دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

برق‌ دزدی‌های چندهزار میلیاردی از صنعت برق

با بالا رفتن آمار کابل دزدی و خسارت‌های مالی و جانی آن، مسئولان به تغییر جنس کابل‌های برق روی آوردند اما صرف نظر از این زیان‌ میلیاردی، این صنعت باید سالیانه هزینه‌هایی را نیز بابت انشعاب‌های غیرمجاز مشترکان و به عبارتی برق‌دزدی بپردازد.
کد خبر : 49676

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، به گفته بسیاری از مسئولان به علت نبود تناسب میان هزینه و درآمدها، صنعت برق یکی از صنایع زیان‌ده کشور محسوب می‌شود. بر اساس اعلام هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امنر برق و انرژی، تنها یک‌سوم قیمت تمام‌شده تولید هر کیلووات ساعت برق از مشترکان دریافت می‌شود.


وصول نشدن مطالبات صنعت برق از مشترکان خود بار مالی و مشکلات صنعت برق را دو چندان می‌کند. به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اکنون وضع بدهی مشترکان قابل قبول نیست و میزان بدهی‌های مشترکان از مرز 5 هزار تومان نیز گذشته است.


در این میان علاوه بر مشترکان بدحساب صنعت برق که گویا تمایلی برای پرداخت هزینه برق مصرفی خود ندارند، برخی افراد دیگر حتی اعتقادی به پرداخت هزینه انشعاب ندارند و برق مورد نیاز خود را از طریق انشعاب‌های غیرمجاز تامین می‌کنند که این امر خسارت‌های زیادی را به صنعت زیان‌ده برق کشور وارد می‌کند.


فلاحتیان در گفت‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره خسارت انشعاب‌های غیرمجاز و برق دزدی به صنعت برق کشور گفت: انشعاب‌های غیر مجاز و برق دزدی سالانه حدود 3 هزار و 600 میلیارد تومان هزینه را بر صنعت برق کشور تحمیل می‌کند.


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه اکنون میزان تلفات شبکه برق در کشور حدود 11 درصد است، افزود: از این میزان 7 درصد را می‌توانیم به عنوان تلفات قابل قبول بپذیریم که بر این اساس 5 درصد باقی مانده همان انشعاب‌های غیرمجاز و برق دزدی‌ها خواهد بود.


وی با بیان اینکه اکنون میزان تولید برق در کشور 240 میلیارد کیلووات ساعت است، تصریح کرد: از این میزان 12 میلیارد کیلووات ساعت صرف انشعاب‌های غیرمجاز و برق‌دزدی مشترکان می‌شود.


فلاحتیان با بیان اینکه قیمت برق امسال بدون احتساب هزینه سوخت 95 تومان است، ادامه داد: این در حالی است که ما برق را به مشترکان 60 تومان می‌فروشیم و 10 تومان آن را نیز برای پرداخت یارانه‌ها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها انتقال می‌دهیم. به عبارت دیگر به ازای هر کیلووات ساعت 50 تومان به صنعت برق می‌رسد و در هر کیلووات ساعت 40 تومان زیان می‌کنیم.


معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: اگر ارزان‌ترین قیمت سوخت جهانی یعنی گاز در نظر بگیریم قیمت هر کیلووات ساعت برق با احتساب قیمت سوخت 300 تومان خواهد بود که بر همین اساس سالانه 3 هزار و 600 میلیارد تومان از طریق انشعاب‌های غیرمجاز به این صنعت زیان وارد می‌شود.


همچنین معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان تهران با بیان اینکه سالیانه 10 درصد درآمدهای فروش برق این شرکت صرف تامین هزینه‌های مصارف غیرمجاز می‌شود، به آنا گفت: عمده مصارف غیرمجاز از برق به علت بالا بودن آمار حاشیه‌نشینی مربوط به استان تهران است.


مسعود معماران با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از میزان مصارف غیرمجاز در کشور نداریم، افزود: تعدادی از افراد برای کاهش هزینه برق مصرفی خود اقدام به دستکاری کنتور می‌کنند که در مشترکان داری انشعاب به علت افت غیرمعمول روند مصرف، سیستم اخطار می‌دهد بنابراین این امر قابل شناسایی است.


وی با تاکید بر اینکه شناسایی استفاده‌های غیرمجاز از برق واقع دشوار است، ادامه داد: بخشی از مصارف غیرمجاز به واحدها و ویلاهای غیرقانونی ساخته‌شده با دست‌اندازی به عرصه‌های طبیعی مربوط می‌شود، چرا که شرکت توزیع قانونا اجازه برق‌رسانی به این خانه‌ها را ندارد اما یقینا آنها نیز بدون برق نمی‌مانند و برق خود را به صورت غیرمجاز تامین می‌کنند.


معماران عمده این مناطق به علت ویلاسازی‌های غیرمجاز در دماوند و لواسانات هستند، اضافه کرد: این منع قانونی شرکت توزیع را نیز دچار مشکل و دردسر می‌کند، چرا که باید هزینه برق غیرمجاز استفاده شده را نیز بپردازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته