستیم


وی ادامه داد: موضوع دیگری که من از وزیر محترم ارتباطات درخصوص آن سؤال دارم این است که وعده ایجاد یک میلیون شغل در حوزه فناوری اطلاعات به کجا رسید؟ همچنین چرا کماکان شاهد قمار و بازی آنلاین هستیم و شما چه برنامه‌ای برای پایان دادن به این موضوع دارید؟


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به شبکه ملی اطلاعات گفت: شما در جایی گفتید که تاکنون 80 درصد این پروژه محقق شده اما مسئولان مرکز ملی فضای مجازی اعلام می‌کنند این پروژه تنها 30 درصد پیشرفت کرده است. ضمن اینکه اجرای دولت الکترونیک نیز با وضع مطلوب فاصله دارد و چرا در حوزه تخصیص ارز، اطلاعات ابتدایی بین بانک مرکزی و وزارت صمت استفاده نشده تا از سوءاستفاده از تخصیص ارز جلوگیری شود.


وی تصریح کرد: نکته دیگر در عرصه فناوری اطلاعات، مسئله قاچاق ترافیک دیتا است و پاسخ دهید چرا در حوزه زیرساختی قاچاق ترافیک اتفاق می‌افتد، درحالی‌که مردم بابت بیت به بیت آن پول به جیب سرویس‌دهندگان اینترنتی می‌ریزند و چرا کسب‌وکارهای اینترنتی به این میزان به پلتفرم‌های خارجی وابسته‌اند.


اعتراضات بحق مردم، با تاخت‌وتاز ضدانقلاب با استفاده از همین فضا به مسیر کج رفت


حجت‌الاسلام غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامات مهمی در جهت توسعه و گسترش سرعت و پهنای باند اینترنت در کشور صورت گرفت، سؤال این است آیا از این امکان استفاده خوب انجام شده یا بد؟ فضای مجازی و سرعت اینترنت اتوبان امنی برای ضدانقلاب و دشمنان ملت ایران به وجود آورد و بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته و مجروح شدند.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اعتراضات به‌حق مردم، با تاخت‌وتاز ضدانقلاب با استفاده از همین فضا به مسیر کج رفت و خسارت‌های بسیاری را بر ملت ایران تحمیل کرد. آیا در این حوزه وزارت ارتباطات مسئولیت ندارد.


وی با انتقاد از عدم حمایت وزارت ارتباطات از پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت از پیام‌رسان‌های خارجی، اضافه کرد: امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده، چقدر از خانواده‌ها که به خاطر وجود این فضا متلاشی نشدند.


غضنفرآبادی افزود: فضای خانمان‌سوز، بی‌دینی، بی‌غیرتی، غرب‌گرایی و بی‌اخلاقی در پیام‌رسان‌های خارجی وجود دارد، چه کسی باید تهدیدها در این فضا را برطرف کند. آقای وزیر ارتباطات آیا شما در این حوزه مسئولیتی ندارید؟


وی افزود: چه اصراری وجود دارد که پیام‌رسان‌های خارجی تقویت شوند، آیا شما به‌عنوان یک وزیر جوان و متدین نباید اقدامی صورت دهید، آیا از بیرون القائاتی به وزارت ارتباطات وارد می‌شود. انتظار ما از یک وزیر جوان و با اطلاعات و متدین این است که فضای مجازی کنترل شود.


سیدعلی طاهری هم در جلسه امروز، پس از ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور، گفت: اگر از علما و فضلا درباره محتوای فضای مجازی نظرسنجی کنیم، متوجه عدم رضایت آن‌ها از این فضا می‌شویم.


نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ایرادات فنی حوزه مخابراتی و ارتباطی کشور، گفت: آمار درصد مکالمات موفق، 53 درصد است که پایین محسوب می‌شود، همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت در روستاها 18 درصد است درحالی‌که این میزان برای اینترنت به 50 درصد رسیده که نشان از سیاستی می‌دهد که درباره تلفن ثابت وجود نداشته و توجه به فضای اینترنت است.


وی همچنین ضریب نفوذ 15 درصد برای فیبر نوری را پایین توصیف کرد و افزود: این میزان برای سایر کشورها مثل چین بسیار بالاتر است.


سهام برخی شرکت‌ها مانند اسنپ و دیجی کالا در دست کشورهای خارجی است


طاهری در ادامه با تأکید بر ضرورت وجود قانون فضای مجازی برای رعایت حداقل‌ها، عنوان کرد: در حال حاضر اینستاگرام جولان می‌دهد درحالی‌که موارد مشابه داخلی توان مقابله با آن را ندارند همچنین سهامداری اسنپ و دیجی کالا در دست کشورهای خارجی است که در صورت صحت آن، شاهد مشکلات امنیتی خواهیم بود.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: پروژه شبکه ملی اطلاعات کامل نشده و باعث بروز خسارت به جوانان شده است. همچنین ارتباط خوبی میان این وزارتخانه و دانشگاه‌ها وجود ندارد به‌طوری‌که علیرغم تحقیقات بسیار در حوزه شبکه‌های بی‌سیم، این پروژه‌ها صرفاً در حد پایان‌نامه باقی‌مانده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.


وی اضافه کرد: سهم اقتصاد دیجیتال در کشور تنها 6.5 درصد است که پایین ارزیابی می‌شود همچنین رتبه 129 برای ایران در جهان درباره پهنای باند بسیار پایین است.


این نماینده مردم از استان زنجان در مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از سرعت پایین پیاده‌سازی دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: این پروژه صرفاً به اسکن مدارک محدود شده است، همچنین دیتاسنتر روستایی باید مورد استفاده قرار بگیرد.


فاطمه محمدبیگی هم در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از اتمام گزارش آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تقدیر از فعالیت‌های این وزارتخانه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور گفت: به‌عنوان یک شهروند مسلمان ایرانی و مادر نگران وضعیت فرهنگی و فضای موجود مجازی در کشور هستم.


نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگرانی‌های پیرامون فضای فرهنگی وجود دارد.


وی خطاب به آذری جهرمی تأکید کرد: چندی پیش اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه‌نگاری را در بستر خود آزاد کرد درصورتی‌که همین شبکه اجتماعی در ایام شهادت سردار سلیمانی به‌طور مکرر اقدام به حذف پست‌های تسلیت کاربران ایرانی می‌کرد، شما چه اقدامی را در مقابله با این موضوع انجام داده‌اید؟ نه‌تنها چاره‌جویی نشده بلکه شواهد حاکی از آن است که هم‌اکنون بیش از 50 درصد ترافیک داده‌های کشور به این شبکه اجتماعی اختصاص دارد.


نباید بیش از یک‌سوم کل ترافیک داده‌ها به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد


محمدبیگی افزود: این در حالی است که طبق مصوبه‌های موجود در کشور نباید بیش از یک‌سوم کل ترافیک داده‌ها به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد، اصرار شما برای زیر پا گذاشتن مقررات جاری کشور در این زمینه چیست؟ آنچه برای ما اهمیت دارد، اختصاص نیمی از ترافیک داده‌های کشور به این پیام‌رسان خارجی است که شما می‌توانید آن را مدیریت کنید.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: نگرانی دیگر افزایش میزان جرائم رایانه‌ای است که بر اساس اعلام پلیس فتا افزایش میزان درصد کاربران در فضای مجازی و عدم فرهنگ‌سازی در این حوزه باعث افزایش جرائم اینترنتی شده است، فروش اسلحه، مهمات، سلاح‌های سرد و گرم و پیوستن به سایت‌های پورن در بستر فضای مجازی انجام می‌شود که این مسائل نشان می‌دهد خلاءهای ساختاری برای حل این مشکل و ممانعت از پیشگیری وجود دارد.


وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری گفت: آیا در این حوزه اقدامی کرده‌اید؟ دسترسی به پهنای باند اینترنت وسیع برای همه افراد است، آیا مطابق کشورهای پیشرفته مخاطبان را دسته‌بندی کرده‌اید؟ آیا اینترنت دانش‌آموزی و دانشجویی با اینترنت یک خانم خانه‌دار نباید متفاوت باشد.


جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود


محمدبیگی ضمن تأکید بر لزوم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: وجود شبکه ملی ارتباطات و اینترنت ملی به‌طور واضح مشهود است و همین‌طور دسترسی در مناطق محروم به اینترنت برای شرکت در امتحانات دانش‌آموزی و عدالت آموزشی بسیار اهمیت دارد، امیدوارم توضیحات خود را در این مورد ارائه کنید.


علی بابایی کارنامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش وزیر ارتباطات در صحن علنی گفت: یکی از دغدغه‌های نخبگان، دانشگاهیان و مقام معظم رهبری، فضای مجازی است، به نظر می‌رسد برنامه راهبردی و استراتژیک برای مدیریت افسارگسیختگی فضای مجازی به دولت، مجلس و نخبگان ارائه نشده است.


نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سؤال مشخص بنده این است که در یک سال باقی‌مانده از عمر دولت، وزارت ارتباطات چه سیاست‌هایی برای مدیریت فضای مجازی در نظر دارد.


وی با اشاره به وضعیت کارگزاران مخابرات روستایی گفت: روستاییان انتظار دارند برنامه راهبردی برای کارگزاران مخابرات ارائه شود، به نظر می‌رسد اکنون آن‌ها رها شده و امنیت شغلی لازم را ندارند.


بابایی کارنامی با بیان اینکه نباید جوان‌گرایی با نگاه پوپولیستی مطرح شود، گفت: وزارتخانه برنامه مدونی ارائه کند، اینکه صرفاً لباس جوان‌گرایی بپوشیم در گام دوم انقلاب قابل‌قبول نیست، انتظار می‌رود با استفاده از فضای مجازی برنامه راهبردی اشتغال ارائه شود چرا که قرار بود سهم اشتغال‌زایی در فضای مجازی از تولید ناخالص ملی 30 درصد باشد درحالی‌که اکنون تنها 6 درصد است.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه انتظار می‌رود در فضای مجازی اشتغال به‌روز برای جوانان فراهم شود، مطرح کرد: سهم وزارت ارتباطات در شبکه گردشگری استان مازندران چیست؟ توقع می‌رود وزارت ارتباطات و فناوری در یک سال باقی‌مانده پاسخ‌های جدی‌تری به سؤالات داشته باشند.


سید محسن دهنوی هم در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی خطاب به آذری جهرمی با بیان اینکه صنعت فضایی یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های کشور بوده که تاکنون بر روی آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام شده است، گفت: چشم‌انداز روشنی جهت توسعه این صنعت ترسیم شده اما متأسفانه شاهدیم روند پیشرفت‌های فضایی با وقفه روبه‌رو شده است.


شاهد رشد پرشتاب صنعت فضایی نیستیم


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دیگر شاهد رشد پرشتاب صنعت فضایی نیستیم و حتی بی‌تدبیری‌های مدیریتی موجب عقب‌ماندگی قابل توجه بخشی از اهداف این صنعت شده است. سازمان فضایی کشور که از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری است دچار مشکلات متعددی شده است.


وی خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اظهار کرد: اجازه دهید سابقه درخشان پیشرفت‌های این صنعت را به شما یادآوری کنم، بهمن‌ماه 88 بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر یک و دو به فضا، دانشمندان فضایی کشورمان موفق شدند برای نخستین بار محموله زیستی را با کاوشگر 3 به فضا پرتاب کنند که اینها همگی خلاصه‌ای از تلاش‌ها برای پیشرفت صنعت فضایی کشور بود که باعث حضور ایران عزیز در جمع 5 کشور اول جهان در صنعت حوزه فضایی شد.


دهنوی تصریح کرد: اما اکنون ایرانی که سال‌ها با سرعت در حال رشد و جهش علمی بود در این رقابت حیاتی دچار عقب‌ماندگی شده است. در چشم‌انداز 1400 قرار بود به سراغ طراحی و ساخت ماهواره‌های عملیاتی برویم، دنبال ساخت و طراحی بومی ماهواره‌های بودیم اما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که هیچ ماهواره‌ای موفق عملیاتی در مدار نداریم.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: مدار 42.5 درجه که روزی جزو دارایی‌های این کشور محسوب می‌شود در صورت ادامه روند فعلی در بهترین حالت از دسترس ما خارج خواهد شد، با این روند سرمایه ملی این مردم از بین خواهد رفت، آزمایش ملی فضایی با استانداردهای حداقلی هنوز راه‌اندازی نشده و پاسخ سرخوردگی و ناراحتی جوانان نخبه در این حوزه بر دوش مسئولان کنونی است.


وی تأکید کرد: جوانان نخبه از این وضعیت رکود فضایی به‌شدت ناراحت و معترض هستند، در چند سال گذشته و در زمان وزارت شما کدام دستاورد ولو اندک نصیب فناوری فضایی کشور شده است؟ دولت آقای روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد و صنعت فضایی را به دست آقای جهرمی تعطیل کرد.


دهنوی بیان کرد: دولت آقای روحانی ما را در صنعت فضایی که جزو 5 کشور برتر در این حوزه بودیم به پایین‌تر از 15 کشور منتقل کرده است که تمامی این اقدامات به دست وزیر ارتباطات و فناوری انجام شده است.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به آذری جهرمی گفت: خیال شما را راحت کنم دورانی که ادامه برجام به دست شما در وزارت ارتباطات و فناوری و در سازمان فضایی دنبال می‌شد، به پایان رسیده زیرا مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد ادامه روند پیشرفت فضایی کشور را متوقف کنید.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته