دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1399 - 12:00

رقابت 3 نماینده برای ریاست کمیسیون اصل 90+ سوابق

سه نفر برای ریاست بر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با هم رقابت دارند، این کمیسیون وظیفه نظارت و تحقیق و تفحص را برعهده دارد.
کد خبر : 496741
635589126102037725_lg.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، کمیسیون اصل نود یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی بوده که به انجام وظایف محول شده در اصل نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مشغول است.


طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل نودم مجلس دارای 13 عضو بوده که از این تعداد، 8 عضو اصلی با رأی اکثریت اعضای هیات رئیسه مجلس و 5 عضو دیگر نیز به‌صورت علی‌البدل از میان دیگر کمیسیون‌ها و با رأی اعضای آنها انتخاب خواهند شد.


نحوه انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود دیگر موضوع مهم این کمیسیون است؛ زیرا رئیس این کمیسیون با پیشنهاد هیئت رئیسه مجلس به صحن علنی مجلس معرفی شده و نمایندگان در خصوص آن تصمیم‌گیری می کنند.


کمیسیون اصل نود مجلس طبق قانون مسئول رسیدگی، سامان دادن و کارآمدسازی مجلس و نمایندگان، بررسی طرز کار قوای مجریه و قضائیه و مجلس براساس برنامه‌های مدون سالانه و مصوب کمیسیون، رسیدگی به شکایت‌های مربوط به طرز کار مجلس، قوه مجریه و قوه قضائیه و مسائلی از این دست است.


ریاست بر این کمیسیون در مجلس یازدهم رقابتی را میان برخی نمایندگان از جمله نصرالله پژمانفر، سیدمصطفی میرسلیم و علیرضا زاکانی به راه انداخته که بعد از رأی‌گیری کمیسیون‌های مجلس رئیس، نواب، دبیر و سخنگوی کمیسیون اصل 90 انتخاب خواهند شد.


زاکانی نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و نهم است که در گذشته دبیرکل جبهه رهپویان را برعهده داشته و برای رقابت ریاست مجلس یازدهم هم کناره‌گیری کرد.


مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 نامزد شد و در حدود 400 هزار رای کسب کرد. او نماینده تهران در مجلس یازدهم است.


پژمانفر هم نماینده مجلس در دوره‌های نهم، دهم بوده و در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشته است و هم‌اکنون عضو اصلی کمیسیون اصل 90 مجلس است که بخت زیادی برای ریاست بر کمیسیون اصل 90 دارد.


رئیس کمیسیون اصل 90 با رأی مستقیم نمایندگان مجلس در صحن علنی مشخص می‌شود.


انتهای پیام/4151/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته