دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1399 - 10:12
لاوروف:

توافق صلح بین كوزوو و صربستان باید به تأیید مسکو برسد

وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد هر راه‌حلی که در مذاكرات صلح بین كوزوو و صربستان در اواخر ماه جاری میلادی حاصل می‌شود باید به تأیید مسکو برسد.
کد خبر : 496478
1.jpg

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری آنا، روسیه هشدار داد هر راه‌حلی که در مذاكرات صلح بین كوزوو و صربستان در اواخر ماه جاری میلادی حاصل می‌شود باید به تأیید مسکو برسد.


هشدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از آن صورت می‌گیرد كه ایالات‌متحده دو دشمن سابق جنگ‌های بالکان را برای یك جلسه در کاخ سفید در ۲۷ ژوئن دعوت كرد.


لاوروف با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا وظیفه میانجیگری در حل اختلافات میان كوزوو و صربستان را دارد، افزود: «هرگونه توافق بین صربستان و کوزوو باید توسط شورای امنیت سازمان ملل تأیید شود»؛ جایی که روسیه از حق وتوی تصمیمات در آن برخوردار است.


وزیر امور خارجه روسیه در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با الكساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان گفت: «ما اجازه نخواهیم داد كه تاریخ جنگ جهانی دوم یا رویدادهای ۲۵ سال پیش بالكان را بازنویسی كنند. و ما به هر طریق ممکن از رویکردهایی که منافی منافع صربستان نباشد حمایت خواهیم کرد، صربستانی که در این برهه نقش مهم و مثبتی در تأمین صلح و ثبات در منطقه دارد.»


تقریباً یک دهه است که اتحادیه اروپا مسئولیت گفتگو برای عادی‌سازی روابط بین صربستان و کوزوو را برعهده دارد. کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی اعلام استقلال کرد اما تاکنون بلگراد از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده است.


سفر لاوروف به بلگراد نخستین سفر خارجی او از زمان آغاز بحران ویروس کرونا به شمار می‌رود و اظهارات او نشان می‌دهد تحولات بالکان تا چه اندازه برای کرملین حائز اهمیت است.


یلنا میلیچ، مدیر مرکز مطالعات یورو اقیانوس اطلس (CEAS) در این خصوص می‌گوید: «ما بدون شک در دوره‌ای از رقابت بین ابرقدرت‌ها هستیم. برای ایالات‌متحده، جنوب شرق اروپا یک فضای استراتژیک بی‌نظیر است.»


ریچارد گرنل، نماینده رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، مقامات ارشد کوزوو و صربستان را برای دیدار در کاخ سفید دعوت کرده است تا مقام‌های دو کشور در واشنگتن با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.


روز پنجشنبه، ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان تأکید کرد که هر تصمیمی در مورد کوزوو نیاز به رضایت روسیه دارد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته