دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1394 - 10:20
رئیس انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران:

صنعت غذا در ایران همپای علم روز دنیا پیشرفت کرده است

رئیس انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران گفت: صنعت غذا در ایران همپای علم روز دنیا پیشرفت کرده و در میان همه صنایع موجود از جمله بخشهایی است که وابستگی خیلی کمتری به خارج از کشور دارد.
کد خبر : 49668

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، بیست و سومین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در 20 و 21 آبان ماه سال جاری در هتل بزگ مشهد طرقبه برگزار شد که در این همایش دو روزه یک هزار و 700 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که از این میان 900 مقاله به صورت پوستر و 80 مقاله به صورت سخنرانی پس از پذیرش نهایی ارائه شد.


رئیس واحد قوچان با توجه به فعالیت‌های این واحد دانشگاهی اظهار کرد: این دانشگاه پس از 26 سال فعالیت توانسته نقش موثری در پیشبرد اهداف وزارت علوم ایفا کند و تاکنون بیش از 23 هزار دانشجو از مقطع کاردانی تا کارشناسی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.


دکتر مهدی وطن پرست از فعالیت 200 عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان خبر داد و افزود: این دانشگاه با داشتن 55 هزار متر مربع فضای آموزشی، بیش از سرانه مورد انتظار در سند 1404 امکانات برای دانشجویان فراهم کرده است.


رئیس بیست و سومین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران با توجه به اهمیت برگزاری این کنگره گفت: قصد داریم عمده‌ تحقیقات دانشگاه آزاد، بر مبنای تقاضا محوری و در راستای رفع مشکلات موجود در صنعت و جامعه قرار گیرد.


وی تأکید کرد: سعی بر این بوده با برگزاری این کنگره‌ها، فاصله‌ دانشگاه‌ و صنعت را به حداقل برسانیم و با شناخت مشکلات صنعتگران به رفع آنها در فضای علمی و آکادمیک بپردازیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در مورد استقبال کارخانه‌های صنایع غذایی از این کنگره بیان کرد: با توجه به گستردگی کارخانجات صنایع غذایی در خراسان و به ویژه مشهد، انتظار از حضور برندها بیشتر بود ولی در مقایسه با کنگره‌های قبلی یکی از بهترین نمایشگاه‌ها در این دوره شکل گرفت و توفیقی بود برای برندهای استانی و کشوری که در این نمایشگاه حضور داشته‌ باشند.


رئیس انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران و نائب رئیس بیست و سومین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران نیز تصریح کرد: انجمن علوم و صنایع غذای ایران در سال ۶۴ به همت جمعی از پژوهشگران و استادان پایه گذاری شد و اکنون از نظر کمیسیون ارزیابی انجمن‌های وزرات علوم در بین ۳۶۰ انجمن، همگام با ۱۴ انجمن دارای رتبه A است.


دکتر حسین عزیزی با بیان اینکه انجمن دارای چهار مجله علمی و پژوهشی و یک مجله علمی خبری با تیراژ ماهانه پنج هزار نسخه است، تصریح کرد: مشهد مقدس تاکنون سه بار میزبان کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران در دانشگاه‌های مختلف بوده که بیست و سومین کنگره با یاری خداوند و به همت دانشگاه آزاد قوچان و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این دانشگاه برگزار شد.


وی با توجه به این موضوع که اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها باید بیش از گذشته این انجمن را همراهی کنند، گفت: فرم‌های عضویت این انجمن در کنگره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف توزیع می‌شود و متقاضیان می‌توانند از طریق سایت با ارسال مدارک اقدام به عضویت در انجمن کنند.


رئیس انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران با بیان این موضوع که آمارهای مختلفی از تعداد واحدهای صنایع غذایی در کشور ارائه می شود و بر این اساس حدود 15 هزار واحد اعم از کارخانه های بزرگ، متوسط، کوچک و کارگاهی در این حوزه فعالیت دارند، عنوان کرد: از این تعداد پنج هزار مورد کارگاه‌های زیرپله‌ای و بدون مجوز هستند که فعالیت آنها بسیار خطرناک است.


وی تأکید کرد: از جمله تلاشهای انجمن متخصصان صنایع غذایی ایران قرار گرفتن این واحدها تحت نظارت‌های مربوطه اعم از استاندارد و سازمان غذا و دارو است.


عزیزی صنعت را در حوزه تامین مواد اولیه خودکفا و متکی به خود اعلام و خاطرنشان کرد: صنعت غذا در ایران همپای علم روز دنیا پیشرفت کرده و در میان همه صنایع موجود از جمله بخش‌هایی است که وابستگی خیلی کمتری به خارج از کشور دارد.


وی یادآور شد: از نظر ماشین آلات، فناوری تولید و اطلاعات و دانش فنی، از دنیا خیلی عقب نیستیم و این توانایی را داریم که محصولات را با کیفیت مورد قبول بین المللی برای صادرات تولید کنیم.


عزیزی: از نظر ماشین آلات، فناوری تولید و اطلاعات و دانش فنی، از دنیا خیلی عقب نیستیم و این توانایی را داریم که محصولات را با کیفیت مورد قبول بین المللی برای صادرات تولید کنیم

نایب رئیس بیست و سومین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران برونسپاری را بخشی از فعالیت‌های مجموعه‌های نظارتی بر صنعت غذا همچون سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد و تحقیقات صنعتی دانست و ابراز کرد: این مجموعه‌ها می توانند از انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط با این بخش برای اعمال نظارت کمک بگیرند.


وی با توجه به اعلام یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر فعالیت دو هزار 500 واحد توزیع سموم و آفت کشهای شیمیایی به صورت غیرمجاز، گفت: اگر آنان سموم غیرمجاز و یا به میزان نامتعارف استفاده می کنند ربطی به صنایع غذایی ندارد.


رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش دو روزه تصریح کرد: در فعالیت چند ساله این باشگاه 185 طرح کاربردی به تولید رسیده و بسیاری از آنها نیز وارد بازار شده است.


دکتر کریم زارع با بیان اینکه تعداد طرح کاربردی با توجه به ظرفیت گسترده و قابل توجه 61 هزار و 500 محقق باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی خیلی قابل توجه نیست، افزود: از 61 هزار محققی که در این باشگاه حضور دارند 10 هزار نفر بطور دائم و همیشگی فعال هستند و کار می‌کنند اما قابلیت ها بسیار وسیعتر است.


رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: به منظور ایجاد زمینه اشتغال، معاونت تجاری سازی و کارآفرینی در این مجموعه فعال شده و بدین منظور راه اندازی شرکتهای مختلف مرتبط برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در دستور کار است.


وی با بیان این مطلب که تاکنون 13 شرکت ایجاد شده و ظرف دو سال آینده نیز 110 شرکت دانش‌بنیان و کارآفرین در 31 استان کشور راه‌اندازی می‌کنیم، افزود: رابطه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با صنایع خیلی خوب و بر توسعه این روابط نه تنها با بخش صنعت بلکه حوزه‌های اجرایی، اجتماعی و فرهنگی نیز تاکید داریم.


زارع با توجه به سه دهه نخست فعالیت دانشگاه آزاد با تمرکز بر تثبیت، توسعه آموزش و نیز پژوهش، بیان کرد: در دهه چهارم تاکید فعالیت با محوریت فناوری در راستای بیانات مقام معظم رهبری بر تبدیل ایده‌ها و علم به ثروت است. بنابراین باشگاه فقط در حوزه دانشگاه آزاد سرمایه‌گذاری نکرده حتی اعضای هیات علمی خارج از کشور و نیز سایر دانشگاه‌ها اعم از دولتی عضو این باشگاه هستند.


وی ایجاد شهر دانایی با هدف فراهم کردن زمینه حضور ایرانیان متخصص از سراسر دنیا به این شهر دانش و فناوری را از جمله محورهای مورد توجه باشگاه دانست تا با فراهم کردن شرایط اسکان و حضور آنان در این شهرها زمینه برقراری ارتباط لازم با نخبگان و پژوهشگران داخل کشور فراهم شود.


در حاشیه برگزاری این کنگره دو روزه، نمایشگاهی با حضور صاحبان صنایع برگزار و 4 کارگاه «شبکه‌های عصبی مصنوعی به همراه انجام پروژه‌های اجرایی، تخمین توابع و تشخیص کیفیت مواد غذایی»، «آشنایی با اصول فرمولاسیون و روش های ارزیابی حسی نوین در محصولات غذایی با تکیه بر فرآورده های کامکائویی و قنادی»، «فرآوری گوشت و تهیه انواع ژامبون های جدید» و «کارگاه عملی طراحی پرایمر، استخراج ژنوم و تکنیک مولکولی PCR» نیز با استقبال فراوان برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته