دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1399 - 09:19

نمره کتبی امتحانات پایان‌ترم دانشجویان چگونه محاسبه می‌شود؟/ اعتبار بیشتر آزمون‌های الکترونیکی چهره به چهره

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: یکی از روش‌های ارزیابی نمره پایان ترم دانشجویان، ارزیابی‌ای است که توسط استادان در طول نیمسال انجام می‌شود.
کد خبر : 496838
BQ4K6524.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی اظهار کرد: یکی از روش‌های ارزیابی نمره پایان ترم دانشجویان، ارزیابی‌ای است که توسط استادان در طول نیمسال انجام می‌شود. در این خصوص وزارت علوم از فرودین ماه سال جاری به دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی اعلام کرد که از دانشجویان ارزیابی مستمر داشته باشند به نحوی که عملکرد دانشجو در یادگیری فقط از طریق یک آزمون الکترونیکی در پایان نیمسال تعیین نشود.


وی افزود: در یکی از مصاحبه ها عنوان شد که برخی از دانشگاه‌ها، به صورت قانونی و پس از تصویب شورای آموزشی ۱۵ نمره از ۲۰ نمره آزمون پایان نیمسال را به ارزشیابی مستمر و بر اساس تشخیص استاد درس اختصاص داده است، به این ترتیب موضوع نگرانی از اعتبار نتایج ارزیابی الکترونیکی برای یک درس منتفی است زیرا استاد در طول نیمسال عملکرد یادگیری دانشجویان را بررسی کرده و زیر نظر داشته است. بنابراین موضوع تقسیم نمره کل پایان نیمسال دانشجویان در نیمسال جاری به عهده هر دانشگاه و بر اساس تشخیص استاد است و در این زمینه هیچ نامه یا ابلاغیه‌ای به عنوان قانون یا مصوبه جدید از سوی وزارت علوم مبنی بر نحوه محاسبه امتحانات پایان نیمسال، اعلام نشده است و نخواهد شد.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی تأکید کرد: دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی به صورت مستقل در زمینه نحوه محاسبه پایان ترم دانشجویان تصمیم خواهند گرفت و طبیعتاً اساتید در این خصوص نقش تعیین‌کننده دارند، چرا که بسیاری از دانشگاه‌ها این موضوع را با نظرخواهی و مشورت استادان تعیین و به هر حال بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تصمیم‌گیری کرده‌اند.


وی ادامه داد: اینکه بخواهیم کل نمره نهایی دانشجویان را بر اساس ارزشیابی مستمر درج کنیم بستگی به نظر استاد و مجوز دانشگاه دارد که البته این امر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) امکان‌پذیرتر است و استادان با مجوز شورای آموزشی دانشگاه می‌تواند به این ارزشیابی اقدام کنند. در دوره‌های کاردانی و کارشناسی معمولا ارزشیابی به صورت ترکیبی و به روش جمع نمره عملکرد مستمر دانشجو در طول نیمسال و نمره امتحان پایانی تعیین می شود.


آهنچیان در خصوص امکان افزایش تقلب در آزمون‌های مجازی نیز تأکید کرد: تقلب همواره در آزمون‌های دانشگاه‌ها وجود داشته و  در همه دنیا نیز این موضوع وجود دارد. چنین نیست که در نظام آموزشی ایران تقلب شایع‌تر باشد. این پدیده ناهنجار به عنوان یک چالش، ممکن است در بین تعداد اندکی وجود داشته باشد. در آزمون‌های الکترونیکی اگر سؤالات به صورت شفاهی و چهره به چهره از دانشجویان پرسیده شود و دانشجو نیز در مقابل دوربین رایانه، پاسخ خود را ارائه بدهد، اعتبار نتایج بیشتر و اطمینان‌بخش‌تر خواهد بود.


وی ادامه داد: اگر آزمون مجازی دانشجویان از روش چهره به چهره (استاد و دانشجو) خارج شود و آزمون نابرخط(آفلاین) داشته باشیم، احتمال مداخله و اثرگذاری عواملی که تقلب خوانده می شود بیشتر خواهد شد. در این زمینه نیز اگر استادان در طول نیمسال ازرشیابی دقیقی از دانشجویان داشته باشند و عدم اختلاف بین ارزشیابی مستمر و نتیجه نهایی آزمون دانشجو برای استاد محرز شود قاعدتا می‌تواند با اطمینان نمره دانشجو را ثبت کند.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی برخورد با تقلب امتحانی دانشجویان مشمول آیین نامه انضباطی است، گفت: در نیم سال جاری این آیین نامه تغییر نکرده است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب