دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1399 - 15:22
ظریف:

اروپایی‌ها نتوانسته‌اند در برابر آمریکا سیاست مستقلی دنبال کنند

وزیر امور خارجه کشورمان مواضع ایران، روسیه و چین را در زمینه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی همسان عنوان کرد و گفت: اروپایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند در برابر واشنگتن سیاست مستقلی دنبال کنند.
کد خبر : 496165
13990327000380_Test_PhotoN.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف در بدو ورود به روسیه با تشریح هدف از سفر و انتقاد از تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران گفت: روابط ایران و روسیه به‌عنوان دو همسایه راهبردی است و ضرورت دارد که همواره در حال مشورت باشیم. اوضاع ویژه بین‌المللی در زمان کنونی باعث می‌شود این ضرورت دوچندان شود.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: آمریکا و برخی از کشورهای غربی در شورای حکام و در شورای امنیت مشغول تلاش‌هایی برای بر هم زدن نه‌تنها مبانی برجام، بلکه بر هم زدن مبانی روابط بین‌الملل هستند. همان‌طور که در ماه‌های گذشته مشاهده کردیم آمریکا باز هم نشان داد به‌طور کلی مخالف توافقات بین‌المللی است و خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت آخرین نمونه بود که سازمان کاملاً تخصصی که همه دنیا با آن رابطه بسیار فعالی دارند را به بحثی سیاسی برای پوشاندن ضعف‌های داخلی خود تبدیل کرد.


ظریف با بیان اینکه باید با این سیاست از همه جهات مقابله کرد، افزود: تلاش آمریکا برای طولانی‌تر کردن محدودیت‌های تسلیحاتی است که بخش مهم برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و ازجمله دستاوردهای مهم برجام به‌شمار می‌رود. آمریکایی‌ها در آن زمان پذیرفتند و الان می‌خواهند به دلیل تغییر رژیم خودشان زیر تعهداتشان بزنند.


اروپا در برابر آمریکا سیاست مستقلی دنبال نمی‌کند


رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی عنوان کرد: مواضع ما، روسیه و چین و تعدادی دیگر از کشورها در این زمینه کاملاً همسان است. اروپایی‌ها نیز تا حد زیادی همراهی دارند، اما آن‌ها تاکنون نتوانستند در برابر آمریکایی‌ها سیاست مستقلی را دنبال کنند و لذا ضرورت دارد همه با هم مشورت‌ها را ادامه دهیم.


وی با بیان اینکه روابط ما با روسیه منحصر به این امور نیست، عنوان کرد: روابط دوجانبه و اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی میان ایران و روسیه و پروژه‌های مشترکی که در ایران به‌وسیله پیمانکاران روسی انجام می‌شود، همکاری در حوزه انرژی و همکاری‌های منطقه‌ای ازجمله در موضوع سوریه، اجلاس آستانه و ضرورت برگزاری هرچه سریع‌تر اجلاس سران آستانه برای رسیدگی به اوضاع وخیم در سوریه و ادلب، پرونده یمن، لیبی و افغانستان و سایر مباحث از موضوعاتی هستند که نیاز به هماهنگی و هم‌فکری میان ما و روسیه دارد.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته