دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دومین کنگره نقشه‌برداری مغز ایران:

علم تصویربرداری از مغز نیاز به حمایت دولت و تامین بودجه دارد

رئیس دومین کنگره نقشه‌برداری مغز ایران، عنوان کرد: تصویر برداری از مغز یک رشته جدید و نوپاست که نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد.
کد خبر : 49662

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر مجتبی زارعی رئیس دومین کنگره نقشه‌برداری مغز ایران در خصوص اهداف راه‌اندازی این کنگره گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته ما اولین کنگره تصویربرداری مغز را در دانشگاه شهید بهشتی داشتیم. تلاش داریم که مرکزی را تحت عنوان «مرکز ملی نقشه‌برداری مغز» ایجاد کنیم که چندین سال است با ارتباط با معاونت علمی ریاست جمهوری در دست راه‌اندازی است. هدف ما از راه‌اندازی این کنگره اشاعه بیشتر علم تصویر برداری مغز در ایران است، اساسا نقشه برداری مغز به مجموعه تکنولوژی و فناوری‌هایی گفته می‌شود که به وسیله آن می‌توانیم ساختار و عملکرد مغز را در حالت بیماری و سلامت بررسی کنیم که این شامل نوار مغز که قدیمی‌ترین است تا ام‌ آر آی و پت اسکن که تصویر برداری هسته‌ای است و تصویر برداری نوری اپتیکال و تصویر برداری سولی و مولکولی که تکنولوژیک است.


وی افزود: امیدواریم با اشاعه و آموزش این علم کمکی نه فقط به تحقیقات و تولید علم و جایگاه کشور در میدان‌های بین‌المللی علمی بلکه در روش‌های تشخیصی و درمانی برای ارائه بهتر خدمات و بر پا کردن خدماتی که پیش از این در کشور نبوده است کمک شود.


زارعی در خصوص کاربرد تصویربرداری مغز در تمام رشته‌های مربوط به مغز و اعصاب گفت: جراحی مغز و اعصاب یک تخصصی از پزشکی مثل داخلی مغز و اعصاب، روانپزشکی و غیره است که همه این رشته‌ها بر اساس نیازهای خود از این تخصص سود می‌برند و یکی از دسته‌هایی که از این تکنولوژی برای بیماران خود فایده می‌برد، متخصصان مغز و اعصاب هستند چرا که در این جلسات پزشکان جراح مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک، فیزیک‌دان پزشکی و روانشناس حضور دارند.بنابراین وجود و همکاری همه آنها نیاز است.


رئیس دومین کنگره نقشه برداری مغز ایران، عنوان کرد: این رشته یک رشته کاملا جدید است. اولین جلسه برای تصویربرداری مغز در کشور ما سال 2006 بوده است که ما اولین کارگاه را برای ارائه و معرفی این تکنیک داشته‌ایم. جلسات متعددی انجام شد و طرحی را معرفی کردیم که مصوب شد بودجه 10 میلیون دلاری برای اجرای این طرح به ما اختصاص داده شود ولی پس از گرفتن مجوز و دوندگی‌های بسیار معاونت علمی ریاست جمهوری دولت بعدی به قرارهای دولت قبلی وفادار نماند و این بودجه به ستاد علوم شناختی که در معاونت علمی است واگذار شد.


وی افزود: این روند باعث تاخیر دو ساله ما در برنامه‌ریزی‌ها شد که اگر این بودجه در زمان خود در اختیار ما قرار می‌گرفت ما جزو اولین کشورهایی بودیم که در خاورمیانه به این تکنیک دست یافته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: ام آر آی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته